Jump to content

ASL i Örebro


Fk Ståhl

Recommended Posts

Varmt välkomna till

SLAGET VID NARVA

lördag och söndag 31/5 - 1/6 2008

 

Den samlade ASL-kåren i Örebro inbjuder härmed till en ASL-helg i anspråkslöshetens tecken just när våren tar slut och sommaren tar sin början.

Vi träffas och spelar enligt "Bring and play-principen" - var och en väljer själv vad som ska spelas.

Tid: Lördag 31/5 kl 10 till söndag 1/6 kl 16

Plats: Kasernen Narva på gamla I3-området i Örebro

Hr museiintendenten Thomas Karlsson, som själv deltar i ASL-spelandet, har också lovat att visa upp Länsmuseets militära samlingar för intresserade under helgen.

Övernattning: Sker i privat regi eller i vandrarhemmet Grenadjären, beläget i en intilliggande kasern. Se länk: http://www.grenadjaren.se/

OBS: Ingen övernattning kan ske i spellokalerna!

 

Mer information kommer vad det lider. Frågor som återstår att lösa är ev "förspel" på fredagskvällen för tillresande etc.

Men boka in helgen redan nu!

Frågor? Skicka dem till mig!

 

Varmt välkomna!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja åka. Någon man känner som ska med? Ska du åka Erik? Då kanske det blir en långkörare på cognac-fylla i vanlig ordning:-)

 

Ifall hundfrågan löses åker jag, och då är givetvis både du och din cognac välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer till 92,5% sannorlikhet.

Med den sannolikheten måste du vara en 10-2 SMC för att klara en PTC med den sannolikheten?

 

Själv tror jag att jag är en 8-0 med DRM +4 för turnering bortanför vår kungliga huvudstad, detta år har jag DRM -2 för Stockholm då jag erhållit Melvins fina turneringspack.

Edited by ragngand
Link to comment
Share on other sites

Erik:

Hundfrågan är under bearbetning. Hur det är med vandrarhemmet kanske du kan kolla själv? Vad gäller spellokalen så är det någon form av kafeteria/pentry inne i museibyggnaden, men eftersom det är en ledarhund du har :rolleyes: borde den vara välkommen. Jag kollar.

Matts

Link to comment
Share on other sites

Erik:

Hundfrågan är under bearbetning. Hur det är med vandrarhemmet kanske du kan kolla själv? Vad gäller spellokalen så är det någon form av kafeteria/pentry inne i museibyggnaden, men eftersom det är en ledarhund du har :rolleyes: borde den vara välkommen. Jag kollar.

Matts

 

Logering ordnar jag, det hänger bara spellokalsfaktorn i förhållande till min ledarhund (ledare för flocken, dvs min chef).

Link to comment
Share on other sites

Erik:

Hunden är välkommen till spellokalen. Och givetvis hennes husse.

Däremot får hon nog finna sig i att stanna i cafeterian under den guidade visningen.

Äter hon fortfarande leca-kulor?

 

Matts

 

Jag vet faktiskt inte, men om man lämnar framme sådana godbitar tigger man väl om att bli av med dem

 

PS Kul, då kommer jag och några hundar, varav jag tror max en käkar mjuka kulor.

Edited by Erik
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tänkte bara säga att jag kommer att infinna mig. Bra och roligt initiativ !

Även för mig är just Narva kasernen hemmaplan.

Livregementets gamla motto passar väl för ASL-spelande.

Artibus et armis recuperatur gloria, Vetande och vapen skänker ära.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå där,

 

Nu börjar det dra ihop sig till "Slaget vid Narva". Hur många av herrarna hoppas kunna hedra Örebro-ASL:andet med sin närvaro?

Vi snackar alltså lördag-söndag 31/5-1/6 från kl 10 lördag

i Länsmuseets lokaler i kasernen Narva på gamla I3 i Örebro.

Bring and play!

Och notera att övernattning i spellokalen inte är möjlig. Däremot i vandrarhemmet i en annan av regementets gamla byggnader strax intill (se länken ovan).

 

Välkomna!

Matts

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Jag kommer ta med mig följande fem scenarion till mittens pärla!

 

1. At the Gates of Viipuri från modulen Jatkosota utgivet av Critical Hit. Finnar vs. Ryssar 1944. Combine arms där finska Bt-42or står mot ryska IS vagnar!

2. Wrong Battle från modulen Gembloux: the Feint utgivet av Critical Hit. Fransmän vs. Tyskar 1940. Combine arms där fransmännen ska föra en konvoj genom tyska linjen.

3. "Ne Pas Subir" (Never give up) från senaste Le Franc Tireur. Fransmän mot Tyskar 1940. Combine arms där det gäller för bägge sidor att få fotfäste på andra sidan en kanal.

4. Debacle at Sung Kiang från Into the Rubble. Kineser mot Japaner 1937. 19 japanska squads understödda av armored cars, DCs och en eldkastare ska ta järnvägsområdet i Sung Kiang från 17 kinesiska squads understödda av två artpjäser och två armored cars.

5. Will to fight... Eradicated från Windy City Wargamers. Tyskar mot Polacker 1939. Infanteriscenario på bräde 12 där två polska halvsquads får gömma sig i källare innan tysken sätter upp.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ago,

Hoppas att du är inställd på en match. Vi har ju aldrig spelat mot varandra. Är det något särskilt scenario du känner för? Jag tar för övrigt med mig det mesta ur samlingen så vi har lite att plocka ibland.

 

Martin,

Jag testar gärna Debacle at Sung Kiang mot dig. Eller At the gates of Vipuuri för den delen.

 

Nicklas,

Vi kör enligt dina önskemål. Vilken sida vill du ha?

