Jump to content

FrF34 The Jagdtiger Theory


Olsson

Recommended Posts

Som ett bevis på uppskattning av FriendlyFire gängets arbete kommer här ett AAR på scenario,

FrF34 The Jagdtiger Theory.

 

En bild säger mer. Därför ligger tonvikten i denna AAR på bilderna (länkade till egen hemsida)

och inte i texten.

 

 

AAR FRF34 The Jagdtiger Theory, ftf i Lillån Jan-09

av Olsson

 

 

Russian-Ago, German-Olsson

 

VC i sammanfattning:

Tysken skall ha good-order MMC på level 1 kullen vid scenariots slut.

 

Russian Pros:

Mycket pansar.

 

Russian Cons:

Tidsbrist, Tysk AT förmåga.

 

German Pros:

Tigrar i olika former (innefattar inte bara fysisk, utan även psykologisk påverkan). SAN 4.

 

German Cons:

Nedsatt LOS bakom rökskärm lagd valfritt av ryssen vid scenario-start. ELR 2.

 

 

Rysk taktik:

Kringående rörelse på sin högerflank. Snabbt komma in på livet på tysken.

 

Tysk taktik:

Taktiskt tillbakadragande upp på VC-höjd (Trench utlagda för att underlätta detta). Pansaret bevakar högerflanken, resten vänsterflanken.

 

 

Setup

 

Förlopp:

 

Turn 1:

Rysk pansar framryckning via Sunken road. DF ifrån framskjuten position (U8) Broke:ar samt Fate:ar

ryska riders (ryssens 1:a dubbel sexa).

 

Turn 1

 

Turn 2:

Rysk Is2 tar upp strid med Kungstigern, som vrider tornet för att skapa (potentiellt) bra pansar

åt flera håll.

T34 kommer in och angriper var sitt mål.

Ryska Inf. anfallet i centern fortsätter framåt i skydd av röken, tyska MMG:n våller en del bekymmer så även "447-plutonen" som hackar i ryggen på ryssarna.

 

I rysk DF fortsätter T43:an beskjuta JagdPz:ern under förevändning att "man kan ju få en critical". Och vad händer, dubbel 1, Critical Hit ! 17 TK blir 34 mot JagdPz. pansar på 26. En 8 behövs en 9 fås ! TC:n skakar crew:n av sig och fortsätter striden. Monstervagnar när de är som bäst :) .

 

Signifikativt för Turnen är att alla gun-hits från båda sidor träffar där pansaret är som starkast eller i stenmur.

 

Turn 2

 

Turn 3:

Bakersta T43:an kör i desperation efter föregående Turns bortkastade critical, rakt in i en PF avfyrad ifrån huset BB5, Burns ! Skjutande squad nedkämpas dock i CC.

Röken har helt lättat och öppnar upp för tysk AA 37L(12). Is2:a kör in i centern för att hjälpa det tynande ryska infanteriet. Is2 i centern svärmas av tyska PF-försök

Kungstigern känner sig inte helt bekväm med eld ifrån två håll. Lägger disp.Smoke med sin sN och startar. Då har turen runnit slut, 122L träffar och genomborrar sidopansaret, wreck.

Utan mål (tror sig) startar JagdPz. Mechanical Breakdown ! Utrustningen helt klart otillräckligt utprövad.

 

Turn 3

 

Turn 4:

En PF hittar tillslut målet, Is2:an i centern Burns. JagdPz. är i sitt låsta läge tvungen att titta extra noga genom siktet och finner att LOS faktiskt existerar till T34:an i Z3. HD hjälper inte, T34:an Burns.

 

Ryssen avbryter anfallet. Tysk övertygande (3 på skala av 3) seger.

 

Turn 4 Början

 

Turn 4 Slutet

 

 

Förluster:

Ryss - 3/4 (10 sq + 3 fordon)

Tysk - 1/3 (3 sq + Kungstiger)

 

 

Tysk analys:

Försvaret fungerade helt enligt plan, mycket tack vare vänliga tärningar. Behövde aldrig omgruppera enheter för att täcka upp hotade frontavsnitt. Var särskilt nöjd med "447-plutonens" placering vilken antingen tvingar ryssen att avdela enheter för att slå ut den, vilket tar tid. Eller tvingar ryssen mot andra flanken där Pansaret väntar. Eller som tredje alt. blir en "pain in the butt" på den ryska framryckningen. I detta scenario blev det ju alt. tre.

Hade också fint flyt med Snipern (SAN 4), som bl.a tystade rysk HMG.

 

 

Rysk analys:

Överlåter jag till Ago.

 

 

Ago följde upp vinsten i boxcar-tävlingen under "ASL Örebro, Finland i med- och motgång eller Ett

lappkast från helvetet" med fem nya dubbel-sexor. Som Tysk hade jag bara en, dock strategiskt placerad som Mechanical Breakdown på JagdPz. :( .

 

Kul scenario som vi ger betyg 4 av 5. Speltid ca 3,5 h.

Link to comment
Share on other sites

Vad ska man säga, ett förnedrande nederlag är bara förnamnet.

