Jump to content

(C)VP för en non-vehicular Gun?


Mats

Recommended Posts

Vad är egentligen en non-vehicular Gun värd i olika situationer? Jag har läst [A26] för att försöka lista ut detta, men det är ändå inte helt klart för mig ännu.

 

En non-vehicular Gun verkar vara värt 2 VP om man tar en fiende-Gun och det dubbla ifall man fortfarande har den i sin ägo vid spelets slut (om det inte är en Kinesisk Gun). Och förstörs Gun:en, är den värd 2 VP.

 

Men det som jag inte riktigt blir klok på, är om en fiende-Gun är trasig när man avslutar ett scenario, dock är den fortfarande min ägo. Vad får jag för den? Enligt sista meningen under [A26.221] verkar den plötsligt inte vara värt någonting. Stämmer det?

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

En non-vehicular Gun verkar vara värt 2 VP om man tar en fiende-Gun och det dubbla ifall man fortfarande har den i sin ägo vid spelets slut (om det inte är en Kinesisk Gun). Och förstörs Gun:en, är den värd 2 VP.
Korrekt.

 

Men det som jag inte riktigt blir klok på, är om en fiende-Gun är trasig när man avslutar ett scenario, dock är den fortfarande min ägo. Vad får jag för den?
4 VP. Den er fortsatt captured, og ikke eliminated.

 

Enligt sista meningen under [A26.221] verkar den plötsligt inte vara värt någonting. Stämmer det?
Nei. Det A26.221 (siste setning) sier (eller mener å si), er at en Gun som er malfunctioned ikke regnes som "eliminated" for CVP. Du får ingen CVP på grunn av at den er malfunctioned. Men hvis den (i tillegg) er captured, får du CVP per A26.222.

 

Legg spesielt merke til "merely" i A26.221. Jeg forstår at setningen kan misforståes, men det den altså sier er at malfunction i seg selv ikke gir noen CVP.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...