 

Matts

Edited by Fk Ståhl
Link to comment
Share on other sites

I ett led att "hypa" evenemanget kommer jag på plats att förhandsvisa HVASL scenariot

 

Reluctant Surrender at Westerplatte

 

Scenariot är baserat på SMB-boken, Hitler anfaller Polen. Och visar tyskarnas anfall mot Westerplatte samt Polackernas seglivade försvar.

Historisk karta samt special-rules, bla. för hög mur och Spotted Fire via Field Phone, är några av attraktionerna. Är gjort för VASL men kan förstås som synes (se bild) skrivas ut.

 

Deltagare i "Slaget vid Narva" får naturligtvis förtur på fri nedladdning av det färdiga resultatet (är fortfarande under speltest).

 

Väl mött.

post-103-1212013642_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ago,

Hoppas att du är inställd på en match. Vi har ju aldrig spelat mot varandra. Är det något särskilt scenario du känner för? Jag tar för övrigt med mig det mesta ur samlingen så vi har lite att plocka ibland.

 

 

 

Matts

 

Klart vi ska ta en match, jag ger dig fria händer att välja. Inte för stort bara.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Kul med Reluctant Surrender at Westerplatte, har du några scenarion man kan få pröva på kartan?

 

I detta läge finns det bara ett scenario som i komprimerad form skall täcka de 7 dagar som striderna varade.

Det är alltså ingen Modul eller kampanj, utan ett scenario med tillhörande historisk karta.

Link to comment
Share on other sites

I ett led att "hypa" evenemanget kommer jag på plats att förhandsvisa HVASL scenariot

 

Reluctant Surrender at Westerplatte

 

Scenariot är baserat på SMB-boken, Hitler anfaller Polen. Och visar tyskarnas anfall mot Westerplatte samt Polackernas seglivade försvar.

Historisk karta samt special-rules, bla. för hög mur och Spotted Fire via Field Phone, är några av attraktionerna. Är gjort för VASL men kan förstås som synes (se bild) skrivas ut.

 

Deltagare i "Slaget vid Narva" får naturligtvis förtur på fri nedladdning av det färdiga resultatet (är fortfarande under speltest).

 

Väl mött.

 

Bygger detta på det jobb som danskarna gjort, eller är detta något helt separat?

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Bygger detta på det jobb som danskarna gjort, eller är detta något helt separat?

 

Detta är gjort separat, inspirerat av detaljrikedomen i ovanstående bok.

 

Det enda andra projekt jag känner till är: Westerplatte: First Battle - Poland 1939, som står på Critical Hits, kommande lista (dock inte på deras hemsida).

 

Andra källor till fakta har varit div. internet-sidor och Google Earth (se länk).

Barracks.kml

Link to comment
Share on other sites

Hallå Allihop

 

Vill bara tacka för en otroligt kul helg.

Var ju också kul att på Söndagen få vinna ett scenario vilket gör att den utlovade annonsen på E-bay uteblir.

Dogs of war var ett otroligt kul scenario som jag varmt kan rekommendera.

 

Marco polo bridege någonting måste med tanke på resultatet vara obalanserat till japanernas fördel samma sak måste det vara i scenariot guard counterattack men denna gång till tyskarnas fördel.

 

Är det någon som kan säga mig Melvins nick på forumet då jag vill kontakta honom för at köpa de smidiga små laminerade tabellerna som alla hade.

Är det någon som dessutom har ett tärningstorn över vänligen kontakta mig.

 

Vi syns förhoppningsvis i Linköping om inte förr.

 

Ps Erik hälsa Idun (hoppas namnet blev rätt) en av de mysigaste hundarna en hundrädd stackare som jag mött.

Link to comment
Share on other sites

Hallå Allihop

 

Vill bara tacka för en otroligt kul helg.

Var ju också kul att på Söndagen få vinna ett scenario vilket gör att den utlovade annonsen på E-bay uteblir.

Dogs of war var ett otroligt kul scenario som jag varmt kan rekommendera.

 

Tack Matts och Tomas för en trevlig helg. Jag tror jag förstår, att vårat fantastiskt väl genomförda plan angående Dogs of war gick enligt planerna (jag var tvungen att lämna slagfältet), bra spelat.

 

Ses snart

 

Anders

Edited by ago
Link to comment
Share on other sites

Lite bilder från helgens begivelser.

 

post-5-1212356277_thumb.jpg

Anders (Ago) visar sitt bistra "battle face". Det luktar bäver?

 

post-5-1212356302_thumb.jpg

Erik den bildsköne visar sitt "battle face". Det skrämmer inte hans motståndare.

 

post-5-1212356314_thumb.jpg

Lars och Martin är lite mer avslappnade.

Link to comment
Share on other sites

Instämmer i ovanstående lovord över trevligheter :) , samt tackar Robert och Martin för "lektioner" i hur ASL skall spelas. Särskilt Martins dubbel-1, Stuka bombning kommer att etsa sig fast i minnet (sa jag att det är dumt att Stacka). Det är vad jag kallar en coup de grâce med stil. Tack även till Tomas för superba lokaler, och för att även jag fick chansen att "lära ut".

 

Robert vad hette vårat scenario ? Tänkte det kunde vara kul att studera och analysera lite i VASL.

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för en väldigt trevlig ASL-helg i Thomas suveräna lokaler!

Roligt att så många dök upp trots det otroliga sommarvädret.

Vi får satsa på en fortsättning redan i oktober/november någon gång, för det gav verkligen mersmak.

Ett par felaktigheter i ovanstående inlägg måste dock rättas till:

1) Guards counterattack är inte alls felbalanserat, tvärtom.

2) Dogs of war är visserligen roligt, men till syvende och sist inget annat än just vad det utger sig för att vara - en hund.

:)

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...