Jump to content

ASL i Göteborg den 30:e


Klas Malmström

Recommended Posts

Vi på YLVA brukar arrangera en spelhelg någonstans kring skiftet november/december. Inte hugget i sten ännu i år dock. Om det blir någonting är det nog ingen omöjlighet att peta in ASL som arrangemang också.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul om ni Göteborg eller Borås fixar en hel spelhelg - fredag till söndag , så det blir lönt för långväga att sitta i en bil i en massa timmar. :D

Problemet är att det inte finns någon vettig stans att sova, eftersom Armagedon har beslutat att övernattning är förbjudet (det var en del problem med översovningar för några år sen). Så det är svårt för oss Boråsare att ordna.

 

Men vi kommer att ha en brädspelshelg i Jan/Feb nånting...

Link to comment
Share on other sites

Kommer den bli arrangerad som en turnering eller bara allmänt spel?

Vet inte än. Det enda jag vet är att WH40K:arna och några andra brädspelsnissar ville hyra Bäckängskolans matsal tillsammans med oss. Då blir det alltså övernattningsmöjligheter (var lite otydligt i förra inlägget).

 

Turneringsformen är bra eftersom man då får lite disciplin, bestämda tider etc, å andra sidan kan det avskräcka en del känns det som. Vill ha en turnering utan vinnarinstinkt s a s... :)

 

Men det lutar åt turnering a la Friendly Fire. Har funderat på namnet Evil Fire... :D

Link to comment
Share on other sites

Någon undrade över övernattningsmöjligheter. Bara att kolla på nätet egentligen men här är ett förslag som inte ligger jättelångt från lokalen. Dock måste man ta spårvagn.

 

Masthuggsterrassens Vandrarhem

Lugnt, fräscht, rökfritt vandrarhem i centrala Göteborg. Öppet året runt. Självhushåll, TV, frukostservering. 22 sovrum med 2-8 bäddar och hamnutsikt. Spårvagn 3,9 eller 11 till Masthuggstorget.

 

Med bil: Följ skylt med färja mot Frederikshavn och sedan mot Masthuggstorget. Tag hiss eller trappa upp till Masthuggsterrassen från Andra Långgatan.

 

Pris fr. SEK 160:-

 

Adress

Masthuggsterrassen 10 H

413 18 Göteborg

 

Tel 031 - 42 48 20, 070-542 48 76

Fax 031 - 42 48 21

Link to comment
Share on other sites

För långväga gäster kan sägas att föreningen Ylva har medlemsmöte på söndag. Det innebär att lokalen är öppen men att man får trängas med andra om utrymmet. På lördag har vi garanterat gott om plats men på söndag är det först till kvarn som gäller. Det brukar bli ganska fullt framåt eftermiddagen men det är inte säkert. Det är också helgen innan Borås Spelkonvent vilket kanske betyder att inte så många spelar utan förbereder sig med annat.

 

Summa sumarum, jag kan välkomna ett begränsat antal långväga besökare på söndag men inte garantera plats.

Link to comment
Share on other sites

Vägbeskrivning för out-of-towners:

 

Lokalen ligger på Carnegiegatan 14.

Telefon till lokalen 031-146371.

Jag är där från ca kl 11.00

 

Alla motorvägar, Stockholm, Malmö, Oslo osv. strålar samman i en salig

röra söder om Tingstadstunneln i östra Göteborg.

Försök läsa på skyltarna till Fredrikshamn. Det är också en färjesymbol som gäller ditåt.

Har ni lyckats navigera genom gyttret av avfarter utan att bli nermejad av någon

stressad göteborgare kommer ni ut på en lång raksträcka in mot centrala Göteborg och ni åker förbi den udda byggnaden "gas-klockan" på höger sida. Brun, stor cylinder.

Nu är ni på säkrare mark och åker västerut. Det skall ni göra länge, tills ni NÄSTAN är framme vid den stora bron i väster över till Hisingen.

OBS! Det är inte den lilla gamla bron som ligger i centrum! Och ni skall aldrig över någon av dom till Hisingen.

Ställen som ni skall passera på leden utmed hamnen är centrum, järntorget, stenaterminalen, masthuggstorget, chapmanstorg.

Jag vet inte exakt hur långt det är men säkert ca 5 km innan ni svänger av.

Avfarten är MARIAPLAN.

Ni skall svänga under leden och korsa Karl Johans gatan.

