Jump to content

lite vilse i pannkakan


ondbjörn

Recommended Posts

hejsan.

 

blev introducerad till ASL för typ ett år sedan. efter mycket om och men är jag lite sugen på att lära mig spelet ordentligt.

gick in på worldofboardgames.com och blev lite förvirrad (i vanlig ordning.. :rolleyes: )

 

av vad jag läst här på forumet är starter-kit#1 ett bra ställe att börja, fast man behöver kanske skaffa regelboken också... antar att det är 2nd edition som gäller? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Starterkit är helt fristående. Regelboken hör ihop med Beyond Valor, och behövs inte i startfasen.

Bästa sättet är dock att ha en lärare, om det sedan är starter kit eller full ASL är mer upp till hur ni känner för att lägga upp det. Starter Kits styrka är att man lära sig spela själv utan lärare, vilket är svårt med ASL. Dessutom är det bara typ 16 sidor regler, så du kan ganska snart greppa det hela och spela på en hög nivå. Det finns tre starter kit, som tar dig genom infanteri-kanoner-tanks. Du behöver aldrig lära om något, alla regler du lär dig gäller i ASL, men många saker blir mer nyanserade i ASL.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Är man helt nybörjare ska man nog börja med endast starter kit #1, en billig investering som ger en god start. Därefter ska man nog sikta på att uppgradera till ASL så snart man känner sig mogen, om man har spelat med fullständiga regler från ASL känns det nog torftigt att spela med starter kit reglerna därefter.

 

Var bor du någonstans? Om det finns någon annan spelare på orten som kan hjälpa dig att komma igång, så är det nog den bästa vägen.

Link to comment
Share on other sites

jag bor i stockholm, så andra spelare borde kanske inte vara omöjligt att hitta.. :rolleyes:

 

starterkit #1 säger ni... hmm... ja det var ju överkomligt pris på den.. jag antar att man får ganska mycket blippar med där, men finns det

typ alla "nationaliteter" (typ ryssar, britter, tyskar, jänkare osv) med där, eller är det något man skaffar separat senare?

 

EDIT: har dessutom för mig att tärningarna är rätt viktiga i ASL. någon stockholmare som läser detta får bamsegärna tipsa om vart man hittar de där bra, dyra tärningarna. :)

 

(sorry om frågorna är lite korkade.. det är inte lätt att gå från warhammer for dummies till ASL (det riktiga spelet) B) )

Edited by ondbjörn
Link to comment
Share on other sites

jag bor i stockholm, så andra spelare borde kanske inte vara omöjligt att hitta.. :rolleyes:

 

starterkit #1 säger ni... hmm... ja det var ju överkomligt pris på den.. jag antar att man får ganska mycket blippar med där, men finns det

typ alla "nationaliteter" (typ ryssar, britter, tyskar, jänkare osv) med där, eller är det något man skaffar separat senare?

 

EDIT: har dessutom för mig att tärningarna är rätt viktiga i ASL. någon stockholmare som läser detta får bamsegärna tipsa om vart man hittar de där bra, dyra tärningarna. :)

 

(sorry om frågorna är lite korkade.. det är inte lätt att gå från warhammer for dummies till ASL (det riktiga spelet) B) )

Det är smart att fråga mycket, då får man veta mer...

 

Man får ryssar, tyskar och jänkare i ASLSK#1, dvs samma som i gamla Squad Leader, men inga kanoner eller fordon, då det är första satsen. Ska man sedan ha fulla uppsättningar får man komplett uppsättning tyskar och ryssar (samt finnar) i Beyond Valor och amerikaner i Yanks, medan britterna för närvarande är slut men deras For King and Country rekommenderas också.

 

I ASLSK#1 får man trots allt mycket för pengarna, det är lite häftigare att köpa regelbok + Beyond Valor då det handlar om ca 1500 kr, men det är kanske nästa steg eller alternativt köpa ASLSK#3.

