Jump to content

A Bridge Too Far Tournament


carlsson

Recommended Posts

Från Arrangörerna av A Bridge Too Far 2004:

 

Dear All,

 

my email has serious problems - two messages in a row have just disappeared into black holes in cyberspace ! My apologies and I will keep this one short !

 

I wanted to announce that the Scenario List for A Bridge Too Far 2004 is now available on our website, http://www.xs4all.nl/~hennies/

I hope you will enjoy our choice!

 

Secondly, pre-registration for the tournament is moving along very well - right now we have 18 people confirmed and paid up, with 4 more confirmed but not yet paid up. With all the interest from other people who are still to decide, I think we may get close to 30 players in the tournament this year. Double last year's figures !

 

Thanks to you all for your magnificent support, and see you in Arnhem !

 

 

Peter Struijf,        

Zoetermeer,

Netherlands

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon som har tillgång till scenarona i digitalt format?

Upptäckte att jag enbart hade ett av scenariorna och det är lite svårt att planera ett försvar i förväg (som dom vill att man gör) ifall man inte känner till styrkeförhållandena :P

 

 

 

Nedan följer scenariorna:

 

FE16

Where The Bullet Meets the Bone*

PB-CH©

Balkan Dawn*

TAC72

Combat For a Tower

 

OB2

Hornet's Nest

OB13

The Cat's Liar

FF12

Hitler's Samurai

 

HS17

Water Foul

HS28

Battered Remnants

HS29

Obstinate Canadians

 

HS25

Lambs Led to the Slaughter

CH13

Moyland, Bloody Moyland

MLR3

Mooshof Melee

 

 

SP33

The Eternal City

OB8

Bloody Bobruisk Russian

DB11

Dropping Like Flies

 

A111

Cattern's Position

RbF I-3

South Park

PBP25

First and Inches

Edited by Brain
Link to comment
Share on other sites

Finns det nån som kan hjälpa oss att skrapa ihop några av scenariona, närmare bestämt följande:

 

FE16 Where The Bullet Meets the Bone

PB-CH© Balkan Dawn

OB2 Hornet's Nest

OB13 The Cat's Liar

FF12 Hitler's Samurai

CH13 Moyland, Bloody Moyland

MLR3 Mooshof Melee

SP33 The Eternal City

OB8 Bloody Bobruisk Russian

DB11 Dropping Like Flies

RbF I-3 South Park

PBP25 First and Inches

 

Jag har själv ingen aning om vad någon av dessa förkortningar står för...

 

FE?

PB-CH?

OB?

FF?

MLR?

DB?

RbFI?

PBP?

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Flickor

 

Jag har samtliga i elektroniskt format men tyvärr ingen möjlighet att skicka dem till er på grund av min sunkiga uppkoppling. Skulle kunna skicka Andreas en CD med dessa scenarios och han vidarebefordrar det lite diskret.

En annan möljighet är ju att helt enkelt be Peter S att skicka scenariona till er.

 

FE = Fanatic Enterprises (Dessa speltestas inte före publicering och är generellt sett dåliga, med tanke på att FE uppvisar så tydligt att han (Paul Kenny) bara vill tjäna lite pengar föreslår jag att så mpnga som möjligt av oss inte spelar hans scenarios).

 

PB-CH = Paddington Bears (Australien) utgivet av CH. Paddington Bears har gjort många väldigt bra scenarios.

 

OB = Operation Bagration (De scenarios som spelas på vanliga geomorphic mapboards som kom i Onslaught to Orsha [slaget om Siljans-ringen] från HoB. Trots att jag är delaktig i HoB så är det mesta jag hört om samtliga OB-scenarios att de skall vara bra.

 

FF = Führers Firemen (Även detta en HoB-publikation, hade allvarliga brister vad gäller errata men det mesta är nu tillrättalagt. Ingen åsikt i hur bra de är, spelade ett av dem mot Melvin härförleden som var mycket roligt).

 

MLR = Maple Leaf Route (Det första Canada at War från George Kelln som sedermera distribuerades fritt på Internet men då under namnet MLR).

