Jump to content

Operations Special Editon #1


Klas Malmström

Recommended Posts

Idag fick jag mitt exemplar av Operations Special Editon #1.

 

ASL innehåll:

1x Singling karta.

2x Sidor regler till Singling kampanjen (Z59-Z62).

2x Singling scenarion.

1x VotG scenario.

(2x ASLSK scenarion).

 

Kartan ser ok ut, men är inte helt ASL-lik. Dessutom trodde jag att området skulle vara större.

Link to comment
Share on other sites

Kartan ser ok ut, men är inte helt ASL-lik. Dessutom trodde jag att området skulle vara större.

Även mitt exemplar landade idag, kartan är lite lik dataspelet Close Combats grafik, i glada (grälla) färgtoner men fungerar antagligen sedan man vant sig. Storleken på kartan är 18x31 hexes, dvs snäppet mindre än två kartor utmed varandra.

 

Det ena Singling scenariet kan spelas fristående eller fungera som första CG-datum scenario i en tre-delad kampanj där man gör en förenklad refit och inköpsfas innan nästa CG-datum utspelas. Det andra scenariet är ganska pyttigt, spelas vad jag förstår fristående.

 

VOTG18 In sight of the Volga är en konvertering av scenario 5, där den historiska VOTG kartan används istället och ryssen får använda NKVD trupper och en slumpad förstärkning på/efter turn 7, medan tysken får några assault engineers samt två StuG.

 

Två ASLSK scenarion, som sagt var, varav den ena åtföljs av en 2,5 sidor lång scenario analys av Brian Youse.

 

Slutligen följer Jim Torkelsons artikel A Primer to Central Stalingrad från Dispatches from the Bunker #23 med på 2,5 sidor där man ifrån tysk synvinkel och i berättande form får en introduktion till HASL modulen VOTG, vilket inte känns helt nödvändig men med all sannolikhet är riktad mot ASLSK kundgruppen för att lura ut dem i köpträsket för att de ska börja efterfråga riktiga ASL produkter.

 

Iwo Jima spelet ser för övrigt trevligt ut, då man nyligen sett Clint Eastwoods två epos om striderna på ön känner man en viss dragning att kanske spela något annat än ASL en vacker dag.

 

Därutöver återfinns varianter och bakgrund till en rad Gamers spel, samt artiklar om kommande spel (inget om ASL).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...