Jump to content

Lite frågor efter helgens spelning


Minondas

Recommended Posts

Hej

 

Hade tillfälle att spela ännu ett scenario från SK1 denna helg och som vanligt har jag lite frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att besvara.

 

* Kan en ledare använda sin DM modifier för en kulspruta som har behållit sin RoF och ska skjuta på samma enhet i en ny hex? Hur är reglerna för samma situation men med ett nytt mål i en annan hex? (bortse från CA, jag kör fortfarande med SK-regler)

* En trivial fråga - kan enheter skjuta över sina egna enheter? Tror jag vet svaret, men vill vara på den säkra sidan.

* Till slut den mest invecklade frågan - följande situation kom upp under spelets gång. En MMC hamnade i LOS för min US 6-6-6 med en MMG på 13 hex avstånd. I och med att jag trodde att jag skulle förlora LOS i nästa hex, öppnade jag eld med MMG:n (IFT kolumn 2 med -2DM, what's not to like :-). Jag missade (ingen RoF) och då rörde sig motståndaren så att avståndet minskade till 12 hex och jag bibehöll LOS. Min motståndare hävdade dock att jag redan har skjutit med HELA stacken, dvs både MMG och squaden.

 

Jag lät det gå för spelflödets skull (hatar dessa havtimmes argumentationer under pågående spelning), men nu undrar jag hur det egentligen förhåller sig. Hade min min kompis rätt?

 

Som vanligt, tack på förhand för Er hjälp.

 

MVH

Marcus B.

Link to comment
Share on other sites

* Kan en ledare använda sin DM modifier för en kulspruta som har behållit sin RoF och ska skjuta på samma enhet i en ny hex? Hur är reglerna för samma situation men med ett nytt mål i en annan hex? (bortse från CA, jag kör fortfarande med SK-regler)
Jag antar att leader även använde sin Leadership DRM för den första attacken (när ROF bibehölls) - i detta fallet kan kan fortsätta leda elden från MMG mot nya mål/i nya hexar.

 

* En trivial fråga - kan enheter skjuta över sina egna enheter? Tror jag vet svaret, men vill vara på den säkra sidan.

Över, under, genom, vid sidan om - allt går bra.

 

* Till slut den mest invecklade frågan - följande situation kom upp under spelets gång. En MMC hamnade i LOS för min US 6-6-6 med en MMG på 13 hex avstånd. I och med att jag trodde att jag skulle förlora LOS i nästa hex, öppnade jag eld med MMG:n (IFT kolumn 2 med -2DM, what's not to like :-). Jag missade (ingen RoF) och då rörde sig motståndaren så att avståndet minskade till 12 hex och jag bibehöll LOS. Min motståndare hävdade dock att jag redan har skjutit med HELA stacken, dvs både MMG och squaden.

 

Jag lät det gå för spelflödets skull (hatar dessa havtimmes argumentationer under pågående spelning), men nu undrar jag hur det egentligen förhåller sig. Hade min min kompis rätt?

Eftersom den var en First Fire attack och du endast sköt med MMGn så är det endast MMGn som blir markerad med en First Fire bricka (undantag: Cowering).

Du har kunnat skjuta med 6-6-6:an på avstånd 12 som en 2 -2 First Fire attack i situationen ovan. Efter det (antag ingen cowering) så hade både MMGs och 6-6-6:an varit markerade med First Fire.

Link to comment
Share on other sites

1: Du menar DRM antar jag. ROF+ledare=combo. Precis, det är så det funkar. Skjuter en stack med allt, inkl ledare, och MG får ROF, så kan ledare skjuta vidare med den. Olika mål eller inte är skit samma.

2: Egna enheter är inget problem.

3: Nä, han är inte längre din kompis. Han hade fel. Du sköt faktiskt bara med MG:n (gruppen lade inte till ågon eldkraft), och man måste vara riktigt skadad för att hävda att du skjuter med allt om inte du tydligt sagt motsatsen. Däremot, om du inte räknar efter på avståndet ordentligt, och säger 7FP och slår tärningarna, så menar jag att du just skjutit med allt även om den effektiva eldkraften bara var 2. Sen är det upp till er som kompisar om man spelar så hårt.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag misstänkte att det förhöll sig på det viset, SK-reglerna har lite hål men det verkade inte speciellt logiskt. Ni vet dock hur det är med dessa diskussioner. Lika bra att fortsätta spela och fråga här efter spelningen. :)

 

Tack än en gång för era svar.

 

MVH

Marcus B.

Link to comment
Share on other sites

Däremot, om du inte räknar efter på avståndet ordentligt, och säger 7FP och slår tärningarna, så menar jag att du just skjutit med allt även om den effektiva eldkraften bara var 2. Sen är det upp till er som kompisar om man spelar så hårt.

Problemet med detta är att lägga till squaden inte är tillåtet - det är inte samma situation som när LOS är blockerad.

Link to comment
Share on other sites

Jaså Klas, det visste jag inte. Betyder det att man måste påpeka för motståndaren om han räknar fel på FP pga. räckvidd?

Så skulle i alla fall jag spela - det är ju båda spelarnas ansvar att se till att reglerna följs.

 

Fast sedan är det ju klart att missar båda ett regelfel och spelet fortsätter så träder ju A.2 i kraft. Huruvida strikt man följer det är

ju upp till var och en.

 

Om jag spelade mot någon som t.ex. deklarerade en attack med en tysk 50mm MTR på ett avstånd av 20 hexar, skulle jag påpeka att

max-rangen för detta vapen är 13 hexar. Jag skulle i det läget inte spela som om den attacken gjordes och enheten markeras med

någon fire-bricka eftersom det var en illegalt deklarerad attack.

Link to comment
Share on other sites

Är helt på Klas linje här.

 

Håller helt med, det är bådas uppgift att se till att reglerna efterlevs och att undanhålla den typen av information är väl samma sak som att medvetet inte säga till sin motståndare om denne missar att man slagit hans/hennes SAN.

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Jag antog att räckvidd gick in under samma mekanik som LOS, där man inte måste upplysa motståndaren om ens uppenbart blockerad LOS. Är det samma med NVR tro? OM NVR sjunkit men motståndaren inte tänker på det när han deklarerar et skott?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 11 years later...

Jag antar att leader även använde sin Leadership DRM för den första attacken (när ROF bibehölls) - i detta fallet kan kan fortsätta leda elden från MMG mot nya mål/i nya hexar.

 

 

Över, under, genom, vid sidan om - allt går bra.

 

 

Eftersom den var en First Fire attack och du endast sköt med MMGn så är det endast MMGn som blir markerad med en First Fire bricka (undantag: Cowering).

Du har kunnat skjuta med 6-6-6:an på avstånd 12 som en 2 -2 First Fire attack i situationen ovan. Efter det (antag ingen cowering) så hade både MMGs och 6-6-6:an varit markerade med First Fire.

 

 

När det gäller den sista biten om COWERING

Vi hade en sån här situation i går.... tysken använder BARA sin eldkastare men slår ju 4,4 (cowering) då markeras alltså BÅDE gruppen samt eldkastaren med FINAL FIRE ??????????

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...