 

DB = Dispatches from the Bunker (Ansvarig Utgivare är Vic Provost, med i gruppen finns bland andra Tom Morin som jobbar mycket med CG-design. Jag tror att gruppen är baserad i Washington eller New York).

 

RbF = Recon by Fire (En tidning som HoB givit ut en gång, inte så mycket att ha enligt min mening eftersom artiklar och så inte är speciellt dedikerade till ASL. Vid den här tiden var det mer klubb för inbördes beundran. Håll ögonen öppna för nästa nummer av denna tidning som är en relativt nära förestående utgivning från HoB [Kan till och med täönkas finnas med en artikel skrien av undertecknad i den, gissa om jag kommer att få skit för det av Patrik och Melvin]).

 

PBP = Paddington Bears Pack utgivet av dem själva ofta i samarbete med CH dock. (Även dessa har många godbitar men kan vara knöliga att få tag i. Bytte namn från PB till PBP efter att Pegasus Bridge kom ut då oficiella produkter naturligtvis har företräde till förkortningar).

 

Hoppas att det hjälpte.

Link to comment
Share on other sites

DB = Dispatches from the Bunker (Ansvarig Utgivare är Vic Provost, med i gruppen finns bland andra Tom Morin som jobbar mycket med CG-design. Jag tror att gruppen är baserad i Washington eller New York).

DISPATCHES FROM THE BUNKER

1454 Northampton Street, Holyoke, MA 01040, United States of America

 

Allt enligt listan på VFTT

 

Massachusets med andra ord...

 

Visserligen är listan från 12 november 2000 men enligt Yankee gamers egen hemsida så ligger de nog fortfarande där:

 

The Bunker is the ASL club in western Massachusetts.  We have a small but fanatic clan of ASL players and designers.  Our newsletter, Dispatches, comes out every four months.  If you'd like to get a copy, contact the editor, Vic Provost.

 

We get together at Kiri Naiman's house in South Deerfield, MA most every Saturday to play ASL and work on new scenarios and other projects.  Our biggest project at the moment is Central Stalingrad, a new HASL set in Stalingrad, depicting the fighting for the center of the city.  This is Tom Morin's project, which has been years in the making.  The research has been extreme, the play testing has been excruciating.  We've done two maps based on detailed photographic information from many sources, including the Volgagrad (current name of the city that was named Stalingrad) city council.  Central Stalingrad has no release date set yet--but it won't be too much longer, and it will be worth the wait.

 

Ska bli intressant att se hur det projektet faller ut...

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag hoppas att alla som tänkte anmäla sig har gjort det, för nu är det fullt!

 

 

REGISTRATION FOR A BRIDGE TOO FAR 2004 CLOSED ON 10th August, 2004

 

In response to the overwhelming interest shown in the 2004 Arnhem ASL tournament and given the practical limitations of the gaming rooms, accommodation and Tournament Rounds, we are pleased (and saddened) to announce that no new participants will be accepted, as per August 10th, 2004.

 

On this date, the number of pre-registrations exceeded our wildest expectations by reaching 46, while a small number of players is still in the process of finalising their registration. Given our constraints, this is all we can handle at the quality level we aim for. We must follow one of the basic rules of ASL: don't overstack !

 

All players, with whom we were communicating about their participation on/before this date, will be accommodated if confirmed.

 

For other interested ASL players, we unfortunately can do no more than offer them places on a waiting list (in case of cancellations, which are unlikely as all participants have paid deposits and/or booked flights) or ask them to wait until the 2005 Edition. We certainly intend to increase our capacity (especially by adding a Sixth Round of Tournament Play) to accommodate all.

 

Obviously, we are thrilled by the growth of our Event and look forward to organising an even better, and bigger, A Bridge Too Far in 2005 !

 

The Tournament Directors

 

Peter and Liz Struijf

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu fått tag i alla scenarion till turneringen tack vare en person på forumet (tack så jättemycket, du vet vem du är)!

 

Men, jag saknar fortfarande:

RbF I-3 South Park

 

 

Någon som har detta scenario?

 

För dig som vill ha resten, maila mig så ordnar vi det!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej grabbar,

 

Har alla Arnhemsresenärer klart med resan?

