Jump to content

Scenario design MALL


Olsson

Recommended Posts

Har aldrig hittat någon lättanvänd Mall/förlaga för scenario skapande.

 

Sticker ut hakan genom att presentera en egentillverkad.

 

WORD dokument med celler. Fonter i likhet med orginal scenarion. Textbaserad information för counters.

 

Liten WORD-vana krävs för användande.

Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar!!!

 

Det är nog bra, brände mig rejält när jag la upp mina scenarios på WEB med "counter-art". Trodde att detta var OK om det var gratis, men icke helt.

 

Kan man anväda countern, men ta bort själva "bilden"???

 

Ha alla stats och namn, men ingen "art" så att säga!!! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Vad sa dom egentligen när du gjorde det? 

Jag har mailen kvar, men det är egentligen inte schysst att lägga dom ut "publikt". Men det var en del Vice-President, HASBRO intellectual property och liknande.

 

Nu är klimatet bra mycket bättre i relationerna MMP vs ON TOP ASL.

Har inte behövts några advokat funderingar på länge! :D

 

Samtidigt är det synd att det är på det här viset, annars skulle det antagligen vara bra mycket mer ASL grejer ute på nätet.

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt är det synd att det är på det här viset, annars skulle det antagligen vara bra mycket mer ASL grejer ute på nätet.

Både ja och nej.

 

Fördelen med att ha copyright:at material är att saker och ting blir knutna till ett speciellt varumärke som garanterar kvalité. I dagens DTP-värld är det inte speciellt svårt att göra snygga grejer, som ser officiella ut, men som är skräp (tänker t ex direkt på CH).

 

Därför, för att få den speciella ASL-känslan, krävs också kvalité, och då kan man välja att publicera det via MMP, eller själv men utan den officiella layouten.

 

Som sagt, både bra och dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke med Mallen är att på ett enkelt sätt kunna "slänga ihop" komponenterna/texten till ett scenario.

Du ser på ett ungefär hur många textrader du har på dig för förklarande text, Victory condition etc.

Du speltestar och redigerar enkelt uppsättningen.

 

Sen har du möjligheten att ta fram ditt favorit Publisher-program och göra det snyggt med bilder (för eget bruk förståss), eller skicka filen till MMP och låta dem göra jobbet.

 

Vore jag MMP skulle jag nog föredra att få ett blad liknande ett scenario, mot fem handskrivna kluddar. Det är därför förvånande att något dyligt aldrig har funnits på MMP:s filsida.

Link to comment
Share on other sites

WORD dokument med celler. Fonter i likhet med orginal scenarion. Textbaserad information för counters.

Det verkar som om rätt många använder VASL-counter art. Även i detta fall behövs ju upphovsmännens tillåtelse, men till skillnad från MMP/Hssbro fallet så verkar ju man få klartecken till detta.

Link to comment
Share on other sites

Kul att se ett intresse för filen, men jag saknar lite feedback. Diskussionen har halkat in på copyright frågan. Men som det har konstaterats innehåller min mall inga bilder på counters.

En mall med counter-art skulle ju dessutom kräva en bifogad katalogstruktur med 1000-tals bilder.

Många av er verkar ha erfarenhet av scenario-design. Hur har ni gått till väga ? Vilka programvaror har använts etc.

Tanken skulle väl kunna vara att enas kring en standard för hur ett scenario-förslag skall se ut när det skickas till ex. framtida ASL Sweden fanzinet.

Link to comment
Share on other sites

Tanken skulle väl kunna vara att enas kring en standard för hur ett scenario-förslag skall se ut när det skickas till ex. framtida ASL Sweden fanzinet.

Förslag kan enligt mig se ut lite hur som helst, din "word" standard är antagligen ett utmärkt alternativ. När det gäller slutlig "layout" så skall i alla fall jag lägga ett förslag, så får vi se om "Diktator" dikterar. :D

 

Själv har jag använt page-maker, word, paint-shop pro, allt i en salig röra.

Link to comment
Share on other sites

Bra att vi förstår varandra vad gäller Förslag vs. Slutlig layout. Dvs. skilda saker.

 

Förslag kan enligt mig se ut lite hur som helst

Men du kanske föredrar något sätt framför ett annat.

 

paint-shop pro

Ok. jag erkänner att nationssymbolerna är utklippta med hjälp av ovanstående program.

Samtliga dessa skulle dock kunna bifogas på separat sida.

Detsamma gäller antalet layout-typer, tex dubbla counter rader för båda nationer, dubbelsidiga scenarion etc.

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hittat någon lättanvänd Mall/förlaga för scenario skapande.

 

Sticker ut hakan genom att presentera en egentillverkad.

 

WORD dokument med celler. Fonter i likhet med orginal scenarion. Textbaserad information för counters.

 

Liten WORD-vana krävs för användande.

Mycket bra mall med tanke på att den är gjord i Word (som verkligen suger för denna typ av användning). Har dock bara tittat på den på skärmen. För att göra en vettig bedömning bör man nog skriva ut och kolla. Jag tycker att man bör använda de officiella scenarionas utseende så långt som tillåtet, dvs ända ned till val av typsnitt.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra mall med tanke på att den är gjord i Word (som verkligen suger för denna typ av användning).

Word er ikke optimalt, men de fleste har det, og det går an å gjøre avansert layout i word også. Mine IIFT(M)QRDC er gjort i Word (noe jeg er ganske stolt av) :P

Edited by theNiceOne
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...