Jump to content

Ombörjare.


bergmagn

Recommended Posts

Hej alla ASL-nördar.

Jag har inte varit i närheten av ett ASL sen ca 1988, men nu råkade jag komma över ett ex ASL + BV så nu har jag sån j-a lust att börja lira igen.

Nu måste jag bara välja om jag ska lägga innebandy, racingspel på datorn eller familjen åt sidan för att få tid också.

Och Europa-spelen (GDW/GRD) ska vi inte ens nämna. Dom förblir nog liggande tills man är pensionär (inget skämt tyvärr...).

 

Några obligatoriska frågor:

- I mina ASL-regler så står det 87 efter en del sidnumreringar, t ex 14-87. Betyder det sidor reviderade -87? Jag förmodar att det är 1'a utgåvan fortfarande.

- Vad finns det för engelska ASL-forum? Jo, det här forumet verkar helt ok, men iallafall, finns det några engelska ASL-forum?

 

Jaha, något intressant ASL-relaterat har jag inte att bidra med för tillfället...

 

Ang pollen ålder på ASL-spelare så tilhör jag gruppen "mitt emellan 37 & 39".

 

Magnus.

Link to comment
Share on other sites

Hej alla ASL-nördar.

Jag har inte varit i närheten av ett ASL sen ca 1988, men nu råkade jag komma över ett ex ASL + BV så nu har jag sån j-a lust att börja lira igen.

Välkommen!

Tyvärr så måste jag nog informera dig att lusten att spela nog inte kommer att minska när du väl har doppat dina fötter igen... :)

 

 

Nu måste jag bara välja om jag ska lägga innebandy, racingspel på datorn eller familjen åt sidan för att få tid också.

Och Europa-spelen (GDW/GRD) ska vi inte ens nämna. Dom förblir nog liggande tills man är pensionär (inget skämt tyvärr...).

Eller? Jag förstår inte...? Det finns inget eller, du måste lägga _allt_ åt sidan. Det är det enda sättet att uppnå Zen-ASL nivån. B)

 

 

Några obligatoriska frågor:

- I mina ASL-regler så står det 87 efter en del sidnumreringar, t ex 14-87. Betyder det sidor reviderade -87? Jag förmodar att det är 1'a utgåvan fortfarande.

Japp det är nog tyvärr så att det är första utgåvan. Efersom det inte är så mycket som är omskrivet mellan versionerna så kan du klara dig ganska bra med den, i varjefall nu i början även om 2ed har fördelar när det gäller organisering och tydlighet bl a.

Det kan vara bra att ta en titt här om du vill se vilka erratasider som finns att få tag på till 1ed:

Erratasidor

 

 

- Vad finns det för engelska ASL-forum? Jo, det här forumet verkar helt ok, men iallafall, finns det några engelska ASL-forum?

Här har du den internationella ASL-mailinglistan

Och här finns det internationella ASL-forumet

 

// Roger

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara bra att ta en titt här om du vill se vilka erratasider som finns att få tag på till 1ed:

Erratasidor

 

Där har vi det, tack så mycket.

 

Just nu håller jag på och plöjer igenom hela regelboken igen och den är låång (och jävligt tråkig att sträckläsa men det kanske man inte får säga här).

 

Något jag hade glömt bort var att man behöver extra kartor utöver de som följer med för att kunna spela alla scenarios. Hur korkat är inte det? Ung lika dumt som att jag skänkte bort mina gamla SL-spel för några år sen inkl de åtråvärda kartorna...

 

Tack för välkommen.

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ung lika dumt som att jag skänkte bort mina gamla SL-spel för några år sen inkl de åtråvärda kartorna...

Jepp, lyssna och lär, sälj aldrig ASL prylarna. Vem vet, om sisådär 16 år behöver man dom igen :)

 

Just nu håller jag på och plöjer igenom hela regelboken igen och den är låång (och jävligt tråkig att sträckläsa men det kanske man inte får säga här).

Strunta i sträckläsningen, hitta en ftf-opponent fort som f.. och spela spelet istället. Läsa regler kan du göra när du blir pensionär, då kan du sitta och humra om alla regler du spelat fel. :D

Dessutom är det ju en anledning att ta kontakt igen med alla andra pansjosar och diskutera vem som egentligen vann de och de scenariot. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Har kollat som snabbast på VASL, men jag kommer nog att föredra FtF-motståndare.

Jag har en fd krigsspelar-kompis som jag också kommer att försöka damma av.

Fast jag ska titta på VASL igen :)

 

Uppdaterat signaturen till det som verkar vara defacto-standard.

 

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Hej Magnus

 

Upplands Väsby, då finns det ju hur många som helst i ditt närområde som spelar ASL.

Skicka mig ett mail så ser vi när vi kan mötas och ta ett parti.

Vi är ett gäng som brukar träffas i Märsta ungefär varannan helg, vore kul om du ville komma någon dag.

Min mail-adress är:

rognholt@algonet.se

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Inför hösten hoppas i alla fall jag på att det kommer igång regelbundna spelningar. Borås hade några i vår, och inspirerade av dem och av Oslo kanske Göteborg kan få till ett par. Var inte rädd för att åka till Borås, grabbarna där startade med flera nybörjare i vintras, så de har bra erfarenheter av sådant.

Följ utvecklingen här på forumet.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 2 months later...

Det låter hoppfullt. bara hojta till när du e här nere. Jag har tillgång till lokal som lämpar sig för spel så det e bara att dra igång.

 

under tiden får jag väll spela SASL eller nöjja mig med att läsa regelboken. spelar fortfarande bara ver1

Link to comment
Share on other sites

Det låter hoppfullt. bara hojta till när du e här nere. Jag har tillgång till lokal som lämpar sig för spel så det e bara att dra igång.

 

under tiden får jag väll spela SASL eller nöjja mig med att läsa regelboken. spelar fortfarande bara ver1

Varför inte prova lite Virtual ASL (aka VASL)

 

http://www.vasl.org/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...