Jump to content

AT-Guns (SL - ej ASL)


cbdurietz

Recommended Posts

Det regeln menar är nog att man inte måste träffa AT:n för att crew:n ska påverkas, utan att skottet som försöker träffa AT:n alltid används också mot crew:n, oavsett träff eller inte på AT:n.

 

Regeln säger ju inte uttryckligen typ "The same dice roll that scored a hit on the gun is also used to resolve effects on the crew".

Link to comment
Share on other sites

Regeln säger ju inte uttryckligen typ "The same dice roll that scored a hit on the gun is also used to resolve effects on the crew".

Det är ju precis så det står, "The same dice roll used to obtain the hit on the gun on the TO HIT TABLE is modified by +2 (assuming the shot crossed the Covered Arc) on the Infantry Fire Table to determine the effect on the crew."

 

Så - även om man missar PV-pjäsen så ska man använda tärningsslaget som man försökte träffa med (fast +2 om man sköt genom CA) på IFT.

 

Ska man hårddra det hela så betyder det att man kan stå med en kortpipig 152:a på 20 hexes avstånd. Det spelar ingen roll om man träffar för tärningsslaget ska även användas mot crew:n. IFT tabell 30 + 2 är inte fy skam för en miss...

 

Fast om det dessutom hade stått en squad i hexen så hade man istället slagit ett nytt slag för IFT-effekt om man träffade - om man får tro exemplet.

 

 

Nåväl - det är väl bara jag som blir upprörd eftersom jag hela tiden får mina crews bortskjutna trots att min ryska motståndare knappt kan träffa en ladugård på de skjutavstånden.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man säga?

1: Om regel bara känns helt sinnesjuk, och minskar er glädje av spelet, gör en husregel.

2: Spela ASL, där är kanonbesättningar oftast välskyddade.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man säga?

1: Om regel bara känns helt sinnesjuk, och minskar er glädje av spelet, gör en husregel.

2: Spela ASL, där är kanonbesättningar oftast välskyddade.

 

Janusz

1: Det blir nog så - eller en omtolkning av reglerna

 

2: Jag håller på att lobba det för min motspelare, men han ryggar lite för regelpärmen jag trycker upp i ansiktet på honom med jämna mellanrum.

Måste erkänna att det var evigheter sedan jag spelade det själv, så vi kan nog båda räknas som nybörjare, även om jag har spelat lite - när ASL ursprungligen släpptes...

Link to comment
Share on other sites

Få rman föreslå ASL starter kit. 6 bra scenarion, 10 sidor regler, 250 spänn. Skitkul för väldigt lite pengar.

Janusz

Jag har funderat lite i de banorna, men tycker mig ha förstått att man kommer in lite snett i reglerna - fast det kanske inte är någon större fara. Hellre det än att aldrig komma till skott. :P

Link to comment
Share on other sites

2: Jag håller på att lobba det för min motspelare, men han ryggar lite för regelpärmen jag trycker upp i ansiktet på honom med jämna mellanrum.

Prova att dunka :wacko: den i huvudet på honom i stället. :D:D

Är det SÅ man använder regelboken i CC? Kanske har jag inte varit tillräckligt aggresiv.

 

Fast han verkar börja bli lite nyfiken - mest beroende på att det visar sig dyka upp fler och fler oklarheter i de ursprungliga SL-reglerna ju längre vi kommer...

Link to comment
Share on other sites

ASLSK

Jag har funderat lite i de banorna, men tycker mig ha förstått att man kommer in lite snett i reglerna - fast det kanske inte är någon större fara.

Och så spelar ni SL? :rolleyes:

 

Som en gammal räv kommer jag faktiskt fortfarande dragande med gamla SL-regler då och då + egenpåhittade. :lol: Snacka om lite "snett in i reglerna".

 

Nej köp Starter Kit, så kan ni därefter få ett super-enkelt, skjuta Board 1 ASL-scenario av mig så är ni igång. Gör er själva en tjänst, strunta i SL.

 

CoI, men där är vi ju inte än

Hjälp, vad håller ni på med, sluta genast! :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hej cbdurietz!

 

Ursäkta de "krassa" orden men det ni håller på med verkar helt ute.

Ungefär som att ni skulle komma dragandes med Windows 3.11 i dessa tider och mena att det borde bara vara att installera och köra program etc....

Bara problem för er framöver. :(

(vet inte om liknelsen är god iofs)

Link to comment
Share on other sites

Som en gammal räv kommer jag faktiskt fortfarande dragande med gamla SL-regler då och då + egenpåhittade.  :lol: Snacka om lite "snett in i reglerna".

 

Känner igen det. Jag körde rätt mycket SL för runt tjugo år sedan - och då med hela paketet upp till GI. Det känns tämligen märkligt att sitta och tycka sig minnas regler som inte visar sig dyka upp förrän i en senare modul.

 

Starter Kit it is, then.

Link to comment
Share on other sites

Hej cbdurietz!

 

Ursäkta de "krassa" orden men det ni håller på med verkar helt ute.

Ungefär som att ni skulle komma dragandes med Windows 3.11 i dessa tider och mena att det borde bara vara att installera och köra program etc....

Bara problem för er framöver.  :(

(vet inte om liknelsen är god iofs)

Liknelsen är helt ok. Det hela började som en nostalgi-tripp. Det var ungefär i samma veva som vi lyckades sparka igång gamla V for Victory på en Win XP-burk.

