Jump to content


Photo

Lite frågor efter helgens spelning


  • Please log in to reply
14 replies to this topic

#1 Minondas

Minondas

    6+1

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 07 May 2007 - 12:48 PM

Hej

Hade tillfälle att spela ännu ett scenario från SK1 denna helg och som vanligt har jag lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara.

* Kan en ledare använda sin DM modifier för en kulspruta som har behållit sin RoF och ska skjuta på samma enhet i en ny hex? Hur är reglerna för samma situation men med ett nytt mål i en annan hex? (bortse från CA, jag kör fortfarande med SK-regler)
* En trivial fråga - kan enheter skjuta över sina egna enheter? Tror jag vet svaret, men vill vara på den säkra sidan.
* Till slut den mest invecklade frågan - följande situation kom upp under spelets gång. En MMC hamnade i LOS för min US 6-6-6 med en MMG på 13 hex avstånd. I och med att jag trodde att jag skulle förlora LOS i nästa hex, öppnade jag eld med MMG:n (IFT kolumn 2 med -2DM, what's not to like :-). Jag missade (ingen RoF) och då rörde sig motståndaren så att avståndet minskade till 12 hex och jag bibehöll LOS. Min motståndare hävdade dock att jag redan har skjutit med HELA stacken, dvs både MMG och squaden.

Jag lät det gå för spelflödets skull (hatar dessa havtimmes argumentationer under pågående spelning), men nu undrar jag hur det egentligen förhåller sig. Hade min min kompis rätt?

Som vanligt, tack på förhand för Er hjälp.

MVH
Marcus B.

#2 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,621 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 07 May 2007 - 01:34 PM

* Kan en ledare använda sin DM modifier för en kulspruta som har behållit sin RoF och ska skjuta på samma enhet i en ny hex? Hur är reglerna för samma situation men med ett nytt mål i en annan hex? (bortse från CA, jag kör fortfarande med SK-regler)

Jag antar att leader även använde sin Leadership DRM för den första attacken (när ROF bibehölls) - i detta fallet kan kan fortsätta leda elden från MMG mot nya mål/i nya hexar.

* En trivial fråga - kan enheter skjuta över sina egna enheter? Tror jag vet svaret, men vill vara på den säkra sidan.

Över, under, genom, vid sidan om - allt går bra.

* Till slut den mest invecklade frågan - följande situation kom upp under spelets gång. En MMC hamnade i LOS för min US 6-6-6 med en MMG på 13 hex avstånd. I och med att jag trodde att jag skulle förlora LOS i nästa hex, öppnade jag eld med MMG:n (IFT kolumn 2 med -2DM, what's not to like :-). Jag missade (ingen RoF) och då rörde sig motståndaren så att avståndet minskade till 12 hex och jag bibehöll LOS. Min motståndare hävdade dock att jag redan har skjutit med HELA stacken, dvs både MMG och squaden.

Jag lät det gå för spelflödets skull (hatar dessa havtimmes argumentationer under pågående spelning), men nu undrar jag hur det egentligen förhåller sig. Hade min min kompis rätt?

Eftersom den var en First Fire attack och du endast sköt med MMGn så är det endast MMGn som blir markerad med en First Fire bricka (undantag: Cowering).
Du har kunnat skjuta med 6-6-6:an på avstånd 12 som en 2 -2 First Fire attack i situationen ovan. Efter det (antag ingen cowering) så hade både MMGs och 6-6-6:an varit markerade med First Fire.

#3 Janusz

Janusz

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,430 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Mig når du på 0708-890953

Posted 07 May 2007 - 01:56 PM

1: Du menar DRM antar jag. ROF+ledare=combo. Precis, det är så det funkar. Skjuter en stack med allt, inkl ledare, och MG får ROF, så kan ledare skjuta vidare med den. Olika mål eller inte är skit samma.
2: Egna enheter är inget problem.
3: Nä, han är inte längre din kompis. Han hade fel. Du sköt faktiskt bara med MG:n (gruppen lade inte till ågon eldkraft), och man måste vara riktigt skadad för att hävda att du skjuter med allt om inte du tydligt sagt motsatsen. Däremot, om du inte räknar efter på avståndet ordentligt, och säger 7FP och slår tärningarna, så menar jag att du just skjutit med allt även om den effektiva eldkraften bara var 2. Sen är det upp till er som kompisar om man spelar så hårt.

