Jump to content

moralmax


Jerry

Recommended Posts

Jo jag vet det står att man inte kan ha högre moral än "10" MEN minussiffran som står på en ledare är ju en TÄRNINGSMODIFIERING o alltså ingen MORALHÖJARSIFFRA.

 

Hur funkar det innerst inne egentligen??????

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vet det står att man inte kan ha högre moral än "10" MEN minussiffran som står på en ledare är ju en TÄRNINGSMODIFIERING o alltså ingen MORALHÖJARSIFFRA.

 

Hur funkar det innerst inne egentligen??????

Jag skulle säga, precis som du säger! Moralen kan inte höjas till högre moral är 10 genom fanatcism, commissar etc, men när en squad tar en MC med en 10-2 (som klarat sin MC först utan någon -2 DRM) modifieras tärningsslaget för squaden med -2 vilket underlättar att klara en MC.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle säga, precis som du säger! Moralen kan inte höjas till högre moral är 10 genom fanatcism, commissar etc, men när en squad tar en MC med en 10-2 (som klarat sin MC först utan någon -2 DRM) modifieras tärningsslaget för squaden med -2 vilket underlättar att klara en MC.

 

Ja vilket i praktiken kan innebära att man har 12 i moral eller ??

En 8-moral kille i factory i RB har ju 9 o med en -3 ledare så blir det alltså 12 dvs han breakar bara om man slår över 12 ????

Link to comment
Share on other sites

Ja vilket i praktiken kan innebära att man har 12 i moral eller ??

En 8-moral kille i factory i RB har ju 9 o med en -3 ledare så blir det alltså 12 dvs han breakar bara om man slår över 12 ????

Notera Casaulty MC A10.31, där en original 12 innebär CR och broken, ofta är det viktigt i ASL (tex vid CH) att hålla reda på Original och Final DR, dvs vad tärningarna rullades som och vilket värde de får efter DRM. Du förutsätter också i exemplet ovan att ledaren klarar sin MC, samt att det bara var en NMC, men det finns hemskheter som 1-2-3-4MC oxå.

Link to comment
Share on other sites

Notera Casaulty MC A10.31, där en original 12 innebär CR och broken, ofta är det viktigt i ASL (tex vid CH) att hålla reda på Original och Final DR, dvs vad tärningarna rullades som och vilket värde de får efter DRM. Du förutsätter också i exemplet ovan att ledaren klarar sin MC, samt att det bara var en NMC, men det finns hemskheter som 1-2-3-4MC oxå.

 

jodå jag noterar, men huvudsaken är att det finns EN person till i landet som tror samma som jag, att man faktiskt kan ha högre moral än 10.

Men ponera att en rysk 8-moralare i RB-factory stackas med en kommisarie o får 10 i moral samt en 10-3 ledare då har man alltså 13 i moral

kan man då bryta överhuvudtaget annat än på original 12 ???????????????

 

Märkligt spel detta, spelat i över 20 år, men det hjälper inte alltid.

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

jodå jag noterar, men huvudsaken är att det finns EN person till i landet som tror samma som jag, att man faktiskt kan ha högre moral än 10.

Men ponera att en rysk 8-moralare i RB-factory stackas med en kommisarie o får 10 i moral samt en 10-3 ledare då har man alltså 13 i moral

kan man då bryta överhuvudtaget annat än på original 12 ???????????????

 

Märkligt spel detta, spelat i över 20 år, men det hjälper inte alltid.

 

jerry

 

Jo, om ledaren först misslyckas med sin tia, eller om man får svårare en 1-2-3-4MC, vilket försvårar en lyckad MC.

Link to comment
Share on other sites

jodå jag noterar, men huvudsaken är att det finns EN person till i landet som tror samma som jag, att man faktiskt kan ha högre moral än 10.

Men ponera att en rysk 8-moralare i RB-factory stackas med en kommisarie o får 10 i moral samt en 10-3 ledare då har man alltså 13 i moral

kan man då bryta överhuvudtaget annat än på original 12 ???????????????

 

Märkligt spel detta, spelat i över 20 år, men det hjälper inte alltid.

 

jerry

 

Fast du tänker fel.

 

Moralen på squaden i fabriken är: 8 +1 (Fanatic) +1 (Commissar i samma Location) = 10.

 

DRM är -3

 

 

Total moral är fortfarande 10 - vilket alltså är max - men DRM:en är -3.

Resultatet är detsamma, men skillnaden är viktig!

Link to comment
Share on other sites

En unbroken , unpinned Commissarien är "superior" över alla andra leaders stackade i dennes ruta, och då gäller inte övriga leaders modifieringar vid "morale activities" enligt A25.221 .

Edited by C-J
Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Måste undersöka detta igen med tanke på C-J :s svar

Kanske han hade ett äldre regelexemplar för när jag läser

A25.221 så står det att a COMMISAR nerver recieves the Leader DRM of another leader alltså ger en stackad 9-1 fortfarande -1 DRM till andra enheter i stacken och dessa får alltså även commisariens beskydd ????

Link to comment
Share on other sites

A25.221 så står det att a COMMISAR nerver recieves the Leader DRM of another leader alltså ger en stackad 9-1 fortfarande -1 DRM till andra enheter i stacken och dessa får alltså även commisariens beskydd ????

Nej, 9-1 kan inte applicera sin -1 DRM på andra enheters "morale activities" om det finns en "unpinned, unbroken Commissar" in samme Location.

 

A25.221:

"...An unpinned, unbroken Commissar increases the Morale Level of all other friendly Infantry/Cavalry units in the same Location by one [EXC: Commissars and units with Morale Level of 10], while prohibiting the application of another leaders DRM to morale activities...."

Link to comment
Share on other sites

Aha .... där stod det.... tack

Men fortfarande så är det väl som så att (ponera) om det står en 6-2-8 i en fabrik i RB tillsammans med en 9-2 så blir väl ekvationen följande

8 + 1= 9 i moral och så länge 9-2 står på benen så kan denne 6-2-8 slå 11 på tärningarna och alltså klara sig från att bryta ??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...