Jump to content

Smoke dischargers på tanks


Tobbe

Recommended Posts

Har jag uppfattat detta rätt:

 

Smoke dischargers kan lägga ut rök i sin egen hex någon gång under flyttfasen om stridsvagnen inte skjutit tidigare med sina vapen under sin turn (och ej har Bounding fire). De gör detta på 7 eller lägre på tärningarna för en PzIIIL (kostar en movement point om man lyckas). Man kan sedan skjuta med sina vapen senare under flyttningen eller i sin Advance Fire Phase. Denna discharger kan ej bli depleted, om man missar får man försöka igen vid ett senare tillfälle.

 

Rök kan också läggas i fiendens flyttfas om man ser en fiendeenhet som gör av med minst en movement point inom ens LOS. Detta kan göras om man inte tidigare skjutit Defensive First Fire. Men eftersom en sD ej räknas som ett vapen kan man senare skjuta med dessa som vanligt. Eller är det så att man bara kan skjuta Final Fire utan ROF, eller till och med att det i så fall räknas som Intensive Fire?

 

Vad jag kan se påverkas inte tärningsslaget med +1 om man är BU.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Det finns betydligt mer än detta om Smoke Dischargers, beroende på typ av Smoke Discharger.

sD lägger White Dispersed Smoke i egen ruta och du har +1 på slaget om BU.

sP lägger White Dispersed Smoke i egen ruta och måste vara CE för att använda.

sN lägger White Dispersed Smoke i egen ruta och måste vara BU för att använda och detta ger +1 på slaget.

sM lägger White Dispersed Smoke i en ruta som är 1-3 rutor bort och inom TCA. Om Moving eller non-Stopped så har du +2 på slaget. +1 på slaget om du är BU och vanliga tillägg på slaget för eventuell vridning av TCA för att skjuta sM.

 

I övrigt var det väl korrekt det du skrev även om jag läste slarvigt.

Glöm inte att du även har möjlighet att använda Vehicular Smoke Grenades, D13.53 (även ryssar).

Link to comment
Share on other sites

Se D13.3:

"A BU AFV must add a +1 DRM to its Smoke Dispenser Usage DR [EXC: sN firing HE in the CCPh; A11.622]."

 

Jag har tyvärr inte den senaste versionen av reglerna och den raden finns inte med i min uppsättning. Tack för informationen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tyvärr inte den senaste versionen av reglerna och den raden finns inte med i min uppsättning. Tack för informationen.

 

Den meningen fanns även med i 1:a utgåva av reglerna - så att det är +1 är ingen ny regel som kom i utgåva 2.

 

Den står i alla fall i regel D13.3 på sidan D17 (89) i 1:a utgåvan.

Link to comment
Share on other sites

Den meningen fanns även med i 1:a utgåva av reglerna - så att det är +1 är ingen ny regel som kom i utgåva 2.

 

Den står i alla fall i regel D13.3 på sidan D17 (89) i 1:a utgåvan.

 

Inte i Avalon Hills utgåva från någon gång på 80-talet. Senaste versionen är på väg med flygpost direkt från MMP.

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jo dn fann med men man var tvungen att skicka in en kupong 1989 för att få den senaste errata-sidan hemskickad.

 

Det är precis samma sak med den regelbok du nu har beställt. En del errata kommer fortfarande inte att finnas i den. En del av gällande errata finns på MMPs hemsida och en del kommer som ersättningssidor till regelboken. De senaste uppdateringarna kommer naturligtvis i AoO men fortfarande inte alla.

 

Att man själv inte uppdaterat sin regelbok betyder inte att reglerna inte finns/fanns, bara att man själv inte tagit reda på dessa regeländringar.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...