Jump to content

Eternal city


Janusz

Recommended Posts

Jag kommenterade att SP33 (tror jag) verkade skevt till tyskens fördel. Han har ett litet exitområde på 18 hexes som han ska förvara, med gott om fortifications till sin hjälp.

 

Nu har det spelat i Arhem, så jag skulle gärna se en diskussion av det.

 

Men så har jag tagit en liten stund till. Jag funderade på att sätta eld på de byggnader som amerikanen kan tänkas ha som stödpunkter i sitt angrepp. Men nyligen så insåg jag att man inte kan bypassa terrain blaze. Så tysken kan sätta eld på de skogar som marjerar ytterpunkterna i exitområdet, så att flankerna täcks. En ordentlig brasa i de centrala byggnaderna blir helt oframkomliga för såväl fordon som infanteri.

Kvar finns då några få hexes, kanske 6-10 stycken, som 12 fordon, 14 grupper, 80mm artilleri, två kanoner, rubble, wire, roadblocks och såväl AT- som AP-minor ska täcka.

 

Det är jobbigt att slå ut en StuG HD bakom en roadblock, ta sig genom wire och städa bort vägspärren, för att så kunna komma ut med sin fordon. Brumbaren är dessutom närmast immun mot en Sherman framifrån (3 för immob, immun i tornet), så den kan stå i en rubble och täcka en gata ganska tryggt.

 

Kommentarer?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...