Jump to content

Skåne!!! This is a call to arms!


Cpt. Hopper

Recommended Posts

Tjena grabbar!

Det har ju snackats en hel del på forumet om att försöka dra igång lite ASL spelande i skåne. Nu har jag och Fredrik och Håkan Nilsson fixat en lokal i Malmö där vi kan hålla till. Förslaget är att köra en speldag söndagen den 1/4. Syftet är att komma igång med att spela så det är helt ok om man är ringrostig eller nybörjare. Vad tycker Ni? Vem är på? Sign up! :D

mvh

Hopper

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjena grabbar!

Det har ju snackats en hel del på forumet om att försöka dra igång lite ASL spelande i skåne. Nu har jag och Fredrik och Håkan Nilsson fixat en lokal i Malmö där vi kan hålla till. Förslaget är att köra en speldag söndagen den 1/4. Syftet är att komma igång med att spela så det är helt ok om man är ringrostig eller nybörjare. Vad tycker Ni? Vem är på? Sign up! :D

mvh

Hopper

 

 

STRÅLANDE INITIATIV!! Var ligger lokalen? Tider? Finns det möjligheter att köra andra dagar?

 

/Stefan

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Låter mycket bra. Särskilt om lokalen ligger i Malmö.

 

Den 1/4 ser jag att jag arbetar eftermiddag, men jag kan se om det går att byta.

Bevakar denna tråd, och kan jag inte den 1/4, så hoppas jag kunna komma nästa gång.

Ska damma av den gamla rulesboken. Inte säkert den är helt uppdaterad.

Vilka minnen jag har av Squadleader och ASL! Köpte Squadleader för 25 år sedan och de

gamla kartongbitarna e sparade.

 

Mvh

 

Mats

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Lite mer om lokalen! Det är en skola som ligger strax utanför Arlöv, på gränsen till Malmö, nästan vid Segerondellen. Sedan har vi tillgång till en annan lokal i närheten. Förbindelser från Malmö och Lund är inga problem, buss 130, för de som inte kör.

Vi tänkte börja med att spela en helgdag, förslaget är som sagt 1/4, men Stefan har redan meddelat att han inte kan då, så vi kanske ska flytta.

Tanken är iallafall att köra en helgdag i månaden initialt. Vi tre har familj och en himla massa med jobb så vardags kvällar blir svårt men på längre sikt säkert inte omöjligt. Vad gäller att låta grejor stå så är det kanske inte en hit! Klåfingriga elever :rolleyes: .

Jag tror dock att det är bättre att komma igång i liten skala. Kanske rentav en mini turnering (Festung har ju en hel del schyssta scenarion). Det är säkert många ringrostiga därute och kanske en och annan nybörjare. Tanken med projektet är att samla ihop ett gäng i skåneland som spelar/spelat eller vill börja med ASL.

Hur låter det? B)

/Hopper

Link to comment
Share on other sites

Jag (Nicklas) och Patrik från Landskronas utkanter är på, såvida ni orkar med oss

ganska okunniga nybörjare.

Samma situation här med familj och allt det för med sig.

Jag kan så klart inte heller den 1/4, men är gärna med vid andra kommande tillfällen.

Link to comment
Share on other sites

Jag (Nicklas) och Patrik från Landskronas utkanter är på, såvida ni orkar med oss

ganska okunniga nybörjare.

Samma situation här med familj och allt det för med sig.

Jag kan så klart inte heller den 1/4, men är gärna med vid andra kommande tillfällen.

 

Självklart ska ni vara med!

Tanken är ju som sagt att få fler att lira. ASL är i mitt tycke ett spel som måste spelas och spelas innan man börjar få ett någorlunda grepp om reglerna. Sen kan man börja att kanske fokusera på vad det är som gör att man jämt förlorar :D . Vad gäller tiden ska vi kanske se oss om efter en ny helg. Vi får se vad andra har för förslag.

Återkommer..

/Hopper

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska ni vara med!

Tanken är ju som sagt att få fler att lira. ASL är i mitt tycke ett spel som måste spelas och spelas innan man börjar få ett någorlunda grepp om reglerna. Sen kan man börja att kanske fokusera på vad det är som gör att man jämt förlorar :D . Vad gäller tiden ska vi kanske se oss om efter en ny helg. Vi får se vad andra har för förslag.

Återkommer..

/Hopper

Bra jobbat.

Har satt in den i kalendern. Det är påsk veckan efter.

