Jump to content

defensive fire


Jerry

Recommended Posts

Ja hej igen !

Jag har blivit lite dement samt att det är alldeles för länge sen jag körde ett ASL-parti.

 

Squad med supportweapon, endast vapnet brassar mot framryckande, ingen ROF, markerar detta med first fire.

Nu kommer en fi till, vill skjuta med squad samt vapen ,full FP med squad, halverad med vapnet, markeras vapen o squad olika ? sköt ju två ggr med vapnet, alltså final fire men endast skjutit en gång med squaden markeras denna då med first fire ?

Link to comment
Share on other sites

Ja hej igen !

Jag har blivit lite dement samt att det är alldeles för länge sen jag körde ett ASL-parti.

 

Squad med supportweapon, endast vapnet brassar mot framryckande, ingen ROF, markerar detta med first fire.

Nu kommer en fi till, vill skjuta med squad samt vapen ,full FP med squad, halverad med vapnet, markeras vapen o squad olika ? sköt ju två ggr med vapnet, alltså final fire men endast skjutit en gång med squaden markeras denna då med first fire ?

 

Om du skjuter en gång till med supportweaponet räknas det som om även squaden skjuter Final Fire och alltså får halv eldkraft, även om den inte skjutit någon First Fire.

Link to comment
Share on other sites

Om du skjuter en gång till med supportweaponet räknas det som om även squaden skjuter Final Fire och alltså får halv eldkraft, även om den inte skjutit någon First Fire.

 

jag tackar men kan du säga var detta står jag blir fortfarande efter all dessa år inte riktigt klok på detta med def-fire

Link to comment
Share on other sites

jag tackar men kan du säga var detta står jag blir fortfarande efter all dessa år inte riktigt klok på detta med def-fire

 

A8.3 ...Whenever a unit uses Subsequent First Fire, it must use all MG/IFE in its possession (up to the unit's normal operation capabilities; 7.35-.353) as Subsequent First Fire or forfeit their use for the remainder of that Player Turn (barring FPF); a squad may not split its usable inherent FP from that of its MG/IFE during Subsequent First Fire unless it opts to not use the remaining FP/SW at all.

Link to comment
Share on other sites

Om du skjuter en gång till med supportweaponet räknas det som om även squaden skjuter Final Fire och alltså får halv eldkraft, även om den inte skjutit någon First Fire.

Faktiskt halveras inte squadens FP även om båda markeras med Final Fire efter attacken. Det finns en skillnad mellan om det är squad eller MG som är markerad med First Fire.

 

Exempel 1:

4-6-7wLMG, LMG är markerad med First Fire. 4-6-7 + LMG skjuter igen. 4-6-7 får full FP, LMG halv (sustained fire). Båda markeras med Final Fire.

 

Exempel 2:

4-6-7wLMG, 4-6-7 är markerad med First Fire. 4-6-7 + LMG skjuter igen. Både 4-6-7 och LMG får halv FP (sustained fire). Båda markeras med Final Fire.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Mera om defensive fire.

 

När man nu har markerat antingen squaden eller sitt sw med first fire o vill "subsequence-skjuta", det står ju att man inte får skjuta på enhter som är längre bort än närmaste fientliga enhet.

 

Men om man inte markerat hela stacken med first fire (vilket man inte gör ,om man bara har brassat på med sitt sw, eller gör man det ?)utan vill skjuta med en icke markerad enhet, räknas det ändå som att man gör en sub-fire-attack o därmed inte får skjuta på enheter längre bort än närmaste fientliga enhet ?

Link to comment
Share on other sites

När man nu har markerat antingen squaden eller sitt sw med first fire o vill "subsequence-skjuta", det står ju att man inte får skjuta på enhter som är längre bort än närmaste fientliga enhet.

 

Men om man inte markerat hela stacken med first fire (vilket man inte gör ,om man bara har brassat på med sitt sw, eller gör man det ?)utan vill skjuta med en icke markerad enhet, räknas det ändå som att man gör en sub-fire-attack o därmed inte får skjuta på enheter längre bort än närmaste fientliga enhet ?

Skjuter du endast med en enhet/vapen som inte är markerad med något så är det inte SFF - alltså igen "endast-mot-närmaste" begränsning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

ytterligare funderingar , under motståndarens flyttfas, om du endast skjuter med SW o får ROF skjuter en gång till med ditt SW, ROF tar slut o du markerar vapnet med first fire ,är din squad som håller i vapnet också markerad eller står det honom fritt att skjuta o i såfall kan han skjuta på vad han vill, alltså inte begränsad till närmre fiende ?

