Jump to content

Pillboxar och Bunkers


Daniel

Recommended Posts

Tjenare gott folk!

 

Jag och Brain spelade J46 Strongpoint 11 i tisdags och vi blevl ite fundersamma över hur Pillboxar fungerar.

 

1. Har man LOS till en fiende i en NCA av en PB (PillBox)?

2. Om jag Banzaiar in i en hex med en PB via NCA, då kan han inte skjuta på mig, korrekt?

3. Antag nr. 2 ovan, får han skjuta på fiender som inte är i samma hex från den PB:n?

 

Har ni något annat intressant att tillägga om pillboxar och bunkrar så tveka inte dela med er! :D

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Tjenare gott folk!

 

Jag och Brain spelade J46 Strongpoint 11 i tisdags och vi blevl ite fundersamma över hur Pillboxar fungerar.

Bra scenario.

 

 

1. Har man LOS till en fiende i en NCA av en PB (PillBox)?

Från B30.6:

"Same-level units inside and outside a pillbox in the same hex are ADJACENT "

 

och från B30.2:

"Fire from inside a pillbox into its own hex is limited to CC, or SMOKE grenade placement, or a Thrown DC (30.31), or to vertices of its CA, or to PBF vs units currently crossing the CA hexsides of its own hex."

 

Så det LOS finns nog men attack möjligheterna är begränsade.

 

 

2. Om jag Banzaiar in i en hex med en PB via NCA, då kan han inte skjuta på mig, korrekt?

Nej, fast en DC kan dom kasta enligt B30.2.

 

 

3. Antag nr. 2 ovan, får han skjuta på fiender som inte är i samma hex från den PB:n?

Ja. B30.44:

 

"Pillbox occupants may fire at ocupants of their own hex only as per 30.2, and, because enemy units never co-exist in the same Location with a friendly-occupied pillbox, TPBF and Target Selection limits (A7.211-.212; A8.312) do not apply."

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

 

Illa illa, det betyder att jag inte vann helt enligt reglerna då, Jag trodde att han inte fick skjuta ut från sin pillbox men det fick han tydligen då... det hade blivit mycket svårare för mig annars!

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Man får inte syn på innehållet bara för att man har LOS till Pillboxen, nej.

 

Står i B30.7, även om man måste dela upp det lite. (En Pillbox i sig är Concealment Terrain och enheter i den sätter upp HIP. Eftersom HIP inte tas fram förrän man skjuter/gör nåt, så behåller de HIP även om man ser själva Pillboxen.)

Link to comment
Share on other sites

Stod något om att om man crittar en bunker så raseras den .... om man skjuter en AREA fire in i pillbox-hexen o får en crit slår man då random på dels folk utanför pillboxen dels för folk inne i pillboxen o dels för om man träffar själva pillboxen ???

 

Samma vid crit med OBA ??

Link to comment
Share on other sites

Stod något om att om man crittar en bunker så raseras den .... om man skjuter en AREA fire in i pillbox-hexen o får en crit slår man då random på dels folk utanför pillboxen dels för folk inne i pillboxen o dels för om man träffar själva pillboxen ???

 

Samma vid crit med OBA ??

C3.74:

"...If using the Area Target Type or OBA, and more than one occupied Location is hit, use Random Selection to determine the occupied Location in which the CH occurs."

Link to comment
Share on other sites

Hmmmmmmm den där 30.35.....

Att INGA modifieringar gäller för AP APCR .....

Men gäller inte + 5 heller vid to hit på en infantry target type mot en grå pillbox CA ??

 

Nope. Så länge Basic TK är mer än dubbelt så hög som TEM så negligeras TEM.

 

Det är en helt crazy regel som nog är en av de minst realistiska reglerna i hela systemet. Visa mig en AP-granat som tar sig igenom 2 meter betong utan problem... biggrin.png (Jag läste en diskussion om detta nånstans, och tydligen hade det varit en betongbunker nånstans under kriget som hade blivit genomskjuten på det sättet, men det hade senare visat sig vara fel på den rapporten, eller hur det var – Men det räckte för någon på Avalon Hill att hitta på regeln)

Men men, det är så det är.

Link to comment
Share on other sites

Det har inget med skottglugg att göra. Man trodde att en AP-projektil penetrerade betong som en varm kniv penetrerar smör. Därför ingen TEM DRM.

 

Och ja, det är väl sannolikt att en koboltspets tränger längre in i cement än vad en projektil av stål gör, men knappast 2 meter betong och armeringsjärn utan problem...

 

Regeln är alltså inte förenad med verkligheten, och en av (ytterst) få regler som jag tycker borde ändras.

 

/Mina $0,02

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denna regel gällar bara Pillbox.

 

Övriga hus är inte bygga med sån täthet och har fönster/dörrar/övriga öppningar överallt, således går projektilen bara rätt igenom medan man får anta att den studsar omkring en del i en bunker.

