Jump to content

S5 Clearing Coleville


Janusz

Recommended Posts

Någon som spelat detta scenario från starter kit?

 

En by hålls av sex tyska grupper med en HMG, och har ett tryck framifrån från 4,5 Amerikanska grupper och en MMG.

Från flanken kommer fler amerikaner i vågor, först 4,5 till 5 grupper, och i runda två 4 till 4,5 grupper. Amerikanerna har gott om bra ledare, och får in ytterligare två MMGs. Tyskarna får dock från andra kanten in ytterligare fyra grupper samt en MMG.

Det är en kort strid på 5 rundor, där jänkarna måste rensa byns centrala stenhus (karta y).

 

Sammanlagt har tyskarna 10 grupper mot Amerikanernas 13. De har moral 7 och stenhus mot jänkarnas 6 och skog. På ROAR är den Amerikansk 60% med 10 spelningar.

 

I mitt parti tog mina jänkare grymma förluster i början, 1,5 grupper på två rundor. Det kändes verkligt tungt. Men byn är så öppen att rout är ett akut problem, man blir lätt avskuren och tvingas ta interdiciton eller routa åt "fel" håll.

 

Det jag lade märke till är att 9 av amerikanens grupper kommer in direkt i fientlig eld, i väldigt dålig terräng. Ett trähus är det bästa de har, annars är det tre separata skogshexagoner. Så, tror du tysken bör sätt upp med fokus på att slå sönder de amerikanska förstärkningarna direkt när de kommer in? Går det? Kan Amerikanen dra nytta av detta på något sätt?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...