Jump to content

Recension: Primosole Bridge


pmanlig

Recommended Posts

Jag håller för närvarande på att spela kampanjen till "Primosole Bridge" från senaste ASL Journal, och tänkte att det kanske är intressant med en liten recension av kampanjen, ifall att någon funderar på att spela den.

 

För de som inte orkar läsa kan jag säga på en gång att jag inte tycker kampanjen är någon riktig höjdare. Betyget jag skulle sätta är kanske 2,5/5, eller lite under medel. Spela gärna om du har tid över, men om du har begränsat med tid så skulle jag rekommendera t.ex. Operation Watchtower i stället för "Primosole Bridge".

 

Vad är det då som är grunden till detta omdöme? Kampanjen verkar faktiskt vid en första anblick vara ganska skoj. Kortfattat handlar det om striderna kring en bro på Sicilien(?) där först brittiska fallskärmsjägare och sedan brittiska armén försöker rensa bron och tillhörande vägavsnitt från en blandad styrka av italienare och tyskar. Så långt allt väl. Striden inleds med en luftlandsättning nattetid med hårda brittiska "Red Devils" som spöar upp allt vad försvararna har att komma med.

 

Visst, fallskärmsjägare är tuffa, italienare mindre tuffa. Men...är det verkligen så kul att använda stygga 648 för att slakta italienska 346 med ELR noll? Känns lite som "Silent Death", om någon har spelat det. Inledningen uppmuntrar helt klart till "okonventionell" strategi från den som spelar tysk/italienare - typ att klumpa ihop allt i ett hörn av kartan och fullständigt strunta i att ens försöka försvara bron och vägen. Jag skulle tro att det är det bästa man kan göra som tysk/italienare. Det är nämligen så att de brittiska djävlarna automatiskt kommer att dras undan efter en dags strider. Det kan förvisso hända att jag har missförstått den här regeln (hoppas!) då reglerna på flera ställen är svårtolkade, och regeln som anger hur fallskärmsjägarna drar sig tillbaks är ett sådant ställe.

 

Hursomhelst så slåss man i de fyra första scenariona om - vad då? Inte mycket mer än att avgöra hur många tyska och italienska trupper som skall finnas kvar tills de riktiga striderna börjar. Därför är det inte så stor idé för dem att försvara det som skall försvaras (förutom att det är bra terräng att försvara i, och om man skall gräva värn och dylikt gör man det helst där de kommer till nytta även senare). Visst är ASL kul, men det känns ärligt talat lite meningslöst och "scriptat". Oavsett vad som händer så drar sig fallskärmsjägarna tillbaks på eftermiddagen eller natten under kampanjens andra dag (det är tre scenarion per dag - AM, PM och Night).

 

Nåväl. När man så har genererat utgångsläget till den riktiga striden så svänger den kvalitativa balansen till tyskarnas fördel (italienarna är fortfarande usla): det enda infanteri som tysken kan köpa i början är pionjärer med eldkastare och sprängladdningar i mängder! Bara 468, med en eldkastare per 4 grupper och en sprängladdning på varannan. Dessutom får man tillbaks förbrukade FT/DC, så koncentrationen av vapen bland de tyska trupperna överstiger mycket snart 1:1. I övrigt så har den tyske spelaren mycket lite att välja mellan; även om det inte är oviktigt så kan man inte klassa de övriga trupperna som annat än understöd till pionjärerna. Valmöjligheterna är lika begränsade på den allierade sidan; man kan köpa infanterikompanier (mix av 447/457/458) med tillhörande understöd.

 

Som kanske framgår av ovanstående så är det mycken och brutal eldkraft på spelplanen under resten av kampanjen. Tysken kommer att kommendera 9 st eldkastare och fyra kulspruteplutoner, och terrängen gör att man ofta inte ser mer än en ruta bort. Rätt så tufft försvar, alltså. Hur kan då de allierade styrkorna angripa detta? Två ord: rök & artilleri.

 

Troligen kommer den allierade spelaren att köpa ett antal bombardments. Det är inte helt otroligt att vartenda scenario kommer att inledas med minst ett bombardment. Sedan följer vanlig artillerield och rök. Eftersom det alltid blåser en lätt vind i scenariot så är rök mycket effektiv. En betydande del av tiden kan man räkna med att tilbringa i ett rökmoln utan möjlighet att se någonting alls.