Efter korsningen är det andra till höger som är Carnegiegatan.

 

Sista biten fram finns beskriven på en liten karta som man kan

hitta på

http://www.foreningenylva.org/

 

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Vägbeskrivning för out-of-towners:

 

Alla motorvägar, Stockholm, Malmö, Oslo osv. strålar samman i en salig röra söder om Tingstadstunneln...//

//...är det andra till höger som är Carnegiegatan.

Fanstastisk vägbeskrivning Magnus! :D

 

Jag har tyvärr den äran att få jobba både lördag och söndag.

Så... om det skall bli ASL-spel på lösdagskvällen för mig måste jag vinna övertalningskampen vid köksbordet under veckan! Håll ett par tärningar varma för min räkning! ;)

 

Jonas

Edited by tinG
Link to comment
Share on other sites

Jag känner inte till vilken delmängd(?) av reglerna som ingår i Starter Kitet.

Finns det någon enkel sammanfattning av det någonstans?

Det skall nog gå bra ändå om man väljer något bas-scenario.

Jag tar med mig lite grejor också.

Själv är jag nog fortfarande 6+1:a, inte för att jag är nybörjare (möjligen ombörjare) utan för att jag spelar dåligt! :P

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan inte du Tobias ta med en Digitalkamera till Göteborg, fota varje Player Turn, skriva en AAR om vad som hände under varje turn, varför vissa beslut togs osv och sen lägga upp det här på forumet. Så har vi lite att se fram emot även nästa vecka. Det skulle vara hur kul som helst att se!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Vi har det mesta material som behövs på klubben.

Det förutsätter jag, med tanke på hur mycket prylar som finns där. :rolleyes:

 

Däremot har jag faktiskt aldrig gett mig på att gräva runt i det. Kommer du också att vara där tidigt, eller vill du att jag ska öppna upp lokalerna och ställa fram bord och så? Siktar på att anlända 10:00 som det ser ut just nu.

Link to comment
Share on other sites

Däremot har jag faktiskt aldrig gett mig på att gräva runt i det. Kommer du också att vara där tidigt, eller vill du att jag ska öppna upp lokalerna och ställa fram bord och så? Siktar på att anlända 10:00 som det ser ut just nu.

Jag vet var grejerna ligger. En del finns i mitt skåp annat finns i Markuu´s. Börja med lite bord och så när du kommer. Jag kommer vid kl.11

Link to comment
Share on other sites

Jag planerar att deltaga på nästa ASL träff i Göteborg den 30:e.

 

Vilka andra dyker upp ?

 

Någon som vill bestämma ett scenarion i förväg ?

Jag kommer. Bestämma i förväg vet jag inte. Har inte några cards och så.

Får nog bli då man kommer ner.

Kommer troligen tidigt för att maxa min upplevelse.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag och Magnus gav oss på "Stand fast the Guards"¨A15. Vi tog den gamla hederliga versionen, FKaC är inget för oss ;)

Scenariot är riktigt stort, både i längd och storlek.

 

Här är en bild efter två rundor. En tyska tank körde upp på den viktiga kullen, och betalade priset. Men den bidrog med en burning wreck, som en tysk HS gömde sig i bakom hela partiet vilket hindrade samtliga britter på kullen från att få concealment.

 

Janusz

post-6-1100225856.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och här, runt runda 4 ungefär, har det tyska greppet slutit sig nästan helt runt kullen, dit britterna fallit tillbaka och grävt skyttevärn. Min andra kanon puttade jag från högra flanken och in i centrum, där den slog ut en panzer och jagade iväg en annan.

Det är nu tyskarna bestämmer om de ska köra ut bakom de brittiska linjerna eller storma kullen. De väljer det senare (att ha förlorat två tanks var för tungt), avancerar upp runda 5, och efter det står bägge sidor bara och matar bly på varandra utan någon större finess. OK, vi rallar brutna enheter och sänder upp dem på kullen igen, då. Bitter med ML8 bakom hedge mot tyskar, ML7 i OG. Tyskarna var förvisso numerärt överlägsna, men det fanns bara inte kraft nog att både hålla nere den brittiska motelden och avancera samtidigt.

 

Scenario 95, den nya "ballanserade" verionen ger britterna en DR MMC att flytta per MPh, inte en dr som vi körde. Ja, det gick ändå B)

Janusz

post-6-1100226468.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...