Link to comment
Share on other sites

ytterligare funderingar , under motståndarens flyttfas, om du endast skjuter med SW o får ROF skjuter en gång till med ditt SW, ROF tar slut o du markerar vapnet med first fire ,är din squad som håller i vapnet också markerad eller står det honom fritt att skjuta o i såfall kan han skjuta på vad han vill, alltså inte begränsad till närmre fiende ?

 

 

Endast SW markerat med FF skulle jag tro. Saknas bra officiell markör för detta, men LFT har haft med en sådan markör i något av sina nummer (SW FF).

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

En annan sak med DFF om jag brassar på mot en enhet som lägger 2 MP i en hex o inget händer ... sen tar jag en annan enhet o brassar på mot samma enhet o inget händer.... KAN JAG GÅ TILLBAKA TILL DEN FÖRSTA ENHETEN O BRASSA PÅ IGEN eller kan man inte gå tillbaka i fasen så att säga ? Eller är det lagligt att hoppa fram o tillbaka mellan enheterna så länge den flyttande enheten räknas som flyttande , alltså tills fienden börjar röra på en annan enhet ?

Link to comment
Share on other sites

Så längde det finns MF spenderade mellan varje skott, och Attacker inte har deklarerat att enheten är klar, så kan du skjuta med vilka enheter du vill.

Jag tror faktiskt att man kan skjuta på en enheten även om ATTACKER har deklarerat att den gått klart, bara han inte har börjat flytta en ny enhet.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att man kan skjuta på en enheten även om ATTACKER har deklarerat att den gått klart, bara han inte har börjat flytta en ny enhet.

jag misstänker sammaledes, då är det alltså klart att man kan hoppa i ordningen som man skjuter,så länge enheten inte slutat sin move eller att någon annan bricka börjat röra på sig, det har en oerhörd betydlese för gårdagens parti då mina tre stacks missar en bärsärk, o då jag går tillbaka till första stacken en gång till, o brassar på med en "snakeye"

Link to comment
Share on other sites

jag misstänker sammaledes, då är det alltså klart att man kan hoppa i ordningen som man skjuter,så länge enheten inte slutat sin move eller att någon annan bricka börjat röra på sig, det har en oerhörd betydlese för gårdagens parti då mina tre stacks missar en bärsärk, o då jag går tillbaka till första stacken en gång till, o brassar på med en "snakeye"

Inom varje diskret MF-expenditure kan du hoppa fram och tillbaka.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror faktiskt att man kan skjuta på en enheten även om ATTACKER har deklarerat att den gått klart, bara han inte har börjat flytta en ny enhet.

 

Korrekt. Fel uttryckt av mig.

 

Det är dock viktigt att ATTACKER förklarar att han är klar med enhetens förflyttning. Det var något jag själv lärde mig ganska sent - att man faktiskt måste deklarera att enheten har slutat flytta. Nu är jag van, men vid det tillfället tyckte jag det var enormt störigt eftersom mycket av taktiken gick (går) ut på att få fiende att skjuta på "fel" enheter. (Man rör enhet A, fienden skjuter inte eftersom han inte vet om man ska fortsätta röra samma enhet. Det går alltså inte.)

 

 

Angående skjutordning: Det är till och med så att du kan deklarera ett Snap Shot efter att man har skjutit på enheter i destinationshexen. Känns ologiskt, och många som missar detta. (A8.15)

Link to comment
Share on other sites

För övertydlighetens skull, ett exempel:

 

En enhet går från Hex A till Hex B. Kostar 3MF. Det finns fienden i fyra Locations ADJACENT till Hex B.

 

Fiendeenhet Z skjuter DFF och SFF.

Fiendeenhet Y skjuter bara DFF.

Fiendeenhet X skjuter DFF, SFF och FPF.

Fiendeenhet V skjuter DFF, ROF:ar och skjuter DFF igen, får ingen mer ROF.

 

Nu kan enhet Z välja att skjuta FPF.

Y kan skjuta SFF och FPF.

X har skjutit tre gånger och kan inte skjuta fler gånger.

V kan skjuta SFF (ingen FPF eftersom dennes SFF blir det tredje skottet).

 

...och detta går att kombinera på säkert 50.000.000 olika sätt, så länge ingen av skyttarna skjuter mer än tre gånger på denna förflyttning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Lite till i detta ämne....

När man betalar 2 MF för att ta skydd i granatgropar exempelvis.... o man skjuter DFF på första MF....

När den andra MF betalas (simultant) kan man deklarera Subsequent FF mot samma enhet med samma enhet som sköt DFF ..... TROTS att man har en annan fiende närmre sig......

Eller är det endast ETT skott o sen nästa mot en närmre fiende (tänkte lite på detta med simultan MF)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...