Jump to content

A118 the Waterhole


Janusz

Recommended Posts

Förslag till Jap. move

 

Flyttordning:

 

1. Försök till att dra eld ifrån Am. MMG, samt att komma så nära VC-rutan som möjligt.

 

2. Något dumdristig förflyttning som även den syftar till att dra eld ifrån MMG:n samt att komma närmare VC-rutan.

 

3. Assault Move i syfte att ta med sig ? i CC i E6.

 

4. Assault Move i syfte att ta med sig ? i CC i E6. Skulle kunna ha hängt på ledaren till E7 (se pkt. 5), men anser att den förflyttningen är för riskabel. Vill inte förlora Support Weapons.

 

5. Förflyttning som kan dra eld ifrån samtliga Am. enheter. Eventuellt skjuter Am. i E6 mot enheten när den är i D6, och det skulle ju öka chansen för Ambush i E6 i CCPh. Når den fram till E7 och överlever all Defensive fire, kan ledarens -1 mod ev. hjälpa i CC mot F6.

post-18-1107946755.jpg

Edited by Olsson
Link to comment
Share on other sites

Förslag till Jap. move

 

Flyttordning:

5. Förflyttning som kan dra eld ifrån samtliga Am. enheter. Eventuellt skjuter Am. i E6 mot enheten när den är i D6, och det skulle ju öka chansen för Ambush i E6 i CCPh. Når den fram till E7 och överlever all Defensive fire, kan ledarens -1 mod ev. hjälpa i CC mot F6.

 

Denna blir svår att göra då Brush = Bamboo, och det är Minimum Move som gäller om man skall in i en Bamboo i MPh.

 

Dom flesta av Japanerna åker väl på att slå för Straying också, eftersom dom är i Intrior Jungle Hexes - men med Stealthy så är inte risken så står att dom börjar irra omkring.

Link to comment
Share on other sites

utan istället få dom att inte kunna routa

 

Du verkligen gjort läxan från JOURNAL 3 "A Case for Infiltration: Japanese troops and close combat". :)

Jag hade nog också valt en lite mer försiktig förflyttning om inte målet hade varit att "ha ihjäl" så många Am. som möjligt. Hade nog inte övergivit MTR:n om det inte hade varit sista Turn vill säga.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte läst artikeln, men däremot spelat scenariot! :)

 

Jag glömde skriva två saker dock. Det ena är att någon annan får ta hand om MTR. Att bara släppa den helt är lite väl. Det andra var att halvsquaden eventuellt skulle springa in i 7-4-7 gruppen så att den blir av med sitt frågetecken.

 

Janusz sa att målet runda tre var att ha ihjäl så många amerikaner som möjligt. Jag tolkar det som att Janusz menade Game Turn 3 och inte Player Turn 3. Och om min taktik lyckas så kommer de flesta amerikaner att vara döda innan Game Turn 3 är slut. :D

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det var ett himla bra scenario. Tyvärr Mountade jag brädena innan jag insåg att glasskivor är bättre, så om någon har kartorna och vill bli av med dom så hojta till. :D

Var kommer scenariot och brädena ifrån? Trodde det var något obskyrt overlay...

Link to comment
Share on other sites

Jag valde en mycket försiktig taktik i min spelning, med fokus på att behålla concealment och inte ge MG:en några skott alls. Det enda busiga var att HS fick studs bort Concealment på jänkaren i djemgeln, så att jag först kunde skjuta en 6+0 och sedan gå in i CC med en concealed crew.

 

MISSTAG!

 

Räknade efteråt ut att chansen att mina trupper skulle utraderas var runt 30%, alldeles för högt för att riskera en så stark position som den jag hade. Sedan blev det inte bättre när MG:en i Prep dödade HS + squad/LMG i E5 (MC "12"), och därmed gav F6 en chans att komma undan.

 

Jag tror att springa in i F4 med en helsquad är lite väl modigt, det ger MG:en en 22-3, vilket troligen inte lämnar en GO japan.

 

jag gillade verkligen att springa först med en enhet till E8, för det låser MG:ens CA om den skjuter.

 

Jag inser att 9-1 och elitesquad kanske skulle Am fram, och sedan kastat WP på E6.

 

Några andra förslag?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det jag inte ser någon som har tagit fasta på är att flytta enheter som man vill ha oskadda först för att tvinga motståndaren att antingen skjuta tidigt (och riskera att åka dit senare på saker man missat) eller att inte få bra attacker.

 

Ex: jag skulle mycket väl kunna flytta först D4-E5 (AM) och sedan D3-E4-E5. Om amerikanen skjuter på den första enheten kan man kanske hota med andra skojiga saker med den andra enheten - om han däremot väntar och skjuter på enhet två för att få -1 FFNAM så kan han inte skjuta på den första enheten också.

