Jump to content

MG fråga och motion attempt.


B-E Karlsson

Recommended Posts

Tack.

 

Följdfrågor så jag inte missat något.

 

1: Eftersom jag haft ryssen i LoS sedan förra rundan kan jag inte göra ett motion attempt. Eller?? Ryssarna kommer från B3 (Det hade nog varit bra att vara i rörelse för de kommer garanterat hoppa på min tyska vagn i närstrid med streetfire bonus. Inte bra.)

 

2 om jag vill brassa på med bägge maskingevären måste jag ju ändra VCA. För det måste jag betala NO turret kostnaden och TEM:en av byggnaden. Har jag missat något jag måste lägga till? Tror inte det men tänkte dubbelkolla.

Link to comment
Share on other sites

3 Om jag inte haft ryssen i LOS och han dykt upp på samma plats hade jag kunnat skjuta först med alla DRM:s och sedan försökt ett motion attempt eller är jag tvungen att göra det först innan jag gör någor annat??

D2.401:

"...A vehicle may attempt Motion status only once per enemy MPh and may not attempt it at all if already marked with a First Fire (or Final/Intensive Fire) counter...."

Link to comment
Share on other sites

1. Korrekt. Inget Motion Attempt tillåtet i det fallet. Notera dock att man ju kan göra Motion Attempt på *andra* enheter som rör sig, det behöver ju nödvändigtvis inte vara just den som du är rädd för... ;)

 

2. Använder du båda blir det NT-DRM (+3 för change av VCA). Använder du bara Coaxial MG blir det bara +1 för Fast Turret Traverse.

 

3. Nej. Motion Attempt får du bara göra om du INTE har skjutit tidigare på rundan.

Link to comment
Share on other sites

 

3. Nej. Motion Attempt får du bara göra om du INTE har skjutit tidigare på rundan.

Faktum är att det är ok om man t.ex. skjuter med kanonen och behåller ROF eftersom man då inte är märkt med First Fire. Till skillnad från att försöka använda Smoke Discharges som DFF - då får man inte ha skjutit. Jag undrar (tvivlar) dock om denna skillnaden är avsiktlig, men reglerna är klara på det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...