 

Jag fiskade efter lite tips innan vi började och anammade Martin Svärds "spring utav bara helvete". Jag lastade mina IS-2 med 458 riders för att kunna ta mig så långt fram som möjligt under turn 1. I skydd av sunken road tyckte jag mig ha hyfsat skydd från 447 plutonen. Men jag hinner inte mera än visa mig förren en 4FP attack skapar MC i vilket jag givetvis slår 12 och i följande bail out dödar resterna av 458, och på den vägen var det. Jag lyckades aldrig skapa ett tillräckligt tryck mot infanteristerna på kullen, kanske jag koncentrerade mig för mycket på supertanksen. Jag tänkte att han skulle försöka manövrera sina tanks mot mina IS-2 men det gjorde Olsson inte utan han lät dom stå kvar givetvis borde jag då låtit mina T-34 ta samma väg, det gjorde jag inte ett klart taktiskt misstag. Spiken i kistan var nog trots allt när min CH misslyckades, när man för en gångs skull får chansen klarar man inte ens av att slå 8. Klart moralsänkande. Fem dubbelsexor på ett så kort scenario med så pass få enheter är nog också något slags rekord men inget att skylla på. Snart vänder det.

 

Hur som helst ett roligt scenario som tåls att spela igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att "T-43" bara är en felstavning av T-34?
Japp.

 

Såg på ROAR att scenariot är rätt så lutat i tyskarnas fördel (8-0).

Skulle vara intressant att höra tips ifrån dig som designer hur det är tänkt att man skall kunna vinna som ryss.

Vad man bör göra och inte.

Link to comment
Share on other sites

Se till att lägga rökskärmen långt bort (sett från ryssen). Den lilla tyska "CX-ade" infanterigruppen som börjar långt fram (från tysken sett) får man antingen se till att köra över Turn 1, om de är placerade så att de är allvarligt i vägen för framryckningen, eller också bara strunta i, om de står placerade på nån flank. Man får ta lite -1 skott, men det behöver inte bli nån självmordsattack. I nödfall kan de dö i Final Fire i nästa player turn. Eventuellt avdelar man Turn 2 en 5-2-7 om den tyska LMGn står i T9-S9-huset. Under framryckningen kommer FlaK-pjäsen och i viss usträckning MMG+9-1 att vara ett problem, även om de skjuter igenom röken. Inte så mycket att göra åt. Double time är dagsorder, men flytta i stackar med ledare är för riskfyllt - speciellt med tanke på bl a en HIP FlaK.

 

De tyska stridsfordonen gör man oftast bäst i att helt enkelt försöka ducka - till att börja med. En duell med Jagdtiger undviker man förstås. När man börjar komma dem inpå livet med både T-34or och IS-2or, idealt med lite infanteri-stöd, så blir de enklare att handskas med. Jag skulle försöka ta hand om det tyska pansaret först, och sedan gå runt kullen och täcka baksidan av "järnvägskullen" inför slutstriden (i alla fall med nån vagn, sannolikt T-34). IS-2m är mer användbara i närstriden med tyskt infanteri, då de har hyfsade chanser att ta en PF-skott i fronten. Att ducka har ju även fördelen att det tyska pansar troligen vill omgruppera - och varje gång de gör det så kan de bli stående... Om t ex båda vagnarna flyttar sig två gånger var är det ca 10% chans att minst en har blivit immobile.

 

Hur pansarstriden utvecklar sig beror mycket på vad tysken hittar på.

 

Att stå och skjuta in sig på kullen med IS-2orna på långt håll är frestande, men riskfyllt. Man kan dels drabbas av low ammo, och dels en duell med en framryckande Jagdtiger, där ryssen misslyckas med Motion Attempt. Jag skulle tro att man gör bättre i att bara rulla framåt - kanske in Motion mellan MPh. En variant är att man ställer en IS-2:a så att den ser till att hålla eventuellt tyskt infanteri (ur CX-gruppen) som står på flankerna i schack - men bara under en turn. Eventuellt använder man istället den ryska HMGn för den uppgiften - den brukar vara svår att få fram i det tempo som krävs för att bidra till stormningen av kullen.

 

Turn 3 brukar bli jobbig för ryssen. Röken lättar, och där står huvuddelen av den tyska styrkan på kullen. Då gäller det att vara så långt fram som möjligt, så man har så mycket tid som möjligt. Troligen är det ryska pansaret upptaget med att jaga tyska tigrar... Och det är long-range fire som gäller för de ryska infanteristerna, så det är svårt att få eldövertag. Kanske har man en rysk stridsvagn på 6 hexes från kullen, som skjutit in sig.

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni spelade ett FrF scenario!

 

Hursomhelst vill jag tillägga att ROAR är ett trubbigt redskap. Om ena sidan har en självklar uppgift som ingen spelare missar (som att stå långt bak på en kulle och skjuta på anfallande ryssar till exempel) och den andra har en svår uppgift som många spelare missar (som i det är fallet när ryssen i princip har förlorat om han stannar och preppar turn 1 eller 2, som man gör i alla andra scenarion), blir ofta ROAR missvisande. I det här fallet kanske det är så att tysken ändå har fördel, men sifforna 8-0 är nog ganska orättvisa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförlig analys.

Tyckte nog att Ago gjorde det mesta rätt, förutom insatsen av T34:orna på sin vänsterflank. Nu hade ju det kunnat gå bra det också om CH:n hade fungerat. Annars ska man nog göra som du säger, tvinga det tyska pansaret till förflyttning.

Andra förslag kan vara, att röka in den tyska MMG:n till helt blockerad LOS (tvinga till förflyttning);

Armored Assault med IS2-m:orna (för att mera hålla ihop Infanteriet och pansaret, speciellt då röken lättar).

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...