Jump to content

hemmagjorda brickor


Janusz

Recommended Posts

A.1 DICE: The rules often require use of a colored die to differentiate it from the other die in use. A set of four dice of different colors is included in ASL Module 1:BEYOND VALOR. A white die and one of the colored dice are rolled and summed normally for most purposes, but occasionally the colored dr will take on added significance either by itself or in comparison to the white dr. Players may also find it beneficial to get in the habit of rolling three dice, and using the third colored die as an automatic "subsequent dr" for any situation requiring one (such as 5.132, 7.309, 9.74, 11.13, 11.501, 24.1). The term "dr" refers to die roll while the term "DR" in all CAPITAL letters refers to Dice Roll. The term Original DR/dr refers to one before the addition of modifiers; Final DR/dr refers to a DR/dr after the addition of all modifiers.

 

Huh :huh:

Link to comment
Share on other sites

dels har jag för länge sen insett att jag aaaaaaaalllllldrig kommer sälja mitt ASL.

 

Nej, kanske det. Men det kommer garanterat en dag när du skiljs från ditt ÄSLklingsspel vare sig du vill eller inte.

 

Scen: Ett vardagsrum med halvt fällda persienner. Ett par tända stearinljus encirclar ett porträtt av en bekant nuna.

Släkten är samlad, stämningen en aning tryckt.

 

Fru A: - Jaa, det var inte mycket han lämnade efter sig. Ni kan väl titta igenom bokhyllan här om det är något ni vill ha innan auktionsfirman kommer och hämtar möblerna. Resten får vi slänga. Där står visst hans spel, kanske är det något som ni ungar vill ha?

Unge 1: - Den här bråten, typ?

Fru A: - Ja, han var väldigt stolt över det.

Unge 2: - Ska man spela med dom här? Vad är det på dom?

Unge 1: - Ser ut som en gubbe och några siffror.

Unge 2: - Men dom är rätt slitna och ser äckliga ut!

Unge 1: - Och någon har ju kladdat fullt med färg på kanterna!

(Alternativ replik: - Och det är fula tofsar på hörnen.)

Unge 2: - Ska man gå på dom här brädena? Det är ju knappt någon färg kvar!

Fru A: Det ska finnas regler någonstans. Jag tror att det är dom som fyller dom fyra bokhyllorna inne i sovrummet.

Unge 1: - Att gubben var knäpp visste jag, men att det var så illa ...

Unge 2: - Men kolla här! Ett par gamla skridskor! Dom vill jag ha!

Unge 1: - I så fall tar jag den här fotbollen.

(Det ringer på dörren)

Fru A: - Nu kommer visst auktionsfirman. Har ni tagit det ni vill ha?

Unge 1 & 2: - Jaa, tack.

 

----

 

Slutsats: Det kan vara bra att göra ett testamente i god tid och att komma ihåg sina gamla polare i det ...

 

Matts

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag ska skriva i mitt testamente att man ska strö alla mina asl-brickor i min grav istället för att kasta ner blommor. Prästen ska själv kasta mina precisiondice och de som kommer på begravningen kommer förundras att det sista slaget naturligtvis blev ännu en snakeeyes. ;)

 

Planschpennorna hittades av Melvin och så vitt jag vet bara kan köpas på en mystisk planschaffär i Stockholm, som mer verkar vara till för företag än kunder. När jag kommer hem från jobbet idag ska jag kolla upp vad pennorna och om möjligt vad affären heter.

Link to comment
Share on other sites

Mystiska planschaffärer kan naturligtvis bara vara förlagda till Stockholmsregionen.

 

Själv ska jag kremeras på en KDR >6.

Med mig i ugnen tänkte jag ta mina favorittärningar, mina favoritspel, alla ASL-bräden samt två välfyllda handybags.

På stenen ska det finnas en välkänd symbol och texten "Burnt out wreck".

Skulle aldrig komma på tanken att dra in mina ungar i ASL-träsket ...

:D

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

På pennan står det ZIG POSTERMAN gjord av KURETAKE CO och gjord i Japan. Affären ligger på Dalagatan i Stockholm nära Adolf Fredriks musikskola. Den ser inte ut som en affär utan som en reklamverkstad av något slag. Priserna är exklusive moms.

 

De verkar också gå att köpa över internet på

 

http://www.kreatima.se/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har sett ljuset!

Jag har insett vad nästa steg mot ASL-nirvana är!

 

Genomskinliga markeringsbrickor!

 

Idén kom från Henrik när Starshellbrickor gjorde att man inte kunde se terrängen i hexen. -Fan vad ivägen de är, de borde vara genomskinliga, sa han.

 

Så är det. Alla vita brickor, samt en del andra markörer, borde vara gebomskinliga. DÅ ser man vad det är för trupp, hex under, och man kan lättare se att en hex innehåller både resid OCH smoke.

 

Så nu har jag ett nytt projekt på gång.

Här är en liten titt på annat jag gjort.

Janusz

post-9-1111013135.jpg

Link to comment
Share on other sites

Genomskinliga counters kanske är en idé när det gäller just nattscenarion och counters som starshells och IR. Varför inte? Gör man det snyggt kan det bli riktigt coolt.

 

Jag har sett genomskinliga counters förrut som markerar radien för off board artillery. Det verkade vara lite sådär.

 

Men vad är det för ss-bricka som du visar där? Det måste vara en fanatisk ss-trupp va?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

En sak som min motståndare Jens retar sig fruktansvärt på är att steppade Japaner har sin röda rand hela vägen ut i kanten. Detta gör att de utmärker sig jättetydligt under en concealment, eller under en LMG när fienden inte ROI. Hmmm, man borde kanske göra nya Japaner?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Nu är min RBIII-kampanj slut, och jag vill bara visa upp några grejor jag gjorde. Dels är det väldigt speciella brickor (kolla in ingenjörerna ordentligt), dels overlays för nedbrända hus och utbränd fabrik.

 

Medföljer också bilder på olika sätt att kolla LOS.

 

 

 

Själva AAR kommer senare, förhoppningsvis med text av min motståndare, Henrik.

 

 

 

Janusz

post-19-1159303907_thumb.jpg

post-19-1159304036_thumb.jpg

post-19-1159304139_thumb.jpg

post-19-1159304264_thumb.jpg

post-19-1159304464_thumb.jpg

post-19-1159304543_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...