Jump to content

ASL Kick off 2005


Maglica

Recommended Posts

I helgen organiserade jag en liten "kick off" inför årets alla ASL-aktiviteter.

Följande personer deltog förutom undertecknad (RM):

 

- Bernt Ribom (BR)

- Janusz Maxe (JM)

- Klas Malmström (KM)

- Lars Thuring (LT)

- Mattias Bergwall (MB)

- Michael Hastrup-Leth (MH)

- Mikael Rosenqvist (MR)

- Nils-Gunnar Nilsson (NN)

- Thomas Sundell (TS)

 

Totalt spelade vi 17 scenarios, se resultat nedan. Fet stil indikerar segrare, avsaknad av segrare indikerar att scenariot ej spelades klart.

 

A115 Blockbuster (RM-MR)

9 To the Square (RM-MB)

TEF1-3 Panzers in the Park (MB-RM)

SP113 The Tigers Wrecked 'em (MH-LT)

SP95 Burn Gurkha Burn (MH-LT)

J84 Makin Taken (NN-LT)

SP114 Seizing Gyalamajor (MH-KM)

SP120 Hettlekut to the Rescue (KM-MB)

TTTF10 Rear Guard (KM-MR)

StB1 Honey Trap (KM-MR)

J1 Urban Guerillas (BR-TS)

BtB5 Martinville Ridge (JM-MR)

KH2 The Tank has to Go (NN-JM)

SP116 Loonies and Leicesters (MH-RM)

J63 Silesian Interlude (BR-MR)

SP118 Seizing the Sittang Bridge (LT-KM)

StB4 Looking for Trouble (KM-RM)

 

 

En relativt god blandning av scenarios alltså.

Link to comment
Share on other sites

En bekymrad Mikael gör sin tyska setup i "TTTF10 Rear Guard" från "Tigers to the Front". Den bekymrade minen skulle visa sig vara berättigad när Klas ryska gardestrupper stormade in på kartan. Inte lätt att vara tysk i Ryssland 1944.

post-7-1106260370.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lars gör sin setup i "SP113 The Tigers Wrecked 'em". I detta scenario har den tyske spelaren 11 st Tigrar. Den brittiska sidan (spelad av Lars) har nästan lika många Shermans, vara 4 st är av typen FireFly. Man kan bli "wrecked" för mindre.

post-7-1106260678.jpg

Link to comment
Share on other sites

En välplacerad brittisk PV-pjäs (57L) lyckades skapa stor oreda på den tyska sidan, men fick betala ett högt pris för detta. Något som den brittiske befälhavaren var beredd att betala utan att darra på överläppen (stiff upper lipp).

post-7-1106260993.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter 4 turns; ett antal timmar; ett antal goda tärningsslag från min sida (nybörjare memorera - bra taktik!), många katastrofalt dåliga tärningsslag från Mattias sida (nybörjare memorera - dålig taktik!) kastar Mattias in handuken.

 

Han tar därefter sina fyra tärningar, lånar en hammare och går ut till baksidan för att där avrätta dessa förrädare. En av dessa, en seg rackare, går inte att slå sönder, utan den bränns sönder meddelst en gasbrännare från Clas Ohlsson (vem sa att ASL inte är en materialsport?).

post-7-1106262092.jpg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Nästa morgon hittades resterna av den brända tärningen...

 

 

Fotnot: Skrämde av denna händelse uppförde sig de tärningar som Mattias lånat av mig (han hade ju haft sönder alla sina) förträffligt bra i nästa scenario och han vann dämed en övertygande seger, medelst denna brillianta taktik.

post-7-1106262416.jpg

Link to comment
Share on other sites

Robert,

Du var inte ens liiite tveksam till att låna ut tärningarna till välkänd (eller i alla fall bevisligen väldokumenterad) tärningsslaktare? :ph34r:;)

 

Inspirerande presentation i övrigt - säger som Andreas att det hade varit kul att vara med. Nåja, jag hämtade ut mina reaprylar från MMP igår så jag har väl en del ASL-höjdpunkter att se fram emot ändå... :)

 

- Håkan

Link to comment
Share on other sites

Ja, Bernt är min gamle nemesis också.

Jag körde helt fast mot honom i "Urban guerillas". Jag har alltid varit en feg anfallare som förlorat på tid, så nu när jag hade 8-moral trupper så tänkte jag att jag måste skynda på lite. Spred ut anfallet dock lite för mycket som vanligt och kom inte igenom någonstans. Jag skickade infanteri mot infanteri samt AFV mot AFV vilket kanske inte var så lyckat i ett stadsscenario. Det hade kanske varit bättre att skydda AFV:na tills förstärkningarna kom. Tyvärr fick vi avbryta efter halva scenariot, men det såg mycket tufft ut för ryssarna.

 

Minnesanteckning till mig själv:

1. Ryssarna har också Vehicle Smoke Grenades; prova att använd dem någon gång.

2. Prova mopping-up mot troliga dummystackar så förstör de inte routing senare.

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag måste rekommendera "SP116 Loonies and Leicesters". Precis som man förväntar sig av Schwerpunkt så är detta ett litet trevligt scenario med en speciell udd. Udden i detta fall utgörs av förrymda mentalpatienter (i form av unarmed HS) som springer omkring på kartan och utgör hindrance samt ger motståndaren VP om man råkar utsätta dom för skada. Helkul! :lol:

Link to comment
Share on other sites

J84 Makin Taken (NN-LT)

Coolt scenario med skojig setup - terrängtyp specad i SSR'n.

SP120 Hettlekut to the Rescue (KM-MB)

Ska det inte vara "Kettlehut"? Bästa fotografiska documentationen från helgen fattas ... (klas?) ;-)

Lars

Link to comment
Share on other sites

Bästa fotografiska documentationen från helgen fattas ... (klas?) ;-)

Lars

Tänker du på dom rörliga bilderna ?

Japp. Men du måste kanske fråga om lov först.

 

Lars

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 18 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...