Link to comment
Share on other sites

Ifall du är ASL-intresserad Warhammerlirare i Stockholm kanske du skall ta kontakt med Christoffer Peyre, en man som lirar båda spelen. Han är medlem i Rogue Trader, så ifall du hör dig för på Dragon's Lair kan de säkert peka ut honom åt dig. Han i sin tur känner många som spelar ASL i Stockholmsområdet, t ex mig, som ganska ofta har tid att spela.

Link to comment
Share on other sites

aha! han spelar fortfarande.. coolt. jag är också en gammal RT-räv, så han ska jag nog känna igen om jag ser honom.. B)

(EDIT: om jag inte minns fel så är väl peyre den ganska långsmala killen med ganska mycket tatueringar på armarna, va?)

 

ska hämta ut ASLSK på posten imorgon, men har lite stressigt med plugget (och en snar flytt), för att hinna sätta igång och lära mig på allvar den närmsta tiden, men tack för tipset.

 

 

på tal om ingenting, brukar det finnas något "lättare" ASL-arrangemang på Gothcon (då tänker jag snarast på något som kanske är lite mer för folk som mig, som är i en inlärningsperiod), eller brukar det vara lite mer för hardcore-spelarna?

Edited by ondbjörn
Link to comment
Share on other sites

Nja.. det har inte varit något specifikt ASL arrangemang på Gothcon sedan 2006 och jag tror inte något är planerat för 2008. Men å andra sidan antar jag att det blir ett krigsspelrum (Roger?) igen och då är det ju bara att hugga en motspelare.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Nja.. det har inte varit något specifikt ASL arrangemang på Gothcon sedan 2006 och jag tror inte något är planerat för 2008. Men å andra sidan antar jag att det blir ett krigsspelrum (Roger?) igen och då är det ju bara att hugga en motspelare.

 

/Robert

 

Hade ASL SK i krigsspelsrummet på GothCon 2007 men det var max ett scenario som spelades.

 

Vad jag vet har Tobias bokat in ett Krigsspelsrum men det är inte spikat vem som håller i det. Kommer antagligen själv att tillbringa stor tid i GothCons krigsspelsrum och funderar på att medverka som arrangör.

 

Fick lite blodad tand efter BSK att spela alla möjliga krigsspel :)

Link to comment
Share on other sites

Hade ASL SK i krigsspelsrummet på GothCon 2007 men det var max ett scenario som spelades.

 

Vad jag vet har Tobias bokat in ett Krigsspelsrum men det är inte spikat vem som håller i det. Kommer antagligen själv att tillbringa stor tid i GothCons krigsspelsrum och funderar på att medverka som arrangör.

 

Fick lite blodad tand efter BSK att spela alla möjliga krigsspel :)

 

Iom att Friendly Fire hålls i Linköping kan jag tänka mig att det inte är omöjligt att få till ett ASLSK event även på LinCon (vore inte det en ide, några SK1 och genomgång emd newbies på enkla scenarion?).

 

Du bör även ta hem VASL, underbart hjälpmedel för att spela ASl soliaire, online eller pbem (PMa mig gärna för att spela några SK1 scenarion via VASL).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Iom att Friendly Fire hålls i Linköping kan jag tänka mig att det inte är omöjligt att få till ett ASLSK event även på LinCon (vore inte det en ide, några SK1 och genomgång emd newbies på enkla scenarion?).

 

Du bör även ta hem VASL, underbart hjälpmedel för att spela ASl soliaire, online eller pbem (PMa mig gärna för att spela några SK1 scenarion via VASL).

 

Det går alltså att spela ASL solitaire via VASL? Hur då?

Link to comment
Share on other sites

Det går alltså att spela ASL solitaire via VASL? Hur då?

Det har funnits en modul som heter Solitaire ASL (SASL) som innehåller slumpregler för motståndarens agerande, VASL i sig själv är bara verktyget för att sätta upp kartor, flytta runt trupper och slå tärning, man måste själv ha SASL reglerna.

 

Tyvärr är SASL OOP, och MMP har inga tankar på att ge ut det igen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...