 

Eftersom artilleri är en så framträdande del av den allierade arsenalen så finns det stor anledning för axelmaktstrupper att i alla fall inledningsvis uppsöka närmaste grop. Massor av skyttevärn, med andra ord. För de italienska trupperna är det närmast ett måste (och de tar skada ändå), och för de tyska trupperna så är det en mycket vettig idé att befinna sig i skydd när brittens bombardments slår ned i början av varje scenario. Under kampanjens lopp hinner man som tysk bygga upp imponerande ställningar med löpgravar och bunkrar. Dock så märker man att det är trångt. I fronten står ofta tre grupper i varje ruta, och det är så pass trångt att striderna blir mycket statiska. Man kan helt enkelt inte flytta alltför mycket eftersom var och varannan ruta i frontlinjen är full. Dessutom är det livsfarligt att lämna försvarsställningarna och göra ett anfall eftersom det allierade artilleriet kan slå till nästintill varsomhelst.

 

Även axelmakterna har artilleri, naturligtvis, och att springa in i närkamp med pionjärer med eldkastare och andra leksaker är ju inte det man drömmer om. Därför blir situationen mycket statisk även för den allierade spelaren. Det finns helt enkelt få ställen att attackera på där inte den tyska eldkraften är förkrossande. Stämningen som infinner sig påminner väldigt mycket om första världskriget. Blodigt, statiskt och en nästan total avsaknad av finess och dynamik.

 

Finns det något som är bra med kampanjen? Ja, det är ju trots allt ASL. Jag tycker personligen inte om statiska strider med tätt packade trupper och högvis med brickor i varenda ruta. Därför tilltalar inte den här kampanjen mig i någon större grad. Om man däremot tycker om sådana situationer misstänker jag att "Primosole Bridge" är en kanonkampanj. Det är ju svårt att argumentera med eldkastare, massivt artilleri och korta avstånd om man gillar blodiga slag!

 

Några rent objektiva missar tycker jag dock finns:

 

- Den inledande dagen som avslutas med att de brittiska fallskärmsjägarna drar sig undan känns lite meningslös. Det hade varit bättre om man t.ex. räknade poäng under de striderna och sedan lade ihop med poäng senare, för att ge striderna i början mer mening.

- Reglerna är stundtals rent dåligt skrivna. Reglerna om hur fallskärmsjägarna drar sig undan och reglerna för hur mycket som får köpas är t.ex. i ena fallet svårbegripliga och i det andra felaktiga på något sätt.

- Reglerna hur flodstranden fungerar känns väldigt icke-intuitiva med tanke på hur ASL i övrigt fungerar. Onödigt krångligt, och om det är tänkt att uppnå någon speciell effekt hade det varit bättre med en SSR i stil med "alla flodrutor ger +1 i hindrance" än den regel som är.

- Det hade varit trevligt med lite mer variation på truppsammansättningen. Som det är nu har man poäng att köpa kanske 80% av de trupper som finns tillgängliga, och dessutom är det hårt styrt vilka trupper man får köpa och när man får köpa dem.

- Italienska trupper är förvisso inga superhjältar, men moral 6 och ELR 0 är en ren parodi. De italienska trupperna i Primosole Bridge är knappt användbara alls, och det känns lite väl överdrivet.

 

[bild på tyskt försvar inför kampanjens sista dag. Pionjärer packade som sardiner i vartenda skydd som fanns att uppbåda.]

post-47-1123522848_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fan va bra!

Underbar SSR!

Mer sånt!

 

ähum.

Förlåt.

Jag menar bara att detta kom kanske en vecka innan jag ska välja en ny kampanj att dra igång, och PBr (varför inte PrB?) var en klar kandidat.

Tack

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Med så mycket artilleri, finns det inte en stor risk att det tar eld i alla plantage, och att allt sedan blir ellt eldhav med mild breeze ständigt blåsande?

Nej, det är tack och lov så att plantagen inte brinner. Om den gjorde det skulle det kunna bli väldigt tufft - att skjuta som fan och hoppas på att något tar eld skulle nämligen vara en rätt så hyfsad strategi för britterna annars (eller varför inte använda några "Ronsons"?). Eller...frågan om det ens vore en strategi; med alla eldkastare och liknande vore det snarare oundvikligt! :D

Link to comment
Share on other sites

En härlig recension Patrik!

 

Blir av någon sjuk anledning sugen på att spela den, även om jag heller inte älskar statiska strider direkt...

 

Nåväl, det verkar vara döfött för de allierade, stämmer det? Eller är det någorlunda välbalanserat trots allt?

 

Dessutom misstänker jag att Spider kommer att älska den här kampanjen, förutsatt att han får spela italienare! :D

Link to comment
Share on other sites

Blir av någon sjuk anledning sugen på att spela den, även om jag heller inte älskar statiska strider direkt...

