Jump to content


Klas Malmström

Member Since 2004 Jan 15
Offline Last Active Today, 01:06 AM
*****

#24581 Clearence

Posted by Klas Malmström on 08 November 2017 - 11:41 PM

Under hela tiden som aktiviteten pågår så kan man förlora Concealment.

 

A12.141:

"..LLTC/LLMC, attempts to entrench, set a Fire, Deploy, Recombine, make a Sniper Check or PF/MOL/ATMM check, rally a broken unit, engage in Clearance attempts, change CA, apply a leadership modifier to anything other than a PAATC, or place SMOKE grenades are examples of actions that cause loss of concealment...."

 

B24.7:

"...From the time a unit declares a Clearance attempt, it is considered engaged in that attempt until it makes a Clearance DR, is pinned, or is no longer Good Order..."

 

Antag att du är Concealed med ingen fiende i LOS och du deklarerar att du går in i ett minfält för att försöka Clearance. Du behåller Concealment. Om jag t.ex. senare tar fram en hidden squad i t.ex. din RtPh som har LOS till dina min-röjare så förlorar dom sin Concealment automatiskt då.




#24529 ASL - #1

Posted by Klas Malmström on 12 October 2017 - 09:33 PM

https://www.tabletop...lar-boardgames/




#24398 Kan man stjäla en fientlig AFV?

Posted by Klas Malmström on 04 August 2017 - 12:12 PM

Ja det kan man - se A11.52 och A21.2.




#24391 [Köpes] Core Modules

Posted by Klas Malmström on 30 July 2017 - 07:39 PM

Re-print kommer säkert, dock antagligen inte inom den tidsrymd dom flesta av oss skulle kalla snar. :-)


#24366 En rout fråga.

Posted by Klas Malmström on 02 July 2017 - 12:44 PM

Hej.

 

Jag och min FtF motsåndare har debaterat lite om det här och han menar att formuleringen; 10.5 ROUTING: During the RtPh a broken unit not in Melee may not remain in the same Open Ground hex in the Normal Range (10.532) and LOS of a Known non-Melee enemy unit/its-SW/Gun, nor—regardless of terrain—may it end a RtPh ADJACENT to or in the same Location with a Known enemy unit that is both unbroken and armed [EXC: Night; E1.54].

 

Han menar att formuleringen "good order" saknas för att min enhet kan stanna i B2 medans jag efter er konsultering och sista () delen av regeln menar att han kan stanna. Jag har routat min enhet till D4 men skulle någon av er kunna citera regeln som säger att jag kan stanna. Letat som fan och läst Q&A:en på Klas hemsida men inte hittat vad jag letat efter. 

Du har själv redan citerat regeln som tillåter dig att stanna.

"nor—regardless of terrain—may it end a RtPh ADJACENT to or in the same Location with a Known enemy unit that is both unbroken and armed [EXC: Night; E1.54]."

Enheten i C2 är inte "both unbroken and armed" - alltså kan du avsluta RtPh i B2.
 

Förstår inte vad han skulle mena med "Good Order" saknas.




#24356 En rout fråga.

Posted by Klas Malmström on 29 June 2017 - 07:25 PM

ja just det :ph34r: den vägen kan han ta också.
Men det är väl också ok att ligga kvar ??

Ja.


#24354 En rout fråga.

Posted by Klas Malmström on 28 June 2017 - 08:27 PM

D4 kan nås vis B3->C4->-D4.




#24350 ASL Raaco 3rd edition

Posted by Klas Malmström on 26 June 2017 - 05:26 PM

Armor Leaders borde ha gjorts till en allmän informations bricka som används till alla nationer istället för att som nu ha 140+ Armor Leader 1/2 tums brickor i 13 olika färger , så hade det räckt med ca 16 Armor Leader brickor i en färg (tex svart).

Instämmer - dom kunde också ha varit vita - likt den där Inexperienced Crew brickan som kom i Budapest.




#24337 Foxholes bakom en hedge.

Posted by Klas Malmström on 19 June 2017 - 10:18 PM

Hej jag har en fundering gällande foxholes som ligger bakom en häck. Kan man se över en häck om man som jänkarna i 23W2 ligger under (alltså i ) foxolet bredvid en häck? De ligger i skogen också om det har någon betydelse?

Är det LOS mellan W2 och AA5 eller Y5??

Nej. Dom har endast LOS "över" hedge:n till adjacent hexes - W3 och X2.




#24317 HIP:ade kanoner

Posted by Klas Malmström on 02 June 2017 - 05:15 PM

 

Så alltså enda gången man kan skjuta på någon och behålla HIP är om denne inte är GO. Annars så placeras man på brädet med eller utan concealment.

Du placerar du kanonen på brädet under "?" - sedan avgör tärningslaget om du tappar "?" eller inte.

 

Men tänk på att om du skjuter "special" ammo (C8.3) så slår du TH DR innan du placerar den på kartan, för om du inte hade special ammo, så sköt du inte.




#24304 HIP:ade kanoner

Posted by Klas Malmström on 01 June 2017 - 09:25 PM

Skjuter du och ingen GO fiende är inom LOS tappar du inte HIP, då spelar tärningsslaget ingen roll.

Färgad 5 eller 6 spelar endast roll för att avgöra om du behåller Concealment när någon go fi. ser dig.


#24254 Action Pack 4 Replacement Pages som download...

Posted by Klas Malmström on 20 May 2017 - 08:26 AM

... finns nu (äntligen) på MMPs errata sida: http://www.multimanp...07/Default.aspx

 

Direkt-länk: http://www.multimanp...JhYg=&tabid=107




#24247 FFE C

Posted by Klas Malmström on 18 May 2017 - 10:03 PM

 

Med det sagt så tvivlar jag ej på att du har rätt Klas men erkänner att bägge regel sektionerna är bortom mig på en massa olika sätt.

Enligt min åsikt är OBA inte så komplicerat som det av någon anledning har fått ett rykte av att vara.




#24246 FFE C

Posted by Klas Malmström on 18 May 2017 - 10:03 PM

 

Man försöker ju.....på sitt eget lilla sätt.

 

Vad är fel på FC??? Är det fel på Overun FC:et också??

Det täcker inte upp alla fall - bl.a. det när en FFE är i SMOKE.




#24242 FFE C

Posted by Klas Malmström on 18 May 2017 - 06:26 PM

Men följer man flödeschemat så verkar det som man kan hantera det lite mera wild and crazy...

Läs och använd reglerna istället för Flow Chart....FC är ändå inte helt 100% komplett.