 

Situatiunen beror f.ö. på hur desperat man är. Jag tror inte att det är rimligt att eliminera mer än 747:an i E6. Om man däremot måste komma framåt så kan man göra en del dristiga saker, men för att eliminera så mycket som möjligt tror jag inte man behöver det.

 

Skulle i alla fall flytta ungefär:

 

1) 448 B6-C7-D7-E7, flyttas en efter en. Även om jänkaren lägger 6 RFP. Jag vill ha båda enheterna här, eftersom det gör att de kan a) skjuta AFPh på F6 B) förhindra E6 att fly.

 

2) AM för att behålla concealment till AFPh

 

3) 228/MMG AM för att behålla concealment till CCPh

 

4) Ge MTR till 448/LMG, flytta AM 9-1 + 448/LMG/MTR till D5 och släng WP in i E6 (tack för tipset). Till sist 237 -> D5-E6 för att se till att jänkaren förlorar ?

 

5) Flytta till sist D3-E4-E5 (om det inte finns residual FP och E6 fortfarande är GO, o.s.v.)

 

I AFPh har vi sedan 447+448/LMG i E5 att skjuta med, följt av 447+448 i E7 (encircle) och 9-1+448/LMG+237 i D5. Skulle amerikanerna inte vara väck efter detta så kan man överväga CC, men kan också vara bättre att skjuta bort enheten.

Bryter enheten direkt kan man alltid använda E7 mot enheten i F6 i stället. Man kan också gå in i CC mot F6.

 

Enheten i I6 skulle jag personligen lämna kvar om vi utgår från att det kommer fler omgångar. Detta för att vid ett olägligt tillfälle kunna tvinga brutna amerikaner att springa åt ett håll de själva inte vill. Enheten kan inte göra speciellt mycket på egen hand, men om man t.ex. lyckas bryta MMGn så kan denna enhet vara sista spiken i kistan för dem. Möjligen kan man flytta den för att få encirclement mot F6, eller för att dra eld innan en banzai mot G5, men det är spekulationer. Som situationen ser ut nu så gör den bäst i att stå kvar och få ?

 

Anledningen att vara så här konservativ är att jag inte tror att man uppnår så mycket genom att springa i OG nära amerikaner. Man kan knappast hoppas på att komma in i CC med fördelaktiga odds mot någon annan än E6, och om man håller sig i djungeln får man inte mycket värre än 12FP+2 mot sig, och det stoppar inte japaner. 12FP-2 eller 22 FP-3, däremot...

post-18-1108047726.jpg

Link to comment
Share on other sites

Såhär skulle jag gjort. Som ni ser går inte min taktik ut på att döda amerikaner i närstrid utan istället få dom att inte kunna routa.  :)

Inte för att jag vill vara pessimist, men är inte advance från F5 något optimistiskt? :lol:

 

Det jag sade om ordningen för förflyttningar illustreras genom följande DFF:

 

När 237 i C5 flyttar första steget så skjuter E6 PBF 12FP+1, vilket också lämnar 6FP residual i rutan!

 

I E5 skjuter samma enhet igen, SFF 6FP+1, och lämnar denna gång 2 residual FP.

 

När sedan resten av enheterna rör sig drabbas de av 6FP+2 residual resp. 2FP+2 residual - spelar ingen roll att de har concealment.

 

Om man i stället hade gjort sina assault moves först så hade enheten i E6 kunnat skjuta 6FP+2 resp 2FP+2, och hade bara lämnat 2FP resp. 1FP residual. När sedan 237:an flyttar så får den mycket mindre eld mot sig - eller så skjuter man inte på de första enheterna och då får de mindre eld på sig.

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Patrik, ser du inte ett problem i att flytta så mycket till E7?, Du släpper in F7 i matchen, och riskerar verkligen massor med eld på dig från alla tre amerikanska enheter.

Det är just det som är anledningen till att jag vill ha in båda enheterna i E7 - om det inte finns en enhet där som är GO förlorar jag möjligheten till encirclement i E6, möjligheten att eliminera E6 för failure to rout, och möjligheten att få skottläge på F7.

 

Dessutom är det inte farligt. Eftersom man har +1 skydd så blir det svårt att få en riktig KIA eller K/#. Visst kan man få 12FP+1 på sig - men att en japan bryter stoppar den ju inte... Om man kan dra eld från E6 och/eller MMGn så gör det inte så mycket om man får offra en HS (= 2 torskade moralslag). F7 kan bli elak, men den risken skulle jag ta.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att springa in i F4 med en helsquad är lite väl modigt, det ger MG:en en 22-3, vilket troligen inte lämnar en GO japan.

 

Som sagt dumdristigt, ett riktigt "bondeoffer". Men man är ju nästan 100% säker på MMG:n kommer att skjuta ;) .

Med det Squad-övertaget som jap. har, känns offret motiverat för att kanske säkra de lite mer kontrollerade förflyttningarna under Turnen.

 

Att strippa 747:an på ? med en HS var listigt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...