Jump to content

Min väg att bemästra ASL - AAR#3


Brain

Recommended Posts

Min väg att bemästra ASL

Tanken är att jag kommer publicera AAR under hela vägen medan jag lär mig ASL. Hoppas att detta blir en givande läsning för både nya och gamla spelare.

 

Nu tänker många "vaddå #3"? Nej jag är inte flippat totalt men det var först det tredje scenariot som jag anser fick ihop en tillräckligt hyfsad AAR för att vilja visa den. Självklart kommer de övriga sen oxå.

 

Kommentera gärna så att jag kan bli bättre i mitt skrivande (och spelande).

Tomas "Brain" Davidsson

 

ASL21 - Among the ruins

 

Min uppställning var rätt utspridd för att täcka hela planen. De hinder (rubbel) jag fick placera ut var placerade så att de skulle fördröja amerikanen att avancera för snabbt med sina tanks. Tanken var även att han skulle ledas mot mitten där jag hade något mer trupp i form av HIP:ade enheter (En AA samt ett MG näste). En extra truppansamling på min vänstra flank var även tänkt att leda till detta. På vänsterflanken hade jag även en HIP:ad HS med PSK.

 

Amerikanen valde istället att sätta hårt mot hårt och avancera med nästan all trupp på min vänstra flank medan vagnarna la rök för att skydda frammarchen. Främre vänstra flanken föll som ett korthus och tvingade mig att stärka bakre vänsterflanken för att förhindra en snabb amerikansk seger. Detta gick dock för långsamt och med amerikanens snabba framryckning blev jag tillbakatryckt långt. Genom exemplariskt användande av rök och bra tärningsslag kom de amerikanska trupperna över gatorna utan att mina MG:nästen kunde skjuta.

 

Då amerikanens huvudstyrka var långt fram gick flertalet tyska enheter in och skar av amerikanens eftertrupp. Samtidigt var 4 MG-grupper omgrupperade och täckte upp gatorna som amerikanen behövde korsa för att komma av plan. Amerikanens försök att sleeza denna bakre MG-linje misslyckades tack vare tyskarnas förmåga att plocka panzerfausts ur backfickan :-).

 

Dock ledde en felaktig placering av en HMG ledde dock till en flyktväg där amerikanen fick ut de trupper han behövde redan i omgång 8 (av 10).

 

Slutsats:

Första gången som försvarare gick förhållandevis väl. Jag övervärderade amerikanens tanks i scenariot och borde istället lagt båda mina HMG i HIP och haft mina PSK under concealment istället.

 

Lärdomar:

Placera inte PSK i hus

Fire Lanes

Tankbekämpning

Manhandeling (Min AA stod på fel plats)

Bore Sighting

HIP

Omgruppera snabbare och var inte rädd att förlora Concealment

Link to comment
Share on other sites

Mycket trevlig läsning!

 

Vad sägs om att bifoga bilden också? Det ger folk som inte kan scenariot i huvet en bra bild om hur det ser ut. Nånting jag själv uppskattar när jag läser AAR's.

 

(jag råkar veta att det finns en bild på Tomas setup)

 

I alla fall, en bra AAR och klart positivt!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Vad sägs om att bifoga bilden också? Det ger folk som inte kan scenariot i huvet en bra bild om hur det ser ut. Nånting jag själv uppskattar när jag läser AAR's.

Trodde inte du ville det med tanke på hur mycket blixten speglar sig i planen. Folk kanske fått för sig att du är en mästerlig fotograf och man vill ju inte få den illusionen att rämna... :)

 

Skämt åsido, jag skall bara fixa till den lite och göra en förklaring av min setup först. Med tanke på att jobbet enbart har MS-Paint för bildredigering så.... (kommunala datanät alltså...)

 

Den kommer alltså

Link to comment
Share on other sites

Hej Tomas,

bra AAR och kul med lite lärdomar. Själv uppskattar jag AAR med bilder bäst,

även om det ofta är svårt att se vad dom visar tydligt. Det finns två väldigt bra

OVHS AAR på nätet. Rekommenderas...

 

(Har tyvärr supit bort länkarna, men någon annan kanske vet?)

 

Mvh Robert

Link to comment
Share on other sites

Min väg att bemästra ASL

Lärdomar:

Placera inte PSK i hus

 

Nu vet jag inte hur det fungerar i ditt scenario, men att placera PSK i hus

kan ibland vara en bra taktik. Speciellt om det endast finns ett par andra

bra ställen som är uppenbara.

 

Ibland är till och med en HIP HS/PSK på våning 1 ett bra alternativ, för att

undvik/minimera att fiendes infanteri snubblar in i den.

 

Visst, man får ta backblast, men slår man ut en AFV är det oftast värt det

och PSK är ju ibland ändå ett "one-shot" weapon då fiende sällan (om han

kan undvika det) parkera fordon inom räckhåll för en röjd PSK.

Link to comment
Share on other sites

Visst, man får ta backblast, men slår man ut en AFV är det oftast värt det

och PSK är ju ibland ändå ett "one-shot" weapon då fiende sällan (om han

kan undvika det) parkera fordon inom räckhåll för en röjd PSK.

Helt med på vad du säger. Fick ett gott läge från HIP mot baken på en vagn. Missade dock då jag inte ville käka backblast :(

 

Under slagets gång sköt jag PF/PSK oftast på 2 hexes avstånd och då blev "inte backblast"-modifikationen för mycket. Därav min slutsats om PF/PSK i hus.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Två undran...

 

En squad på level 1, kan den skjuta ut ur sin ruta om ett fordon som inte har en AAMG, eller har en AAMG men inte är CE, står i bypass i squadens ruta på ground level?

 

En squad på level 2, kan den skjuta ut ur sin ruta om ett fordon som inte har en AAMG, eller har en AAMG men inte är CE, står i bypass i squadens ruta på ground level?

Link to comment
Share on other sites

Två undran...

 

En squad på level 1, kan den skjuta ut ur sin ruta om ett fordon som inte har en AAMG, eller har en AAMG men inte är CE, står i bypass i squadens ruta på ground level?

 

En squad på level 2, kan den skjuta ut ur sin ruta om ett fordon som inte har en AAMG, eller har en AAMG men inte är CE, står i bypass i squadens ruta på ground level?

 

Jag vet inte om fordonet har en AAMG eller inte spelar någon roll, men är

enheter "en trappa upp" (dvs högre level) så måste fordonet var CE eller Open

Topped för att förhindra att dom kan skjuta ut.

 

Från Q&A filen på MMP ASL Q&A

A7.212 If a Bypassing friendly AFV occupies a hex that contains an enemy unit at a higher level, do the firing restrictions of this rule apply to that enemy unit? Do they apply if a BU friendly AFV, regardless of whether or not it is in Bypass or is OT, occupies a Location that contains an enemy unit?

 

A. Only if the AFV is CE/OT. Yes. {96}

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Tomas!

 

trevlig att läsa hur det går för dig. Angående backblast, så behöver du inte äta den om du hoppa fram ur huset eller använda dig av opportunity fire (C13.8). Intressant nog så måste man säga att man vill äta "backblasten" annars används modifier för att hoppa ur huset eller opportunity fire (C5.34).

 

MvH/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...