Jump to content

J63 Silesian Interlude


carlsson

Recommended Posts

En liten mini-AAR, med en del frågor kring detta scenario som jag spelade mot Mattias Rönnblom på ASL-dagen i lördags.

 

 

J63 Silesian Interlude

Scenariot utspelar sig i slutet på kriget där tyskarna ska ta sig igenom ett ryskt fäste runt en by. För att vinna måste de inta fyra trähus och ta sig ut med 11 VP på andra sidan.

 

På pappret verkar scenariot lite småkul, men själv tyckte jag inte att det gav så mycket (och det berodde inte på att jag förlorade)... Som ryss så möter man förutom infanteri tre feta Panthrar och en Panzer IV. Själv har man en T34/85 och en IS-2:a att möta stormen med. Dessutom en ärtbössa i form av en 45LL-kanon. Efter fyra rundor får ryssen förstärkning i form av två ISU-100:or som har bra genomslagskraft, men inget vettigt pansar mot en Panther.

Efter att ha konstaterat att ingen av mina bössor slår igenom Panthrarna framifrån, och med lite tur från sidan, så blir det plötsligt tuffare. IS-2:an kan iofs med en tornträff slå bort en Panther, men det kändes ändå som Panthrarna skulle göra mos av en.

 

Uppställning

Jag ställde upp ett ganska splittrat försvar (för splittrat troligen) i tre grupper:

- Vänsterflanken två grupper nergrävda i värn, även kanonen stod här då den har bra sikt över framryckningsarean. (tyvärr mycket Hindrance dock)

Mittengruppen fick mest trupp, belägrade i husen.

- Och på högersidan satte jag kulsprutegrupper grävda i värn. På värnen stod vagnarna. Från denna position har man bra utsikt över träd och sly.

 

Så här gick det....

Mattias anföll i mitten, utanför sikte från mina vagnar. Dock öppnade sig en LOS och jag sköt mot en av Panthrarna med IS-2:an, men trängde inte igenom pansaret. T-34:an sköt mot infanteri, men missade målet. I AFPh sköt Mattias bort min IS-2:a med en säker träff från en av Panthrarna. Det enda som var bra för min del var att han gick med en ledare och tre grupper i en plats jag had Boresightat, och alla bröt.

Runda två fick jag sidoskott från min kanon, men missade målet, varvid Panthern vände fronten till, vilket gjorde att kanonen förlorade sin funktion.

Jag flyttade T-34:an från kullarna för att täcka framryckningen, men den blev utskjuten rundan senare.

Runda tre gjorde jag misstaget att CC:a två Panthrar, jag blev för ivrig helt enkelt. En ledare och två grupper dog i den bataljen... Navertiedigungswaffe GÖR ont!

 

När mina ISU-100:or - det enda som kunde skada Panthrarna - väl anlände så malfade den ena och den andra missade sitt mål. Tyskarna hade tagit över de hus de behövde och mina trupper var mer än halverade. Jag fann ingen mening att fortsätta.

 

 

Funderingar

Tittar man på ROAR på detta scenariot så leder Ryssarna med 81 mot 52. Jag undrar bara hur? Hur klarar ryssen av att hålla fyra trähus mot horden av tyskar och tre Panthrar, som man dessutom knappt kan repa?

En fundering så här i efterhand är att man skulle satsat allt kring trähusen. Gräv värn runt husen och hålla sig kvar där. Jag trodde dock att positionen på kullen skulle vara mer gynnsam.

 

Jag är inte bra på att spela defensivt med tanks, så tips och funderingar kring detta mottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Öh va? Var du full eller? :P

 

Om inte jag är helt full så är det en IS-2, och den har TK25. Detta slår igenom pantrar från alla håll, i alla lägen. I frontskrovet kan det studsa, det är panterns chans.

 

Dummies kan också låtsas vara tanks, vilket kan göra tysken lite osäker på var dina tanks är. T-34an har fin APCR på TK19, så fronten är inte omöjlig. Den kan framförallt ge sig på de pantrar som tar en duell med din Stalin. Med sidan blottad ligger pantern illa till.

PV-pjäsen är OK mot sidan på pantrar, men kan också ge sig på deliberate immob. inom 6 hexes. Med ROF 3 och -1 stort mål är det inte så himla svårt, och målets exponerade sida spelar ingen roll. Så med 6 eller mindre på TH, måste träffa hull, hamnar man på runt 17% per skott. Inte dödsfarligt, men något att definitivt tänka på för en tysk spelare.

 

Jag försökte ställa upp för att fördröja fienden, skjuta upp striden tills mina tankjägare kommit in. De två svagare pjäserna skulle anfalla tyskens flanker om de gick in för att ta ut min IS-2. Dessutom hade jag två tank-dummies kring byn, så Hans Bugge (Olso) tog det väldigt försiktigt.

 

Men det centrala var nog att ni tog fel på 122L:ans styrka.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Silesian Interlude [J63] German 53 Russian 81

Det här är ett scenario som helt klart kan rekommenderas.

Det märkliga är att fram till ca 40-40 på ROAR -listan var det helt jämnt, men har på slutet dragit iväg med favör för Russian.

Någon som läst en US AAR som förklarar knepet, eller vad som gör att ROAR statistiken är som den är?.

 

Taktik: Har spelat scenariot 1 gång mot Eivind Trondsen, han deployade som tysk och fortsatte med det i varje rally. Angrepp i mitten av planen, en massé, HS-armé - kul scenario-taktik har aldrig upplevt liknande.

Link to comment
Share on other sites

Håller med om att det är ett mycket kul scenario. Har spelat det två ggr, vunnit som tysk och förlorat som ryss. Har dock ingen anledning och tro att balansen skulle vara skev. Möjligtvis kan det vara så att ryssens inledande skott från HIP/concealment position kan vara väldigt kritiska. Inte roligt att stå på fel ända av en Panther :( .

Link to comment
Share on other sites

Mattias anföll i mitten, utanför sikte från mina vagnar. Dock öppnade sig en LOS och jag sköt mot en av Panthrarna med IS-2:an, men trängde inte igenom pansaret. T-34:an sköt mot infanteri, men missade målet.

Det stämmer inte riktigt med mitt minne. Du skjöt first fire (med limited aim), men missade.

 

Därefter tog jag beslutet att verkligen duellera med IS-2:an.

Link to comment
Share on other sites

QUOTE (Janusz @ May 11 2004, 04:47 PM)

Men det centrala var nog att ni tog fel på 122L:ans styrka.

 

 

 

Jag antar att du menar "du". Jag tog inte fel på dess chanser, och min avsikt var initialt att hålla

mig undan, snarare än att ta en duell.

 

Naturligtvis menar jag det. När jag läste Anreas repport fick jag en känsla av att bägge kommit fram till att 122L inte hade någon större chans. Fel av mig.

 

Efter att ha konstaterat att ingen av mina bössor slår igenom Panthrarna framifrån, och med lite tur från sidan, så blir det plötsligt tuffare. IS-2:an kan iofs med en tornträff slå bort en Panther, men det kändes ändå som Panthrarna skulle göra mos av en.

 

Det var detta som förvirrade mig. Men visst, IS-2:an härskar inte oinskränkt mot de tyska tanksen. Ursäkta mig , det var fel att ta i så. :unsure:

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...