 

Började rota lite i de gamla samlingarna och hittade allt möjligt gottigt som vi blev sugna på att spela. Hittills har vi hunnit med lite Wooden Ships & Iron Men, I.C.B.M. och så ASL. Kompletterade samlingarna med Illuminati härom veckan också och jobbar på att få till en omgång Civilization också. Fast The Longest Day vet jag inte om jag orkar mig på. Inte Vietnam heller, eller Pax Britannica.

 

Det är inte utan att man saknar den gamla sorglösa tiden i högstadiet med söndagsträffar på saligen avsomnade(?) CSS.

 

Finns det några gamla CSS-medlemmar här? :-)

 

Weee! Jag har blivit promotad till en 7-0:a! Äntligen kan jag göra lite nytta. :D

Edited by cbdurietz
Link to comment
Share on other sites

2: Jag håller på att lobba det för min motspelare, men han ryggar lite för regelpärmen jag trycker upp i ansiktet på honom med jämna mellanrum.

Måste erkänna att det var evigheter sedan jag spelade det själv, så vi kan nog båda räknas som nybörjare, även om jag har spelat lite - när ASL ursprungligen släpptes...

 

Hmm. Känner du möjligtvis en viss Erik Leander som jobbar på Tullinge gymnasium i Stockholm? En chansning men jag har för mig att han nämnde att några kompisar till honom skulle börja med SL i Stockholm och så många kan det inte finnas.

 

Hursomhelst, de problem ni beskriver är väl bevis nog för att inte börja med SL utan ta tiden till att börja/fortsätta med ASL istället? Om ni känner Erik och om ni är peppade skulle vi kunna dra igång lite ASL-spel i Stockholm istället. Jag kan reglerna så det lär gå fort att komma in i spelet för er andra. :)

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Känner du möjligtvis en viss Erik Leander som jobbar på Tullinge gymnasium i Stockholm?

Erik Leander? Inget namn som får någon klocka att ringa, såvida han inte har bytt efternamn.

 

Hursomhelst, de problem ni beskriver är väl bevis nog för att inte börja med SL utan ta tiden till att börja/fortsätta med ASL istället?

Jag vet. Jag har sneglat lite på artikeln som Jim Stahler har skrivit om vilka delar man måste lära sig så att man kan beta av ASL i flera steg ungefär på samma sätt som de olika scenario-delarna i ursprungliga SL. Mer för att det ska kännas mer överkomligt. Till stor del är det ju själva volymen i ASL-reglerna som tar emot.

Om ni känner Erik och om ni är peppade skulle vi kunna dra igång lite ASL-spel i Stockholm istället. Jag kan reglerna så det lär gå fort att komma in i spelet för er andra.  :)

Finns det någon vettig Stockholms-centrisk ASL-sammanslutning? :)

Link to comment
Share on other sites

Finns det någon vettig Stockholms-centrisk ASL-sammanslutning? 

 

Egentligen inte. I alla fall inte i den bemärkelsen som nuvarande i Oslo och Borås, där det sker regelbundna träffar och ett knappt dussin spelare sammanstrålar någon helg i månaden. I Stockholm är det med närverksbetonat och där oftast spel sker två och två. Mitt förslag är att du kommer till Stockholmsturneringen i början av maj. Turneringen är hur kul som helst och bästa tillfället att knyta kontakter.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju precis så det står

Nej! Regeln förklarar bara att du inte ska slå en gång för kanonen och ett annat slag för crewn. Du ser att du ska använda två olika rader på TO HIT TABLE mot de olika målen? Om du översätter:

"The same dice roll used to obtain the hit on the gun on the TO HIT TABLE..."

Så blir det: Samma tärningslag som användes för att få en träff på kanonen på TO HIT TABLE... Det är inget tvingande att en träff ska ha uppnåtts på kanonen för att crewn ska påverkas!

Så - även om man missar PV-pjäsen så ska man använda tärningsslaget som man försökte träffa med (fast +2 om man sköt genom CA) på IFT.

Nej - om du träffade crewn på någon av "Infantry..." raderna i TO HIT TABLE ska du slå ett nytt slag på IFT.

Ska man hårddra det hela så betyder det att man kan stå med en kortpipig 152:a på 20 hexes avstånd. Det spelar ingen roll om man träffar för tärningsslaget ska även användas mot crew:n. IFT tabell 30 + 2 är inte fy skam för en miss...

Om vi ser på ditt exempel då: rysk *152 har 3 To Hit på 13-24 rutor +4 DRM för Case C mot AT:n. Inte så lätt att träffa, som du säger. Mot crewn, säg att du ska använda "Infantry in other" och har 6 TH, + 4 återigen för Case C. (Vi glömmer ev. andra modifikationer...) Väldigt svårt att träffa, eftersom du ska slå 2. Och 30 +2 sen på IFT är ju inte garanterat att göra skada.

Fast om det dessutom hade stått en squad i hexen så hade man istället slagit ett nytt slag för IFT-effekt om man träffade - om man får tro exemplet.

Du slår ett enda TO HIT-slag mot AT, crew och squad. Sen ser du om någon av dem träffas på deras reespektive rad.

 

En crew och en squad är båda "infantry", som exemplet också nämner, så de behandlas som samma typ av mål, till skillnad från kanonen.

Nåväl - det är väl bara jag som blir upprörd eftersom jag hela tiden får mina crews bortskjutna trots att min ryska motståndare knappt kan träffa en ladugård på de skjutavstånden.

Tja, slå detta i skallen på honom då. ;)

Edited by DreadTom
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...