Om inte finns plats i bilen, som går onsdag 15 september med start i Svennevad. Resvägen flexibel, kan gå över Norrköping/Linköping eller möjligen Jönköping mot Malmö beroende på intresse.

Kan du/ni dessutom byta av vid ratten vore det guld värt.

Intresserade kan höra av sig till mig på

mda@nerikes.se

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spela inte Eternal city!

 

Jag tror mig kunna skapa ett färsvar som anfallaren får väldigt svårt att penetrera, och jag misstänker att det inte går att bli färdig med scenariot på 9 timmar, hur mycket man än försöker.

 

Lycka till allihop

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Spela inte Eternal city!

 

Jag tror mig kunna skapa ett färsvar som anfallaren får väldigt svårt att penetrera, och jag misstänker att det inte går att bli färdig med scenariot på 9 timmar, hur mycket man än försöker.

Säger du inte egentligen att scenariot är obalanserat?

Ganska hårda ord baserat på att ha spelat det en gång.

 

Vad det gäller att hinna spela scenariot på 9 timmar så

kan det nog stämma. Men kom ihåg att det är en nattomgång

och nästa omgång börjar inte förrän 9.00 nästa morgon.

(Den som håller ut längst vinner...)

Link to comment
Share on other sites

Säger du inte egentligen att scenariot är obalanserat?

Ganska hårda ord baserat på att ha spelat det en gång.

Janusz har tyvärr rätt ang obalansen.

 

OM man som tysk sätter upp extremt defensivt och spelar för att vinna så gör man det "förhållandevis lätt". Jag kan förklara på plats om du vill.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Janusz har tyvärr rätt ang obalansen.

 

OM man som tysk sätter upp extremt defensivt och spelar för att vinna så gör man det "förhållandevis lätt". Jag kan förklara på plats om du vill.

 

;)

Jag ser fram emot era tips, men jag är tveksam till att scenariot är så obalanserat som ni säger. Tyvärr är det så att många är beredda att förkasta ett scenario utan att ha testat olika strategier. Många scenarion kan ha en hög tröskel innan man kan spela det bra. Med tanke på vad Schwerpunkt-gänget levererat tidigare så är jag beredd att tro att deras speltest förmåga är bättre än vad era kommentarer skulle leda en att tro.

 

Observera att detta inte betyder att er set-up/strategi inte är bra. Ni kan antagligen skapa en set-up som vinner scenariot 99 ggr av 100 mot en spelare av min kaliber. Detta betyder dock inte att scenariot är obalanserat för två duktiga spelare som har spelat scenario tidigare.

 

Alltså, vad jag säger är att det antagligen finns en lämplig motstrategi till er strategi, men att jag inte är den som kan knäcka den nöten. Kanske något att skapa en ny diskussionstråd kring?

Link to comment
Share on other sites

Snabbgenomgången. Jag kommer att lägga upp bilder (tog c:a 100 stycken) senare och återkommer med länken senare.

 

Nu får ni som var nere i Arnhem ta och berätta allt som hände där!

 

Vem vann?

Hur gick det för nordborna?

Någon som gjorde någonting spektakulärt i något scenario?

Slog någon Matts och Staffans maratonrekord på 13,5 timmar?

 

:o

 

:D

 

Segrare blev....... Melvin Falk

 

Även Classe och Daniel tog hem fina placeringar, minns dock inte exakt (endast 4 timmars sömn i natt efter bilresan Arnhem-Linköping) vilka det var men det var i alla fall i topp 5.

 

Stefan Nilsson tog hem CC CVP tävlingen.

 

Så nordborna höll sig väl framme.

Link to comment
Share on other sites

Segrare blev....... Melvin Falk

 

Även Classe och Daniel tog hem fina placeringar, minns dock inte exakt (endast 4 timmars sömn i natt efter bilresan Arnhem-Linköping) vilka det var men det var i alla fall i topp 5.

 

Tjoho!!! :D

 

Ett jättestort GRATTIS!!! :lol:

 

Nu måste någon som sitter och trycker på resultatlistan ta sig samman och omedelbums skriva ned den! :D

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket deg tjänade Carlsson på att sälja ASL på resan?

