Jump to content

Scenarionamn ?


Klas Malmström

Recommended Posts

Dessutom är min subjektiva åsikt att många av scenarionamnen är dåliga och fantasilösa... "Tomforce, Tired and Unsupported, Just an illusion". Tacka vet jag "Silent Death, The Mius trap eller Paole Zion"!  :)

 

Så vilket scenario har "bäst"/coolast titel tycker ni ?

 

Själv tycker att "The Agony of Doom" är ganska bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en sån där trist person som inte tycker det är speciellt kul när scenarionamnen bygger på någon vits... :( Vad jag personligen tycker är ett bra scenarionamn ska innehålla är då det förklarar scenariots känsla/plats/stridssituation, någonting som berättar eller beskriver vad scenariot är och handlar om. Dom flesta scenarionamnen har det upplägget, men det finns scenarion som har det mer eller mindre. Fighting Withdrawal t.ex. är ett exempel som säger mer om än andra. Lash Out är ett annat exempel och alla som har spelat scenariot vet att man som amerikan får stryk av tysken så det stänker om det tills äntligen den brittiska pansarvagnen kommer till undsättning.

 

Sämre exempel är Zon with the Wind, där namnet är en ordlek a´la twilfit. Ett annat sånt där dåligt namn, alltså som jag personligen tycker är dåligt är Bloody nose, som i princip inte säger någonting mer än att historiskt sett en av sidorna fick stryk - antagligen den sidan som scenariodesignern läste när han forskade fram scenariot.

Link to comment
Share on other sites

Jag är en sån där trist person som inte tycker det är speciellt kul när scenarionamnen bygger på någon vits...  :(  Vad jag personligen tycker är ett bra scenarionamn ska innehålla är då det förklarar scenariots känsla/plats/stridssituation, någonting som berättar eller beskriver vad scenariot är och handlar om.  [...]

 

Sämre exempel är Zon with the Wind, där namnet är en ordlek a´la twilfit.

Men man kan ju kombinera ordvitsar (bra eller dåliga är valfritt :P ) med namn som är informativa. Zon with the Wind som du nämner är ju ett sånt exempel.

 

Då blir ju både du och jag glada... ;)

 

Nåja, ska man vara lite allvarlig så är det ju klart att man inte bör välja scenario efter titeln. Jag tittar på vilken hur mkt trupp det är, vilken front, längd, leksaker, SSR, väder, natt etc innan jag bestämmer mig. Dessutom kikar jag på balansen på ROAR om det är ett scenario med tillräckligt många spelningar.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, ska man vara lite allvarlig så är det ju klart att man inte bör välja scenario efter titeln. Jag tittar på vilken hur mkt trupp det är, vilken front, längd, leksaker, SSR, väder, natt etc innan jag bestämmer mig. Dessutom kikar jag på balansen på ROAR om det är ett scenario med tillräckligt många spelningar.

 

Ett tips som fanns att läsa på ASLML en gång i tiden om hur man väljer sida

i ett scenario med ett namn som t.ex. "Smashing the 3rd" var:

 

"Don't take the side that got smashed!" :)

Link to comment
Share on other sites

Men man kan ju kombinera ordvitsar (bra eller dåliga är valfritt  ) med namn som är informativa. Zon with the Wind som du nämner är ju ett sånt exempel.

 

Du har rätt. Zon with the Wind var ett dåligt exempel... :unsure: Scenarionamnet Zon, är namnet på platsen där slaget sker och "with the wind" kan man tänkas tro syfta på att scenariot faktiskt går ut på att springa över på andra sidan så fort som det bara går. Zon with the Wind är nog ett exempel på ett ganska bra namn... :D

 

Vad jag personligen tycker och menar är att ett scenarionamn ska innehålla så mycket information som det bara går. Läser man namnet för första gången ska man få ett hum om vad scenariot kan tänkas handla om och läser man scenariot tre år efter man spelat det så ska namnet få en att minnas scenariot. Ta Cold Crocodiles tex. få av oss som spelat scenariot minns det inte.

 

Ett annat scenario: It's About Time, är ett exempel på ett riktigt dåligt scenarionamn. Ingen plats, ingen direkt känsla, allt som finns är någon slags information att det kan komma in, eller har kommit in förstärkningar till någon...

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt. Zon with the Wind var ett dåligt exempel...  :unsure:  Scenarionamnet Zon, är namnet på platsen där slaget sker och "with the wind" kan man tänkas tro syfta på att scenariot faktiskt går ut på att springa över på andra sidan så fort som det bara går. Zon with the Wind är nog ett exempel på ett ganska bra namn...  :D

 

Vad jag personligen tycker och menar är att ett scenarionamn ska innehålla så mycket information som det bara går. Läser man namnet för första gången ska man få ett hum om vad scenariot kan tänkas handla om och läser man scenariot tre år efter man spelat det så ska namnet få en att minnas scenariot. Ta Cold Crocodiles tex. få av oss som spelat scenariot minns det inte.

Möjligen kan man säga att "informativiteten" bygger på att man vet var Zon ligger... Borta med vinden är nog vad man ska vara innan det börjar smälla alltför mycket i inträdeshexarna :o Ett bra scenario är det iaf.

 

Det är väl inte så lätt - förmodar jag - att hitta på en titel som låter häftigt, har referenser till historia, (populär)kultur, sport etc., berättar vad, var och när och som dessutom är unikt!

 

Det finns ju exempelvis rätt många scenarionamn med tigerreferenser: Pomeranian Tigers, Tigers in the Mist, Tiger Tiger... The Tiger of Tuonguo har ju dessutom inget med stridsvagnar att göra bara för att förvirra...

 

Annars tycker jag att det är bra önskemål som det absolut inte är fel att uppfylla, men för mig handlar det mer om att det är lättare att komma ihåg scenariot efteråt (snarare än att det avgör vad jag spelar).

 

Apropå "Smashing the 3rd" så kan det ju finnas en poäng i ta sidan som blev smashad. Man har ju ingen direkt press, det kan ju bara bli bättre...

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...