Jump to content

[RB] Factory Debris - Hur många MF?


carlsson

Recommended Posts

Hur många MF kostar det att gå in i en Factory Debris från utsidan av en dylik fabrik?

 

Jag har troligen spelat fel på detta i 20 år, eftersom jag trott att det kostar 2 MF...

 

Men enligt reglerna torde det kosta 3 MF (Byggnad 2 MF + 1 för Debris):

O5.42 (Factory Debris) MF/MP COSTS: A unit entering a Roofless Factory Hex expends MF/MP as per 1.2.

 

O1.2 (Debris) MF/MP: Infantry must expend one MF+COT to enter a debris Location.

 

...eller missar vi nåt?

Link to comment
Share on other sites

Hur många MF kostar det att gå in i en Factory Debris från utsidan av en dylik fabrik?

 

Jag har troligen spelat fel på detta i 20 år, eftersom jag trott att det kostar 2 MF...

 

Men enligt reglerna torde det kosta 3 MF (Byggnad 2 MF + 1 för Debris):

O5.42 (Factory Debris) MF/MP COSTS: A unit entering a Roofless Factory Hex expends MF/MP as per 1.2.

 

O1.2 (Debris) MF/MP: Infantry must expend one MF+COT to enter a debris Location.

 

...eller missar vi nåt?

Ser som 3 MF per O1.2 tycker jag,

Link to comment
Share on other sites

När vi ändå är inne på detta, en gutted building kostar ju också +1 MF to entry, gäller det även om man gå upp eller ner en våning så den kostnaden blir 2 istället för 1?

 

Fast det är bara (såvitt jag vet) fabriker som kan bli guttade, och då försvinner ju taket som annars är den enda våningen att gå upp till.

 

Men bortsett från det problemet så stämmer det nog, ja. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hur många MF kostar det att gå in i en Factory Debris från utsidan av en dylik fabrik?

 

Jag har troligen spelat fel på detta i 20 år, eftersom jag trott att det kostar 2 MF...

 

Men enligt reglerna torde det kosta 3 MF (Byggnad 2 MF + 1 för Debris):

O5.42 (Factory Debris) MF/MP COSTS: A unit entering a Roofless Factory Hex expends MF/MP as per 1.2.

 

O1.2 (Debris) MF/MP: Infantry must expend one MF+COT to enter a debris Location.

 

...eller missar vi nåt?

 

Tycker att du antar mer än vad reglerna förmedlar i vårat tycke, vi tycks ha olika uppfattningar även i denna regeltolkning biggrin.png

Link to comment
Share on other sites

 

 

Tycker att du antar mer än vad reglerna förmedlar i vårat tycke, vi tycks ha olika uppfattningar även i denna regeltolkning biggrin.png

 

 

Hur menar du Mel? Kostar det INTE 3 MF att gå in i Roofles Factory från en icke-fabrik?

 

Vadå "även denna" - jag brukar väl hålla med i 99.9% av det du säger? ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Hur menar du Mel? Kostar det INTE 3 MF att gå in i Roofles Factory från en icke-fabrik?

 

Vadå "även denna" - jag brukar väl hålla med i 99.9% av det du säger? wink.png

 

Nej Andreas, vi tolkar reglerna - som är lite klumpigt skrivna - att det kostar 2 MF.

 

"Även denna", tänkte väl på Leader Creation, där du tolkar att en MMC+SMC kan erhålla en leader creation, fastän reglerna ej tillåter det ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Nej Andreas, vi tolkar reglerna - som är lite klumpigt skrivna - att det kostar 2 MF.

 

Jag håller inte med. Om du har rätt - vilket jag inte utesluter - så vill jag att du förklarar för mig.

 

Utdrag från RB-kartan:

post-1-0-77171900-1383503960.jpg

 

En Squad står i T14.

Röra sig till S15 kostar 2 MF. (Entry of Factory)

Röra sig till S14 borde kosta 3 MF, enligt följande devis:

O5.42 MF/MP COSTS: A unit entering a Roofless Factory (i.e., a Factory debris) Hex expends MF/MP as per 1.2 (even in a Vehicular-Sized Entrance), unless entering via Bypass in which case the Factory debris does not affect its movement.

O1.2 MF/MP: Infantry must expend one MF+COT to enter a debris Location.

 

COT är ju 2 (Entry).

2 + 1 = 3.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

O1.2 MF/MP: Infantry must expend one MF+COT to enter a debris Location.

 

Lämnat förslag på (innan Red Factories släpps) att regeln skrivs om:

 

O1.2 MF/MP: Infantry must expend two MF to enter a debris Location.

 

Som gamla orginal regeln är skriven kostar debris bara one MF to enter.

Link to comment
Share on other sites

O5.6 GUNS: All categories (C2.2) of Guns may set in a RB Factory. A Gun may enter/exit a RB Factory via a Vehicular-Sized Entrance (using the Entrance's movement benefits) or via another non-interior hex of that Factory [EXC: 23.93]. However, entry/exit via a non-Vehicular-Sized Entrance is allowed only if being Pushed, in which case both normal building-entry Infantry MF costs and that Factory hex's TEM apply as Manhandling DRM, even if exiting that Factory.

 

Replace with

 

O5.6 GUNS: All categories (C2.2) of Guns may set in a RB Factory. A Gun may enter/exit a RB Factory via a Vehicular-Sized Entrance (using the Entrance's movement benefits) or via another non-interior hex of that Factory [EXC: if Fortified]. However, entry/exit via a non-Vehicular-Sized Entrance is allowed only if being Pushed, in which case both normal building-entry Infantry MF costs and that Factory hex's TEM apply as Manhandling DRM, even if exiting that Factory (i.e., +7 DRM for pushing from/to a Stone Factory).

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

5.4 delete last sentence "A unit may never gain Rooftoop status in a Roofless Factory Hex".

 

5.42 MF/MP COSTS: A unit entering a Roofless Factory (i.e., a Factory debris) Hex expends MF/MP as per 1.2 (even in a Vehicular-Sized Entrance), unless entering via Bypass in which case the Factory debris does not affect its movement.

 

Replace with

 

5.42 MF/MP COSTS: Infantry pay two MF to enter a Roofless Factory Hex. A fully-tracked AFV enter Factory debris at a cost of 1/4 of its MP allotment even via a Vehicular-Sized Entrance.

A fully-tracked AFV that exit/enter a factory must pay normal building entrance costs (B23.41) (expanded in the building) and check for Bog prior to entering the next hex.

 

In rule B23.742 it reads that prior to entering a non-factory hex (EX: of next hex on RB map L13 to L14 factory to another factory).

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med. Om du har rätt - vilket jag inte utesluter - så vill jag att du förklarar för mig.

 

Utdrag från RB-kartan:

attachicon.gifrb.jpg

 

En Squad står i T14.

Röra sig till S15 kostar 2 MF. (Entry of Factory)

Röra sig till S14 borde kosta 3 MF, enligt följande devis:

 

 

O5.42 MF/MP COSTS: A unit entering a Roofless Factory (i.e., a Factory debris) Hex expends MF/MP as per 1.2 (even in a Vehicular-Sized Entrance), unless entering via Bypass in which case the Factory debris does not affect its movement.

O1.2 MF/MP: Infantry must expend one MF+COT to enter a debris Location.

COT är ju 2 (Entry).

2 + 1 = 3.

Det står att pusha in en Gun är normal building entry cost 2 MF, en AFV betalar 1/2 to enter normal building entry cost. Att korsa en exterior factory wall kostar 2 MF (inside factory cost på 1MF betalas aldrig).
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...