Jump to content

2 frågor


Jimarw

Recommended Posts

Hej

 

I vårt senaste spel av "Defiance on Hill 30" uppkom situationen att en amerikansk hjälte+en am. 747 squad i samma ruta sköt på ett mål 6 rutor bort. Min fråga är hur mycket eldkraft dessa får. Vi spelade så att hjältens 0,5 + sq. 3,5 blev fyra, rätt?

 

Sedan en annan fråga ang. LOS och blind hexes. Det skall tydligen finnas en klurig formel för hur man kan räkna ut antalet blind hexes förutom i ngt/ngra specialfall, vet ngn hur formeln lyder?

 

frågar

 

Jimmy Engren

Link to comment
Share on other sites

I vårt senaste spel av "Defiance on Hill 30" uppkom situationen att en amerikansk hjälte+en am. 747 squad i samma ruta sköt på ett mål 6 rutor bort. Min fråga är hur mycket eldkraft dessa får. Vi spelade så att hjältens 0,5 + sq. 3,5 blev fyra, rätt?

 

Ja. Skjuter du i AFPh och använder IIFT kan du plocka ut 5 fp eftersom du då kan tillgodoräkna dig den extra fp:en som gruppen kan leverera genom Assault Fire.

 

Sedan en annan fråga ang. LOS och blind hexes. Det skall tydligen finnas en klurig formel för hur man kan räkna ut antalet blind hexes förutom i ngt/ngra specialfall, vet ngn hur formeln lyder?

 

Titta på http://www.mindspring.com/~tqr/misc/LOSaidv4.PDF

Link to comment
Share on other sites

I vårt senaste spel av "Defiance on Hill 30" uppkom situationen att en amerikansk hjälte+en am. 747 squad i samma ruta sköt på ett mål 6 rutor bort. Min fråga är hur mycket eldkraft dessa får. Vi spelade så att hjältens 0,5 + sq. 3,5 blev fyra, rätt?

 

Ja. Skjuter du i AFPh och använder IIFT kan du plocka ut 5 fp eftersom du då kan tillgodoräkna dig den extra fp:en som gruppen kan leverera genom Assault Fire.

 

Om jag inte minns fel så kan Assault Fire endast användas inom Normal Range.

Samma med Hero modifier, endast applicerbar inom Normal Range.

 

Så attacken ovan är:

7/2 + 1/2 = 3.5 + 0.5 = 4 dock utan Hero modifier.

 

Attacken ovan i AFPh:

7/2/2 + 1/2/2 = 1.75 + 0.25 = 2 utan Hero modifier.

 

Attacken ovan i AFPh på t.ex. avstånd 3 isf 6:

7/2 = 3.5 +1 (assault fire) = 4.5 (FRU) = 5 + 0.5 (från Hero) = 5.5 med Hero modifier.

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns fel så kan Assault Fire endast användas inom Normal Range.

Samma med Hero modifier, endast applicerbar inom Normal Range.

 

Jag får nog göra en pudel... vov!

Visst har jag fel! Och det räckte inte heller med ett fel, jag var tvungen att tabba mig rejält. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hej Asad

I detta sällskap är det nog inte sista gången det visar sig att man missförstått en regel, men ingen orsak att skämmas. Jag tror aldrig att den människa som kan hela regelboken i huvudet är född än, bra att ha ett forum just därför.

 

Skulle också vilja passa på att tacka de som svarat på frågor här medan jag har varit upptagen och fortfarande är. Håller ett öga öppet dock. :blink:

Link to comment
Share on other sites

Skulle också vilja passa på att tacka de som svarat på frågor här medan jag har varit upptagen och fortfarande är. Håller ett öga öppet dock.

 

Det är väl iofs meningen att vi ska hjälpas åt! Bara för att du är moderator betyder det ju inte att du ska sitta standby 24/7... ^_^

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...