50% att jag kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Vilken respons, kul! Vi kör igång vid kl.11:00 den 1/4 som bestämt. Blir nog omöjligt att hitta en tid som passar alla och ingen speltid får ju försakas :P . Den som kan hänga på den 1/4 kan väl skicka ett PM till mig så tar vi detaljerna på det sättet. Vi postar en ny tid här igen efter den 1/4 så siktar vi på att bli ännu fler till nästa gång. Ha det gött!

B) /Hopper

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Vilken respons, kul! Vi kör igång vid kl.11:00 den 1/4 som bestämt. Blir nog omöjligt att hitta en tid som passar alla och ingen speltid får ju försakas :P . Den som kan hänga på den 1/4 kan väl skicka ett PM till mig så tar vi detaljerna på det sättet. Vi postar en ny tid här igen efter den 1/4 så siktar vi på att bli ännu fler till nästa gång. Ha det gött!

B) /Hopper

 

 

Är klar till den 1 april.

Kan man få lift från station?

 

/Håkan

Link to comment
Share on other sites

Är klar till den 1 april.

Kan man få lift från station?

 

/Håkan

 

Kul att du kan hänga på Håkan! Vi kan säkert snappa upp dig i Lund. Skicka ett personligt meddelande när vi börjar närma oss den 1/4 så fixar vi alla detaljer. OK?

B) / Hopper

Link to comment
Share on other sites

Vi är två-tre från Blekinge som kanske är sugna på en visit. Är ju inte många timmar på tåg. Har även ett par vänner i MMÖ som spelar ASL som kanske man kunde dra med. Den 1 april jobbar jag dock. Men nästa gång kanske... Hade varit riktigt kul.

Edited by mindriot
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det var riktigt fin uppslutning på detta första möte, hela sju deltagare. Vi planerar för nästa möte 6:e maj, boka in det alla ni som inte var där.

 

Inför nästa möte undrar jag om någon/några är villiga att ge sig in i ett kamikazeprojekt med mig och börja spela ett CG från Festung Budapest? Det får bli CG I, det lilla, där man har en sportslig chans att bli färdig med ett scenario på en dag.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Det var riktigt fin uppslutning på detta första möte, hela sju deltagare. Vi planerar för nästa möte 6:e maj, boka in det alla ni som inte var där.

 

Inför nästa möte undrar jag om någon/några är villiga att ge sig in i ett kamikazeprojekt med mig och börja spela ett CG från Festung Budapest? Det får bli CG I, det lilla, där man har en sportslig chans att bli färdig med ett scenario på en dag.

 

Fredrik

 

Tycker också att det var bra uppslutning. Fina lokaler. Finns stor potential att det kan bli något rigtigt bra.

 

Jag är intresserad av att prova ett CG från FB. Vi får höras hur vi går vidare.

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att det var bra uppslutning. Fina lokaler. Finns stor potential att det kan bli något rigtigt bra.

 

Jag är intresserad av att prova ett CG från FB. Vi får höras hur vi går vidare.

 

Håkan

 

Håkan, fick du mitt PM?

Maila mig på

 

fix.trsi (at) gmail.com

 

/Patrik

Link to comment
Share on other sites

Tack till alla som dök upp och gjorde det hela till en lyckad premiär! Nästa gång kör vi som bestämt söndagen den 6 maj. Kul om Ni som inte kunde komma dyker upp då! Efter den 6 kör vi igen söndagen den 3 juni sen får vi se hur det blir med semester och sånt oviktigt. Om ni vill dyka upp till nästa gång så ta med er så mycket ni kan och gärna något scenario som ni vill spela. Droppa ett PM till mig så får ni detaljerna!

B) / Hopper

Link to comment
Share on other sites

Tycker också att det var bra uppslutning. Fina lokaler. Finns stor potential att det kan bli något rigtigt bra.

 

Jag är intresserad av att prova ett CG från FB. Vi får höras hur vi går vidare.

 

Håkan

 

Toppen! Har du FB? Vi har en månad på oss att förbereda det. Jag sätter igång genast. Fyra sidor järnvägsregler...

Link to comment
Share on other sites

Toppen! Har du FB? Vi har en månad på oss att förbereda det. Jag sätter igång genast. Fyra sidor järnvägsregler...

Det mest av reglerna har inte med järnvägen att göra - det har med LOS/etc. pga av att järnvägen är en EmRR - dvs den ligger på en Hillock.

Så majoriteten av reglerna är mer eller mindre kopior av Hillock reglerna - man gjorde så för att innehav av WoA inte skulle vara ett krav.