 

Det står fortfarande kvar cementbunkrar i hela Europa för det är ett rent h*e att riva dem... Minns den upp och nervända bunkern som ligger i Normandie – Enligt utsago en direktträff av 60 cm fartygsartilleri. Bunkern är fortfarande hyfsat intakt, men man kan ju anta att manskapet i den dog ögonblickligen.

 

Lite inspiration.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måste en bruten enhet som befinner sig i en pillbox "withdraw from melee" ??

Eller typ "withdraw from close combat" ?

 

En sak till hur skriver man ut din (carlsson) cheat sheet om pillboxes får bara ut delar ur den på ett vettigt vis.....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Carlsson....??!!

 

Hur skriver man ut din pillbox cheat-sheet på ett vettigt sätt..... sitter här nere o försöker få ut den ur skrivaren på ett vettigt sätt o alla datormatadorer har gått på semester.............

Link to comment
Share on other sites

Nu blev det mera om detta ämne.

Situation :

Brutna enheter i en hex med en pillbox

I hexen ADJACENT inne i ett hus finns friska enheter

I samma hex fast i källaren finns brutna enheter.

 

Kan dom brutna enheterna routa in i PILLBOXEN o därefter räknas som om dom INTE är ADJACENT till enhetrna i huset ??

o i så fall skulle väl dom brutna enheterna i källaren kunna rusa upp o ut ur nämnda hu eftersom enheterna i pillboxen inte är ADJACENT ??

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

måste försöka fatta detta

Man är ju i CC med varandra (killar inne i bunkern o killar utanför bunkern i samma hex)

1) Kan man verkligen skjuta inifrån bunkern o ut ? (trodde det var begränsat till DC SMOKE samt killar som RÖR SIG in i samma hex som bunkern vi CA på bunkern)

2)Kan man skjuta ifrån samma hex som bunkern o in i bunkern om man är markerad med CC ?

3)Kan man skjuta ut, inifrån en CC-markerad hex ?

4) är man helt fri att gå iväg ut ur en CC-markerad hex ? (killarna utanför bunkern)

Link to comment
Share on other sites

B30.6, uppdelat i punktform:

• Same-level units inside and outside a pillbox in the same hex are ADJACENT.

• A unit inside a pillbox may not move/rout/Withdraw-from-CC out of the pillbox if there is an enemy ground unit in the same hex; it can only advance out of the pillbox and must halt in the pillbox hex.

• CC is resolved in the normal manner between Infantry units in and outside of a pillbox [EXC: Hand-to-Hand CC is NA; no Melee results].

• CC is NA between a vehicle(s)/PRC and a unit(s) in a pillbox.

• A unit in a pillbox cannot be attacked in CC if there is any friendly ground unit(s) in the hex outside the pillbox.

 

 

 

1. Eftersom det inte blir någon Melee, så ja – De kan skjuta mot varandra.

2. CC är man bara markerad med under CC-fasen, sedan tas brickan bort. I vanliga fall hade enheterna varit markerade med en Melee-bricka

3. Nej, men de är inte markerade med CC/Melee, så dessa enheter kan det.

4. Nej, men de är inte markerade med CC/Melee, så dessa enheter kan det..

Link to comment
Share on other sites

ok.... nä det verkade inte riktig så vid närmare läsning.... verkade bara vara i ögonblicket som man rusade in i bunkerhexen via CA o sen begränsades det till rökläggning o DC-kastning INIFRÅN pillerburken

Link to comment
Share on other sites

Nu blev det jobbigt igen ,Carlsson .....

Den där bunkerfilen du postade här......

Enligt 30.113 så är det inte tillåtet att skjuta i bunkerns NCA med knappast några vapen ...?

 

Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.

 

För visst är man väl i bunkerns NCA när man är i samma hex som bunkern ?

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Tackar men man kan alltså inte skjuta på folk inne i bunkern med folk utanför bunkern om man befinner sig i samma hex .....?

 

Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.

Link to comment
Share on other sites

Tackar men man kan alltså inte skjuta på folk inne i bunkern med folk utanför bunkern om man befinner sig i samma hex .....?

 

Canister, MG, IFE and Small Arms fire vs a pillbox, as well as WP NMC vs pillbox occupants (30.34), are NA through its NCA.

Korrekt - inte med någon av dom vapen-typer som du listar ovan.

Link to comment
Share on other sites

En liten liten till bara.... : kan man verkligen initiera en CC med dom som är INNE i bunkern med dom som är UTANFÖR ??

 

Ja. Det står ju inget om att man inte får det, så det borde inte vara några problem.

Det är Pillbox-enheternas sätt att försvara sig. De jobbar sig ut från baksidan helt enkelt. Så ser jag det i alla fall. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...