Janusz

#4 Minondas

Minondas

    6+1

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 07 May 2007 - 02:10 PM

Jo, jag misstänkte att det förhöll sig på det viset, SK-reglerna har lite hål men det verkade inte speciellt logiskt. Ni vet dock hur det är med dessa diskussioner. Lika bra att fortsätta spela och fråga här efter spelningen. :)

Tack än en gång för era svar.

MVH
Marcus B.

#5 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,621 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 07 May 2007 - 02:22 PM

Däremot, om du inte räknar efter på avståndet ordentligt, och säger 7FP och slår tärningarna, så menar jag att du just skjutit med allt även om den effektiva eldkraften bara var 2. Sen är det upp till er som kompisar om man spelar så hårt.

Problemet med detta är att lägga till squaden inte är tillåtet - det är inte samma situation som när LOS är blockerad.

#6 Janusz

Janusz

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,430 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Mig når du på 0708-890953

Posted 07 May 2007 - 06:21 PM

Jaså Klas, det visste jag inte. Betyder det att man måste påpeka för motståndaren om han räknar fel på FP pga. räckvidd?
Janusz

#7 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,621 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 07 May 2007 - 06:33 PM

Jaså Klas, det visste jag inte. Betyder det att man måste påpeka för motståndaren om han räknar fel på FP pga. räckvidd?

Så skulle i alla fall jag spela - det är ju båda spelarnas ansvar att se till att reglerna följs.

Fast sedan är det ju klart att missar båda ett regelfel och spelet fortsätter så träder ju A.2 i kraft. Huruvida strikt man följer det är
ju upp till var och en.

Om jag spelade mot någon som t.ex. deklarerade en attack med en tysk 50mm MTR på ett avstånd av 20 hexar, skulle jag påpeka att
max-rangen för detta vapen är 13 hexar. Jag skulle i det läget inte spela som om den attacken gjordes och enheten markeras med
någon fire-bricka eftersom det var en illegalt deklarerad attack.

#8 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,423 posts
  • Gender:Male

Posted 07 May 2007 - 08:57 PM

Är helt på Klas linje här.

#9 Daniel

Daniel

    9-1

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 433 posts

Posted 08 May 2007 - 07:31 AM

Är helt på Klas linje här.


Håller helt med, det är bådas uppgift att se till att reglerna efterlevs och att undanhålla den typen av information är väl samma sak som att medvetet inte säga till sin motståndare om denne missar att man slagit hans/hennes SAN.

// Daniel

#10 Janusz

Janusz

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,430 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Mig når du på 0708-890953

Posted 08 May 2007 - 09:34 AM

Intressant. Jag antog att räckvidd gick in under samma mekanik som LOS, där man inte måste upplysa motståndaren om ens uppenbart blockerad LOS. Är det samma med NVR tro? OM NVR sjunkit men motståndaren inte tänker på det när han deklarerar et skott?
Janusz

#11 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,621 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 08 May 2007 - 10:30 AM

Är det samma med NVR tro? OM NVR sjunkit men motståndaren inte tänker på det när han deklarerar et skott?

NVR har ju förvisso med LOS att göra, men jag skulle nog personligen säga till även här faktiskt.

#12 stiligkrispigt

stiligkrispigt

    6+1

  • Members
  • Pip
  • 3 posts

Posted 17 December 2008 - 02:04 PM

Du måste verkligen göra ont att hävda att du skjuter med allt såvida du inte tydligt sagt motsatta. Om du inte räknas som avståndet korrekt, och säger 7FP och slå tärningarna.









_________________________________
Bil vind sköld

#13 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,230 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 14 May 2020 - 07:53 PM

Jag antar att leader även använde sin Leadership DRM för den första attacken (när ROF bibehölls) - i detta fallet kan kan fortsätta leda elden från MMG mot nya mål/i nya hexar.


Över, under, genom, vid sidan om - allt går bra.


Eftersom den var en First Fire attack och du endast sköt med MMGn så är det endast MMGn som blir markerad med en First Fire bricka (undantag: Cowering).
Du har kunnat skjuta med 6-6-6:an på avstånd 12 som en 2 -2 First Fire attack i situationen ovan. Efter det (antag ingen cowering) så hade både MMGs och 6-6-6:an varit markerade med First Fire.

 

 

När det gäller den sista biten om COWERING

Vi hade en sån här situation i går.... tysken använder BARA sin eldkastare men slår ju 4,4 (cowering) då markeras alltså BÅDE gruppen samt eldkastaren med FINAL FIRE ??????????



#14 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,621 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 14 May 2020 - 09:20 PM

Korrekt.



#15 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,230 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 15 May 2020 - 06:56 PM

Tack 🙏




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users