Inte speciellt mycket faktiskt. Det gick åt mycket mindre grejer än jag trodde.

 

Däremot, hade jag haft med mig ASLSK hade de nog gått åt!

 

Dessutom fick jag en beställning på Raaco-boxar av en amerikan. Ska ta med mig boxarna nästa år! :)

Link to comment
Share on other sites

Hej grabbar,

 

Stort tack till alla er som var i Arnhem för en mycket trevlig tillställning!!

Det var verkligen toppen i år (också) och jäkligt roligt att så många svenskar åkte ner.

Just nu sitter jag på jobbet och är skitseg. Peter "kommissarien" och jag kom hem till Svennevad 01.15 tisdag morgon efter att ha stannat en natt extra i Arnhem.

Några timmars sömn, sedan upp-packning och familjeliv ett par timmar innan det var dags att dra till jobbet. Tur att vi har gratis kaffe här ...

Söndag em i Arnhem besökte vi Airborne museum i Oosterbeek, träffade flera veteraner: Liberatorpilot som bogserat in gliders till LZ, polsk fallskärmsofficer som hoppade på "rätt" sida av Rhen, en engelsman som överlevde Cassino med ett splitter i hakan etc etc. Mitt starkaste minne var nog ändå inifrån museet, där väggarna pryddes av bilder från striderna i Arnhem. Nedanför bilden av tre sårade och bandagerade tillfångatagna soldater med armarna uppsträckta stod en farbror med två söner och en sonhustru. Sonhustrun pekade på en av de bandagerade killarna på bilden och sa: "You were very handsome at the time! But you don´t look very happy on the picture ..."

Man kunde ana att farbrorn var killen på bilden. Sönerna, båda i 40-50-årsåldern, var exakta kopior av honom som ung. Jag upplevde det som oerhört starkt.

 

Och turneringen? Kanonkul scenarion rätt igenom enligt min uppfattning. Roligast hade jag i sista omgången och "First and inches" när jag lyckades spöa Roger Sjögrens franske "pyroman" på 3,5 GT. Jag tror aldrig det har varit så roligt att vinna (jag misstänker att ni som var med begriper varför ...).

 

Och apropå vinster: Notera att Mel inte bara vann turneringen, han vann också boxcars competition! Men eftersom detta inte var tillåtet enligt turneringsreglerna gick det priset vidare till tvåan i denna obskyra deltävling, Serge leMaye (?).

 

Nu måste jag börja jobba innan jag somnar. :wacko:

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Det var en mycket rolig och välorganiserad turnering med tillhörande "battlefield tour", precis som väntat. Klas har också lyckats övertala mig att vi åker dit nästa år igen trots att det ligger nära ASLOK (som ligger i planen för nästa år).

Dessutom mycket roligt att se så många gamla bekanta.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

 

Ett litet tillägg till ovanstående:

Speciellt tack till Andreas, som supplajade med kanonfina t-shirts och skjortor, släpade kartonger och stod ut med allsköns funderingar kring diverse ASL-moduler och allt vad det nu kunde vara.

Samt

ett mycket stort tack till Mel, utan vars fenomenala tärningar mina vinster förmodligen hade varit lite osannolikare. Med nyköpta precision dice blev de sannolikare, vilket känns mycket bra. Man vill ju inte hafsa över saker och ting ...

:)

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Mats var den ende ur "Team Sweden" som jag spelade mot under besöket i Arnhem. Detta skedde under ett "friendly game" under torsdag kväll. Scenariot var ett litet scenario mellan tyskar och polacker 1939 ur HoBs FireFights.

Litet och roligt. (Sen är det ju bara en bonus att få spöa Matts ;) )

post-6-1095799174.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte tillräckligt poängtera hur j*vla trevliga alla ASL-spelare är (förutom vissa fransmän då), och i synnerhet alla svenska spelare!

 

Tack för de fina orden Matts, det värmde! :)

 

Nästa år kör Team Borås/Skövde ner en vecka tidigare och laddar med ÄNNU mer ÖL! Eh... jag menar historiska tourer! :lol:

 

Puss o kram på er!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...