Jump to content


Photo

ambush


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,036 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 17 January 2018 - 08:40 AM

Hej

Man kan ju dela upp anfallen som man vill i en close combat...

Om du delar upp i låt säga två anfall o du har "concealement marker" 

Och slår ihjäl fienden i ena striden men inte i andra

1)

Kan den som lyckas behålla SITT eget "concealement" ??

 

2)

Kan den som lyckades då sticka ut ur hexen ?

 

3) 

Kan försvararen dela upp sina anfall som han vill EFTER att ambusharen gjort sina anfall ??



#2 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,149 posts
  • Gender:Male

Posted 17 January 2018 - 10:47 AM

NRBH, men jag skulle säga så här:

1. Nej. Alla fiendeenheter måste elimineras för att man ska kunna behålla Concealment.

2. Dito.

3. Nej, man måste deklarera hur man vill göra INNAN några tärningar slås.



#3 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,036 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 17 January 2018 - 03:10 PM

Hmmmmm får killen som blir ambushad isåfall titta under ? Innan han väljer sina mål ???

Eller måste han gissa ??

#4 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,503 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 17 January 2018 - 03:38 PM

Innan man slår för Ambush så måste man avslöja sina styrkor.

ASOP: "then reveal Strength Factors of all concealed units"

 

Så fi vet vad som är under "?".



#5 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,503 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 17 January 2018 - 03:42 PM

3) 

Kan försvararen dela upp sina anfall som han vill EFTER att ambusharen gjort sina anfall ??

Ja, eftersom endast överlevande enheter som blir Ambush:ade kan attackera så deklarerar man inte sina attacker förens man vet efter Ambush-sidan har gjort sina attacker vilka enheter man har kvar.

 

A11.12:

"...Barring sequential CC, each side in a Location must designate all of its attacks in that Location prior to the resolution of any of them (ATTACKER designating his first). The DEFENDER then designates all of his attacks, after which the ATTACKER resolves all of his previously declared attacks...."

 

Ambush är en typ av sequential CC - så att båda sida deklararer alla attacker innan något utförs gäller inte.



#6 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,149 posts
  • Gender:Male

Posted 17 January 2018 - 04:05 PM

Ambush är en typ av sequential CC - så att båda sida deklararer alla attacker innan något utförs gäller inte.

 

I stand corrected.



#7 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,036 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 17 January 2018 - 09:06 PM

tackar....tyckte mig misstänka det senare...

Men det översta påståendet gäller fortfarande ?

 

"Hej

Man kan ju dela upp anfallen som man vill i en close combat...

Om du delar upp i låt säga två anfall o du har "concealement marker" 

Och slår ihjäl fienden i ena striden men inte i andra

1)

Kan den som lyckas behålla SITT eget "concealement" ??

 

2)

Kan den som lyckades då sticka ut ur hexen ?"

 

NRBH, men jag skulle säga så här:

1. Nej. Alla fiendeenheter måste elimineras för att man ska kunna behålla Concealment.

2. Dito.

3. Nej, man måste deklarera hur man vill göra INNAN några tärningar slås.


Edited by Jerry, 17 January 2018 - 09:07 PM.


#8 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,503 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 17 January 2018 - 10:52 PM

"Hej

Man kan ju dela upp anfallen som man vill i en close combat...

Om du delar upp i låt säga två anfall o du har "concealement marker" 

Och slår ihjäl fienden i ena striden men inte i andra

1)

Kan den som lyckas behålla SITT eget "concealement" ??

Nej, det verkar inte så.

 

A11.4:

"...The side with an Ambush advantage may also maintain any concealment it has in CC until it attacks without eliminating/capturing its target..."

 

Denna meningen ser ju ut som om det gäller för "sidan" - inte för sidans individuella enheter.



#9 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,503 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 17 January 2018 - 10:53 PM


2)

Kan den som lyckades då sticka ut ur hexen ?"

Alla [EXC: Pin] enheter på den sidan som fick Ambush kan draw sig ur efter första rundan av CC - oavsett om alla fi slogs ihjäl eller inte.



#10 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,036 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 18 January 2018 - 09:08 AM

Alla [EXC: Pin] enheter på den sidan som fick Ambush kan draw sig ur efter första rundan av CC - oavsett om alla fi slogs ihjäl eller inte.

Ok , den har jag missat Tack !

Men det är alltså EFTER det att försvararen fått slå tillbaka.



#11 carlsson

carlsson

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3,149 posts
  • Gender:Male

Posted 18 January 2018 - 10:37 AM

Jag mindes fel!

Jag ställde en liknande fråga på Gamesquad i höstas: http://www.gamesquad...me-time.135376/

 

Tack Klas!



#12 Klas Malmström

Klas Malmström

    Hero!

  • Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2,503 posts
  • Gender:Male
  • Location:Linköping, Sverige

Posted 18 January 2018 - 12:29 PM

Ok , den har jag missat Tack !

Men det är alltså EFTER det att försvararen fått slå tillbaka.

Enheter som får Ambush kan antingen dra sig ur innan all CC, eller efter försa rundan, per  A11.41.

11.41 AMBUSH WITHDRAWAL: Any Infantry (unless pinned/berserk/Disrupted) that is part of a force which has qualified for Ambush has the option to decline CC altogether, prior to CC resolution, by immediate withdrawal into an Accessible Location or may withdraw from CC automatically after resolving all CC attacks by and against it, but only before Melee occurs.

 

Jag tolkar "Any Infantry" som om man kan välja att dra sig ur direkt med vissa och stanna kvar och slåss en runda med andra. Men det är inte solklart.



#13 Jerry

Jerry

    10-2

  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1,036 posts
  • Gender:Male
  • Location:Asarum (Karlshamn)

Posted 19 January 2018 - 09:00 AM

Tack..... lämnar utrymme för tröttande gnabb.....får väl house-rula på nåt sätt......






1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users