Jump to content

Ta steget från SK till "Riktiga ASL"


zaphood

Recommended Posts

Efter att bara ha spelat SK#2 fick jag igår hem det efterlängtade ASL + Beyond Valor.

Å herrejävlar vilken chock jag fick när jag fick se regelboken. Efter att ha haft ett litet häfte på 20 sidor hade jag nu en hel jämrans pärm med hur många sidor regler och tabeller som helst. Verkar övermäktigt på något sätt.

Har ni några tips på hur man snabbast möjligt börjar spela efter de riktiga reglerna? Vilka regler ska man koncentrera sig på till en början och vilka kan man vänta med?

Link to comment
Share on other sites

Välj ett scenario med så lite krångel som möjligt. Till exempel Fighting Withdrawal. Till det scenariot behöver du bara läsa delar av kapitel A och B. Försök förstå tabellerna så tidigt som det går. Dom ger dig hjälp. Och framför allt. Försök hitta någon motspelare som spelat ASL tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Mina tips, förutom Martins om att spela med någon som redan kan:

- Spela även om du inte kan reglerna. Det är mycket lättare att förstå reglerna *efter* att man har spelat ett scenario, än att försöka läsa igenom innan man ska spela.

 

- Bry dig inte om om ni gör fel, det gör alla till en början. Lär er lite i taget och spela mycket.

 

- Var inte rädd för att fråga här på forumet. Vi hjälper så gott vi kan!

 

- Nästa steg är ju att delta i någon ASL-event. T ex ASL Scandinavian Open, ASL på GothCon, eller varför inte komma ner till en ASL-dag i Borås?

 

 

Oroa dig inte över tjockleken på reglerna - de borgar för en livslång hobby! :)

Link to comment
Share on other sites

Välj ett scenario med så lite krångel som möjligt. Till exempel Fighting Withdrawal. Till det scenariot behöver du bara läsa delar av kapitel A och B. Försök förstå tabellerna så tidigt som det går. Dom ger dig hjälp. Och framför allt. Försök hitta någon motspelare som spelat ASL tidigare.

Jag skulle rekommendera att ladda ner "ASl Classic Scenarios" från http://www.multimanpublishing.com/downloads.php och spela t.ex. "Guards Counterattack" isf "Fighting Withdrawal" som innehåller bland annat eld och rök och HIP själv-rallande finnar.

 

Guard Counterattack är mer basic för en nybörjare tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en kille på vår förening som köpte ett SK 2 nu i helgen, under Friendly Fire-arrangemanget. Han är sugen att sätta igång också och han bor i Mölndal precis som du.

Jag tycker du skall titta ner till föreningen Ylva.

http://www.foreningenylva.org/

Alexander heter han. Och är på föreningen 2-3 gånger i veckan.

Link to comment
Share on other sites

Kul att det kommer nya ASL spelare, återväxten är tryggad. För drygt 20 år sen när jag började med Squad Leader var det mycket mera pedagogiskt, inför varje nytt scenario introducerades nya regler som kom till användning i nästkommande scenario. Jag har själv inte sett SK upplägget men det kan väl inte vara helt annorlunda än ASL, för då finns det väl knappast någon mening att ge ut dom.

 

Börja med att spela scenarion med endast infanteri, spela gärna samma scenario flera gånger. Nya situationer kommer garanterat att inträffa. Välj något som inte innehåller för många enheter och inte är för långt. Det här forumet är en ypperlig hjälp, ingen fråga är för dum och du kommer garanterat att få hjälp.

 

Var inte rädd för att kasta dig in i ASL världen, jag gör fortfarande fel trots att jag spelat länge. Det finns inte en chans att man ska kunna exakt alla regler, men det mesta går faktiskt att hitta i regelpärmen (bara man vet var man ska leta).

 

Välkommen till klubben

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv inte sett SK upplägget men det kan väl inte vara helt annorlunda än ASL, för då finns det väl knappast någon mening att ge ut dom.

Mig veteligen finns det inte många regler i ASLSK som inte finns i ASL. Det finns ju många i ASL som inte finns i ASLSK. Den enda regel som jag känner till som är annorlunda i ASLSK jmf med ASL är när man skall använda Random Selection för att t.ex. välja ut vem som dör vis en 1KIA. I ASLSK tror jag inte det står att det kan bli fler än en vid lika tärningsslag - vill minnas att det endast står något liknande "randomly determine".

 

Jag har i och för sig endast skumläst reglerna en enda gång och spelat ett fåtal scenarion med ASLSK reglerna.

 

Syftet med ASLSK hos MMP var delvis (tror jag) att få en inkörsport till ASL för ett rimligare pris än Regelbok+BV och kanske inte avskräcka folk med en fet regelbok.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en 8 stegs skola på MMPs hemsida som skrevs till ASL Annual 1990. Ta en titt på den.

Artikeln var ursprungligen skriven för de som gick över från gamla Squad Leader (som jag själv) till ASL.

Den går igenom reglerna i åtta lektioner och avslutas med ett scenario till varje lektion. Endast de regler som behövs gås igenom.

 

Länk till artikeln: http://www.multimanpublishing.com/Articles/PIarticleI.php

 

Länk till några av scenariona: http://www.multimanpublishing.com/downloads.php (hämta filen Classic Scenarios)

 

 

 

 

 

 

Ny på forumet men veteran på ASL :)

Link to comment
Share on other sites

Har ni några tips på hur man snabbast möjligt börjar spela efter de riktiga reglerna?
Ytterligare tips: SERIES REPLAY

 

Försök få tag på nedanstående gamla nummer av tidningarna GENERAL, ASL Annual och ASL Journal.

Dessa innehåller scenarion som spelats och bokförts in till varje tärningsslag. Meningen är att du ställer upp scenariot själv precis som i tidningen, och flyttar precis som dem. Detta kommer garanterat att ge ett antal aha-upplevelser.

 

GENERAL 23,2 SERIES REPLAY: 8 (Tanks in the Street) 1(2)

GENERAL 23,3 SERIES REPLAY: 8 (Tanks in the Street) 2(2)

Annual 90 SERIES REPLAY: 37 (Khamsin)

Annual 91 SERIES REPLAY: RED BARRICADES (inte lika detaljerat, med tanke på skalan)

Annual 92 SERIES REPLAY: A41 (OP-Hill)

Annual 95 W SERIES REPLAY: KGP2 (Festung st. Edouard)

Annual 97 SERIES REPLAY: G28 (Ramsey´s Charge)

Journal 1 SERIES REPLAY: A109 (Scouts Out)

 

Att få tag på dessa nummer är naturligvis inte helt enkelt, men samlande är, som du kanske insett en inte helt oviktig sidohobby till själva spelandet ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...