Det är svårt att förneka att det finns en viss charm i de brutala strider som bjuds på i Primosole Bridge...

 

Nåväl, det verkar vara döfött för de allierade, stämmer det? Eller är det någorlunda välbalanserat trots allt?

Nej, det skulle jag inte säga direkt. Det är lite svårt att avgöra i vårt fall eftersom britten i vår kampanj misslyckades med sin inledande nattattack. Nog tror jag att det skulle kunna vara möjligt att vinna som britt, även om tyskarna troligen har en viss fördel. 60-40, eller kanske 65-35?

 

Dessutom misstänker jag att Spider kommer att älska den här kampanjen, förutsatt att han får spela italienare! :D

:lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vi har nu avslutat den här kampanjen, och då kanske det är dags med en liten uppdatering:

 

Kontentan av det hela blev att britterna inte hade en chans i h-ete att ens komma i närheten av att uppfylla sina VC. Det såg förvisso hopplöst ut redan inför de sista två scenariona, men när det fortfarande fanns 20-30 fanatiska tyska elitgrupper kvar som inte hade givit upp en enda ruta när hälften av det sista scenariot var över så...

 

Vad var det som gick snett? Jag tror att grundmisstaget var att min brittiska motståndare var lite för dålig på att utnyttja rök. Inför sista scenariot hade han run 15 lätta granatkastare som alla hade rök - och täckte utan problem in ett 10 rutor brett frontavsnitt med rök. Hade han gjort något sådant tidigare i kampanjen, och följt upp det med en stormning och massor av CC, så hade det troligen sett annorlunda ut. Samma sak gäller artilleri - 16FP+4 är inte så hett, då är rök + CC mycket mer effektivt.

 

Balansen är knappast så dålig som man skulle tro efter vår spelning, men det gäller att ha en britt som är väldigt enkelspårig. Killer stack? Skjut rök! Anfall över öppen mark? Skjut rök! Fientlig kanon/strv? Skjut rök! FFE med HE eller rök? Skjut rök! Ja, jag antar att ni fattar vad jag försöker säga? :)

 

Tack och lov (för britten) så har man som britt en smått otrolig mängd saker att lägga rök med. Varje kompani med infanteri får 2 lätta granatkastare som kan skjuta rök om jag fattat det hela rätt, och sedan har man oftast två OBA-moduler, stridsvagnar & 76mm-grk. Det är väldigt lätt att bli lockad av den eldkraft som dessa vapen representerar och tro att man kan duellera med tysken. Tro mig, det är inte en bra idé! Ta t.ex. den hög med Sherman-vagnar man kan skaffa - de dör högvis om de duellerar med AT-pjäser, och man kan räkna med att tysken alltid har några sådana. Dessutom är det inte AT-pjäserna man vill duellera med, utan det är det tyska infanteriet som är problemet. Det är de som håller ut och håller mark.

 

Vad skall då tysken göra? Som jag tidigare antytt så gäller det att gräva ned sig. huka er och invänta artilleriet. Investera tungt i befästningar, och gräv en sammanhängande linje med skyttegravar (trenches) att springa omkring i. Det är sjukt tufft att anfalla enheter med eldkastade och DCs när man måste ta eldgivning på en rutas avstånd för att komma åt dem. Det enda som jag riskerade i dueller på längre håll var kulsprutenästen och kanoner; allt annat låg och tryckte och väntade på fientliga anfall. Det betyder nu inte att jag inte hade eldkraft på långt håll; StuG:arna är t.ex. väldigt bra att ha för att täcka öppna ytor, och ett par AT-pjäser och 75:or likaså. Huvudregeln är dock att vänta tills man ser fienden i vitögat innan man öppnar eld. Tysken har visserligen överlägsen eldkraft, men är numerärt underlägsen. Därför är det viktigt att tvinga britten att komma till dig, och inte låta honom utnyttja sitt numerära övertag.

 

En annan viktig sak som tysk är att planera för det man kan göra när man blir inrökt; om möjligt vill man kunna förhindra att man kommer i närstrid. T.ex. så är det mycket nyttigt att ha en SR hängande över områden där man förväntar sig en framryckning - om britterna lägger rök så drar man bara ned en FFE och kan förhoppningsvis hindra att man blir övermannad i CC. För motstötar är det också bra att ha trupper med DC som kan placera DC:s in i rutor som inte syns (p.g.a. rök) eller att ha förberett fire lanes som man kan lägga trots att LOS blockeras av rök. Minor vore underbart - om man kunde köpa dem. Se till att ha dolda enheter så att man får -2 på ambush.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...