Link to comment
Share on other sites

Det mest av reglerna har inte med järnvägen att göra - det har med LOS/etc. pga av att järnvägen är en EmRR - dvs den ligger på en Hillock.

Så majoriteten av reglerna är mer eller mindre kopior av Hillock reglerna - man gjorde så för att innehav av WoA inte skulle vara ett krav.

 

Lika okomplicerat som en hillock alltså. Skönt att höra.

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tycker Hillock-reglerna är lite flummiga. Det är som en gigantisk Wall, men ibland uppstår skumma situationer, som jag naturligtvis inte minns nu... :P

Fördelen med Hillock/EmRR på FB kartan är dock att det endast finns två stycken av dom - så dom där special-reglerna med att en enhet på en Hillock ser över nästa Hillock och sedan över den andra fast endast till hex precis "bakom" den andra kommer inte i spel.

 

Dessutom tror jag att LOS på FB kartan som kommer att involvera båda EmRR inte är så vanliga.

 

När jag säger två EmRR så menare jag att delarna separerade av bron är två separata EmRR delar (dvs två olika "Hillocks").

 

Jag tycker inte att LOS reglerna i sig är flumming, men dom är lite tekniskt/krystat skrivet ibland. Man måste kolla på exemplen för att förstå intentionen med dom - det är i alla fall min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Fast jag tycker Hillock-reglerna är lite flummiga. Det är som en gigantisk Wall, men ibland uppstår skumma situationer, som jag naturligtvis inte minns nu... :P

Fördelen med Hillock/EmRR på FB kartan är dock att det endast finns två stycken av dom - så dom där special-reglerna med att en enhet på en Hillock ser över nästa Hillock och sedan över den andra fast endast till hex precis "bakom" den andra kommer inte i spel.

 

Dessutom tror jag att LOS på FB kartan som kommer att involvera båda EmRR inte är så vanliga.

 

När jag säger två EmRR så menare jag att delarna separerade av bron är två separata EmRR delar (dvs två olika "Hillocks").

 

Jag tycker inte att LOS reglerna i sig är flumiga, men dom är lite tekniskt/krystat skrivet ibland. Man måste kolla på exemplen för att förstå intentionen med dom - det är i alla fall min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Det var trevligt och roligt och en bra uppslutning. Nu när den viktiga första tillställningen är avklarad så gäller det att göra detta till en vana. 6/5 och 3/6 alltså.

 

Jag binder ogärna upp mig för ett CG. Siktar hellre mot att spela blandade scenarion mot blandade motståndare.

 

/Håkan (N)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hi Folks!

 

Jag tänkte låta mig njuta av en söndag i ASL sällskap. Tydligen är det den 6 maj som är nästa gång men vilken tid? Finns det ngn exakt adress?

 

Jag skulle kunna tänka mig köra lite japaner om ngn är intresserad? Moralhöjande japansk propagande bilagd :-)post-21-13348178393136_thumb.jpg

 

/Stefan

Link to comment
Share on other sites

Lysande! Jag har droppat ett personligt meddelande till dig. Klart att du skall köra Japs. Vi löser det när du dyker upp! Ni andra, häng på nu!

/Hopper

 

Hmm. Är adressen hemligstämplad eftersom du bara avslöjar den i personliga meddelanden? Finns det här stället överhuvudtaget i verklighetern?

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Vi kör igen som bestämt nu på söndagen den 6/5. Vi träffas kl.11:00 på Strömgatan 13 i Malmö för utdelning av ögonbindel och avfart till döskallegrottan. Klara för spel verkar vara; Fredrik, Håkan I, Håkan N, Richard, Minondas. Är ni fler? Sign up!

/ B) Stoffe

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för idag mycket trevligt, även om jag fick lite dåligt samvete över mina pantrars framfart över den stackars Rikard.

 

/Stefan

 

p.s

 

De som ville ha zip filerna med HTML bok kan maila mig på stefan (at) fiedler.se

Link to comment
Share on other sites

Tack för senast!

Jag håller med om att det var grymt kul att få lira lite igen. Ser ut som vi har en tradition på gång i skåneland! Vi träffas igen söndagen den 3/6 som bestämt. Det är tänkt att vi huserar i vår andra lokal för denna spelomgång. Lättast är kanske att mötas upp igen på samma plats då vår andra "hemliga" lokal inte ligger så långt bort. Så vi kan väl träffas på Strömgatn 13 vid 10:00 tiden så får vi ännu mer speltid, eller? Sign up Skåne!

