Jump to content

Ålder på ASL spelare?


ON TOP ASL

Hur gammal är du?  

39 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ja, det är ju tydligt att man tillhör det "yngre gardet" med sina 31 år. Om man då bortser på någon enstaka fjortis på 21-30. :P

 

Om åldern ligger på den här nivån och det inte tillkommer några nya yngre spelare längre så ser vi ASL-spelandets slut här i Sverige inom några få decennier... ;)

 

När jag började med "hexspel" så var i stort sett alla mellan 13-25...vad kan det bero på att inga personer under 20 verkar ägna sig åt denna ädla hobby längre?

Link to comment
Share on other sites

När jag började med "hexspel" så var i stort sett alla mellan 13-25...vad kan det bero på att inga personer under 20 verkar ägna sig åt denna ädla hobby längre?

Som jag ser det beror det på många olika saker men främst ser jag dessa punkter:

 

Ökad utbredning av datorer/TV-spel.

Man spelar själv eller på internet => man har lätt att spela på de tider man själv vill.

 

Tidsåtgång

Många yngre anser sig inte ha tid att spela eller blir uttråkade

 

De nya brädspelen(läs: de tyska brädspelen)

Dessa har fångat in en hel del personer. Dom är snabba, mycket små plast/trä-figurer och enkla regler.

 

ASL-regler

Svårt att sätta in sig i för en nybörjare.

 

Ekonomi

Ifall man inte har jobb är det svårt att få råd med ASL. Vet inte vad en 18-20åring får i studiebidrag men skall det räcka till annan mat än Samjang-nudlar så...

Link to comment
Share on other sites

Som jag ser det beror det på många olika saker men främst ser jag dessa punkter:

 

Tidsåtgång

Många yngre anser sig inte ha tid att spela eller blir uttråkade

Ungdomarna i den åldern har kortare "attention span" och mindre tid än vi hade i den åldern alltså?

Vad kan det bero på i så fall?

 

De nya brädspelen(läs: de tyska brädspelen)

Dessa har fångat in en hel del personer. Dom är snabba, mycket små plast/trä-figurer och enkla regler.

Vet inte om jag upplever att det är någon större skillnad mot hur det var förut om du byter ut tyska sällskapsspel mot: Kremlin, Illuminati, Junta osv.

Alltså det fanns många som spelade brädspel av liknande typ förut, jag tror inte att dom konkurerar med ASL i någon större utsträckning än vad dom gjorde förr.

 

ASL-regler

Svårt att sätta in sig i för en nybörjare.

Undomarna av i dag är mer korkade än vad vi var? Tilltalande tanke. ;)

Men jag tror nog inte det heller.

 

Ekonomi

Ifall man inte har jobb är det svårt att få råd med ASL. Vet inte vad en 18-20åring får i studiebidrag men skall det räcka till annan mat än Samjang-nudlar så...

Jag själv var i samma sits när jag och alla andra som spelade var i samma ålder, men det fick ju lösa sig ändå.

Hur många gånger intalade man sig inte att:

- Nudlar är gott...nudlar _äääär_ gott!

Innan man köpte det där spelet som man bara måste ha.

 

Ökad utbredning av datorer/TV-spel.

Man spelar själv eller på internet => man har lätt att spela på de tider man själv vill.

Mmmm, den här är nog den jag tror mest på i så fall. Det är mycket lättare att sätta sig och börja spela ett dataspel än att plocka upp ASL-reglerna...

 

Inget som en electromagnetisk shock från en "nuke" inte skulle kunna fixa med andra ord... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Vad ska en annan säja som är nybörjare och 40!!!

 

Ge inte upp, det finns hopp!

 

Jag brukar trösta mig med det faktum att finnarna under kriget upptäckte att de segaste ödemarkskrigarna var gubbarna mellan 50 och 55. Av någon anledning orkade den åldersgruppen hålla ut längre än de unga spolingarna (de under 40 naturligtvis!) genom alla vedermödor och strapatser.

 

Matts

(som i och för sig inte har märkt något av den där uthålligheten för egen del, men som ju har några år kvar än ...)

Link to comment
Share on other sites

Tja, kanske det, men jag har en känsla av att "gubbarna" var något segare på den tiden. Min farfar blev inte frisläppt från ryskt krigsfångeläger förrän 1948 (det år han fyllde 50) och hade klarat sig fysiskt bra trots förhållandena.

 

Conny,

som också har (något makabra) funderingar om det blir några modifierade tärningsslag om finnarna bygger värn av djupfrysta ryssar? För att undvika alltför stora osmakligheter så tänker jag inte fråga om det går att köra med AFV:er över broar av samma material (häst och släde fungerar enligt empiriska försök). Som sagt var: gubbarna var hårdare på den tiden.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...