Jump to content

HIP:ade kanoner


B-E Karlsson

Recommended Posts

Hej.

 

Ska snart ha en sällsynt FtF omgång och jag har äran att ha befälet över en Rysk pansarvärnskanon 57LL och den ska sättas upp HIP i en skogshex. När jag skjuter med den så om jag fattar rätt så kan den behålla HIP om den rullar lika med eller under 5 med den färgade tärningen och inga good order trupper finns i LOS.

 

An Emplaced hidden/concealed Gun that fires is revealed if the colored dr of its Original TH DR is 5 and the nearest Good Order enemy ground Unit with a LOS to it is within 16 hexes, or if that dr is a 6 and the nearest such unit with a LOS to it is at 17 hexes; otherwise that Gun is placed (or remains) beneath a ?”. [EXC: if it is considered not to have fired (C8.9); it retains HIP if no Good Order enemy ground unit has a LOS to it when it fires at other than a FB/DB (E7); a RCL (C12.22), or a Gun firing at-zero-range/using-IFE, is always revealed if it fires while in the LOS of any Good Order enemy ground unit].

 

Min fråga är egentligen om jag fattat grejen rätt. Kan ingen se den när den skjuter och den färgade tärningen är lika med eller under 5 så behåller kanonen HIP och någon trupp (Som är i good order) kan se den så kommer den fram men under en concelment markör. Vill inte sabba det för mig eller motståndaren när det väl är dags att skjuta.

 

 

Tackar B-E

Link to comment
Share on other sites

Du har fattat rätt tror jag.

- Ingen enhet i LOS : Den hamnar under Concealment om du slår under 6, annars behåller den HIP.

- Enhet i LOS : Den blir av med både HIP och Concealment om du slår 5,6, annars kommer den upp under Concealment.

- Byter CA utanför LOS : Den hamnar under Concealment.

- Byter CA i LOS : Den blir av med både HIP och Concealment.

 

(Notera att det gäller i skjutögonblicket. Bryter eller försvinner trupperna som du skjuter på så är du redan avslöjad.)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så för att se om jag fattat rätt.

 

HIP:ad kanon skjuter på HT och gör den till ett brinnande vrak.

 

Inga GO fiender i LOS = Behåller sin HIP status

 

GO Fiender i LOS = Den blir av med både HIP och Concealment om du slår 5,6, annars har den Concealment.men är placerad på brädet.

 

CA change med fiende i LOS = Blir av med HIP och Concelment

 

CA change medingen fiende i LOS = Hamnar under concelment och är på brädet.

 

 

Jag trodde att man kunde behålla HIP även om man hade enheter i LOS när man skjuter med sin kanon men så är alltså inte fallet? När jag läser reglerna så är det ju ganska klart att kanonen inte får kvar sin HIP.

Edited by B-E Karlsson
Link to comment
Share on other sites

Njaoe. Om du skjuter på HT:n (och den var GO när du sköt) så kan du inte behålla HIP, eftersom den ju ser dig.

 

Bortsett från det så stämmer det!

 

Så alltså enda gången man kan skjuta på någon och behålla HIP är om denne inte är GO. Annars så placeras man på brädet med eller utan concealment.

Link to comment
Share on other sites

 

Så alltså enda gången man kan skjuta på någon och behålla HIP är om denne inte är GO. Annars så placeras man på brädet med eller utan concealment.

 

Japp!

 

(Sen finns det säkert nån SSR eller nån specialare nånstans som motstrider detta förstås biggrin.png.

Kommer att tänka på ett scenario jag spelade i Arnhem för några år sen, då var kanonen placerad "nånstans på en kulle utanför planen" på nivå 5, den gick inte att se eller skjuta tillbaka på. Min Panzer IVH körde in glad i hågen och blev utskjuten omgående... tongue.png )

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Så alltså enda gången man kan skjuta på någon och behålla HIP är om denne inte är GO. Annars så placeras man på brädet med eller utan concealment.

Du placerar du kanonen på brädet under "?" - sedan avgör tärningslaget om du tappar "?" eller inte.

 

Men tänk på att om du skjuter "special" ammo (C8.3) så slår du TH DR innan du placerar den på kartan, för om du inte hade special ammo, så sköt du inte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...