B) / Hopper

Link to comment
Share on other sites

Hej Alla

 

Tack Stoffe för att vi får vara i bra lokaler.

 

Har ett förslag till att vi blir fler.

 

 

 

Nybörjare eller spelare som har omstartat.

 

En separat dag med dessa, där dom rutinerade delar upp sig.

 

Man kan ta en halvtimme att förklara en regel t ex Rout eller någon annan.

 

Kan det vara något?

 

 

Vi hörs

 

Håkan

Link to comment
Share on other sites

Räkna med mig!!

 

/Stefan

 

 

Tack för senast!

Jag håller med om att det var grymt kul att få lira lite igen. Ser ut som vi har en tradition på gång i skåneland! Vi träffas igen söndagen den 3/6 som bestämt. Det är tänkt att vi huserar i vår andra lokal för denna spelomgång. Lättast är kanske att mötas upp igen på samma plats då vår andra "hemliga" lokal inte ligger så långt bort. Så vi kan väl träffas på Strömgatn 13 vid 10:00 tiden så får vi ännu mer speltid, eller? Sign up Skåne!

B) / Hopper

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

 

Eftersom jag inte hört ngt annat så träffas vi på söndag? Är det 10 eller 11 som gäller?

 

Vilka kommer?

 

Vi ses!

 

/S

 

 

Tack för senast!

Jag håller med om att det var grymt kul att få lira lite igen. Ser ut som vi har en tradition på gång i skåneland! Vi träffas igen söndagen den 3/6 som bestämt. Det är tänkt att vi huserar i vår andra lokal för denna spelomgång. Lättast är kanske att mötas upp igen på samma plats då vår andra "hemliga" lokal inte ligger så långt bort. Så vi kan väl träffas på Strömgatn 13 vid 10:00 tiden så får vi ännu mer speltid, eller? Sign up Skåne!

B) / Hopper

Link to comment
Share on other sites

Hello Christopher.

 

I am interested in being apart of your next meeting coming up this weekend. I am not sure I can come, but I was wondering if an english-speaker would be welcome. I have limited ASL experience. I have played a few times with the guys in Borås, and been to the Linköping tournament once, but since I have noone to play with in my area, I am basically still very much a beginner. Is there room for a newbie like me? I live near Vaggeryd, south of Jönköping, and would like to be apart of asl stuff in sweden as much as I can.

 

Sean

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer dock inte att hjälpa dig i Skåne. :lol::lol: :lol: :lol::lol:

 

How do I add negative rep to Klas :-)

 

Seriously, English is a non issue if you join in. The atmosphere is friendly and gaming casual. Some distance from Jönköping though

...

Edited by AslJediknight (evil)
Link to comment
Share on other sites

Hello Christopher.

 

I am interested in being apart of your next meeting coming up this weekend. I am not sure I can come, but I was wondering if an english-speaker would be welcome. I have limited ASL experience. I have played a few times with the guys in Borås, and been to the Linköping tournament once, but since I have noone to play with in my area, I am basically still very much a beginner. Is there room for a newbie like me? I live near Vaggeryd, south of Jönköping, and would like to be apart of asl stuff in sweden as much as I can.

 

Sean

 

Sean,

I'm glad to see that you are back! The ASL community have missed you, and especielly your friends in Borås.

 

 

Cheers,

/andreas :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Eftersom jag inte hört ngt annat så träffas vi på söndag? Är det 10 eller 11 som gäller?

 

Vilka kommer?

 

Vi ses!

 

/S

 

Jag kommer iallafall. Och Håkan I hoppas jag, så att jag kan fortsätta mitt heroiska försvar av Budapest.

 

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Sean,

I'm glad to see that you are back! The ASL community have missed you, and especielly your friends in Borås.

 

 

Cheers,

/andreas :)

 

 

Hey Andreas! Great to hear from you. I might come to Borås at the end of June for the game day. It has been too long. The 2 half-squads have gotten my panties all up in a wad and suddenly I'm thinking only about ASL, even though I haven't played since I last was at your house. I hope you are well. It will be nice to see you again and perhaps step back into the community. Fond memories of you, Stefan, Fredrick, Brain, and the whole gang!

 

 

Sean

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

How do I add negative rep to Klas :-)

 

Seriously, English is a non issue if you join in. The atmosphere is friendly and gaming casual. Some distance from Jönköping though

...

 

 

Yeah, it's a ways to go. I probably can't make it, but I might surprise myself.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...