Jump to content

Close Combat fråga


Morgan

Recommended Posts

Hej

 

Kan man låta bli att attackera helt i CC?

 

A11.12 säger " nor do all units have to make an attack", det indikerar att inte alla måste anfalla, men kan man låta bli helt?

 

Det är en udda situation, SS rycker fram för att rädda ett kroatiskt förband, men en hel stack av kroater har glömt bort riktningen de skall ta för att räddas (de är beserk). Genom att låsa fast en partisansquad i Melee så blir denna squad det närmaste målet (även om squaden skulle dra sig ur i sin egen CCPh) och därmed skulle kroaterna röra sig i rätt riktning. SS vill alltså inte eliminera sin motståndare i CC utan använda partisasquaden som lockbete.

Link to comment
Share on other sites

Mors,

"Ja, man behöver inte attackera i CC - tror inte ens en Berserk måste göra det."

 

Men en berserks enda uppgift är väl att slå ihjäl sin motståndare i CC? Kan han verkligen välja att "stå över" ett par vändor för att göra det senare?

Matts

Link to comment
Share on other sites

15.43 CHARGE: At the start of the MPh, each non-Melee berserk unit must charge the nearest (in hexes not MF) Known enemy unit in its LOS and must enter its Location during that MPh in an attempt to destroy it in CC.

 

 

Jag tycker det är uppenbart att avsikten är att Berserken måste försöka sig på CC, men följer man ASOP eller motsvarande står det säkert ingenstans att Berserk måste.

Link to comment
Share on other sites

15.43 CHARGE: At the start of the MPh, each non-Melee berserk unit must charge the nearest (in hexes not MF) Known enemy unit in its LOS and must enter its Location during that MPh in an attempt to destroy it in CC.

 

 

Jag tycker det är uppenbart att avsikten är att Berserken måste försöka sig på CC, men följer man ASOP eller motsvarande står det säkert ingenstans att Berserk måste.

Avsikten är nog troligen det och jag skulle tro att man i 99% av fallen också vill anfalla med en Berserk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

CCV när det står en tank i bypass i en hex där jag har en squad som riskerarar att anfallas i enemy close combat fasen, är modifieringarna kumulativa för ambush alltså vehicle +2 etc. etc. ?

Samt vad händer vid en icke ambush får vagnen slå mot fienden för sig eller slåss endast squadsen , ?

Blir lite meckigt detta med vilken ordning saker o ting sker i , o som sagt får vagnen anfalla fienden även om fienden går mot min guarding squad ?

Link to comment
Share on other sites

mmm... man kan alltså inte använda röd tabell HTH ?

Men det blir väl inte sequential om han väljer att gå mot min squad ??

 

Knepigt detta.

 

Först ambush - kast ,om fi lyckas kan han alltså knäcka min vagn först om han vill eller kan han hoppa på min squad , men om han missar sitt ambush - kast , kan jag verkligen inte ta honom med min squad först ?

 

O om jag vinner är det väl som vanligt att jag tar honom först , eller ??

Link to comment
Share on other sites

Röda CC# (dvs HtH) can aldrig används mot/av fordon.

 

Om det inte blir Ambush så gäller - A11.31: "All CC attacks taking place in a Location containing a vehicle (even if abandoned) must be declared sequentially (even if the vehicle neither attacks or is attacked)."

 

Så om det inte blir Ambush och du har ett fordon och en squad och han har en squad, så börjar han att attackera antingen din squad eller ditt fordon. Efter det så kan du attackera tillbaka, men dom enheter som fortfarande kan.

Link to comment
Share on other sites

Jo men du har ju infanteri som bevakar , o en armoured assault är ju en bra regel som känns vettig , det känns sådär att man kan plocka ut vagnen som anflssmål o att den drar ner ambushchanserna , men men det är som det är.

Bara lite frustrerad över hur denna förbenade rök kom från ingenstans o omöjliggjorde en hel del av planeringen ph34r.png

Link to comment
Share on other sites

Ponera att min squad dör under hans attack eftersom han anfaller squential, något negativt för min vagn att slå tillbaka mot honom ?

tappar han concealment om han ambushar o slår ihjäl min squad , (för han kan väl inte sticka efter ambush om jag fortfarande har folk i rutan) ??

Om jag mot förmodan ambushar honom..... får jag slå med både vagn o squad innan hans slag o med olika tabeller ??

 

 

UUURRRKK..................... mycket blir det.

Link to comment
Share on other sites

Om han eliminerar din squad, så påverkar det inte ditt fordons attack mot hans squad.

 

Nej, får han Ambush och eliminerar sitt "mål" så behåller han concealment, och ja, efter hans och ditt fordons attack kan han drar sig ur (vid Ambush kan man drar sig ur direkt eller efters första rundan CC).

 

Ja, både din squad/fordon får attackera först vid din Ambush.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...