Jump to content

Hm, vilken väg...


Superstar

Recommended Posts

Köpte ASL för 10 år sedan tillsammans med BV, Yanks och Paratrooper. Tyckte allt att reglerna var lite väl kluriga men så här tio år äldre går det fin-fint. Hur fortsätter jag nu? Skall man passa på att köpa vissa moduler in de blir out-of-print? Hur nödvändigt är det att uppdatera till version 2 ( har alltså bara 87 och 89 updatesen )? Vad är Red Barricades om ingick i första tryckning av andra versionen av BV? Vad är alla dessa Action Packs för något? osv. Led mig vidare på min ASL-väg.

 

Tack på förhand, Simon

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att du ska börja! :)

 

Ett bra sätt för sig att fortsätta är att höra här på forumet om någon annan aktiv finns i din närhet, så du kan träffa andra face-to-face (FTF) och spela och snacka ASL i allmänhet.

 

För många moduler kan nog vi ASL-spelare aldrig få... :rolleyes: Det ser lite trögt ut med nyproduktion just nu, så jag vet inte hur mycket MMP kommer att nytrycka av det som inte finns kvar. Jag kompletterade själv min samling nyss på Hobbygames där de säljer ut. Annars kan man ju beställa nyare saker på Trojan Games som ligger där detta forum startar, eller diverse andra vägar.

 

Du klarar dig ganska bra med din version 1. Just detta med version 1 ontra version 2 finns diskuterat mer utförligt på andra trådar i forumet, prova sökfunktionen.

 

Red Barricades är en historisk modul på stora kartor som länkar ihop upp till 30 scenarion i ett 'campaign game' kring striderna i Stalingrad. Anses av många som höjdpunkten av ASL-upplevelse.

 

Action Packs har gett oss två nya kartor varje gång, plus ett tiotal scenarion som utnyttjar dessa nya kartor. De har också innehållit flow-charts för OBA och close combat, men dessa flow-charts blev senare inkluderade i version 2 av regelboken.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du är igång igen! Instämmer med DreadTom - försök hitta någon som bor i närheten så du kan börja lira. Allt går så mycket lättare då. Själv bor jag i Stockholm (midsommarkransen) så om du bor här i närheten så säg till!

 

I den här ordningen skulle jag köpa ASL, om jag fick göra det igen.

 

1, a, Beyond Valor, Yanks, For King and Country.

b, Försöka köpa samtiliga kartor av några rävar här på forumet. (många har dubletter)

c, 2nd Edition Reglerna

 

2, Hollow Legion, Doomed Battalions, (Armies of Oblivion, Hakka Palle) (Italienare, Axis, Allied-minor samt Finnarna)

 

3, West of Alamein (så jag kan spela öken)

 

4, Code of Bushido (Japaner! )

 

5, Gung Ho (sist och minst spelade, American Marines och Kineser samt regler för grottor osv.)

 

6, Partisan, Paratrooper, Last Hurrah, (boxar som förutom kartan inte tillför någonting nytt)

 

7, Red Barricades

 

8, Övrigt

Link to comment
Share on other sites

Som en liten parantes så läste jag på ConsimWorld följande från Herr Youse att dom kommer kanske att ändra innehållet i modulerna/antalet moduler när dom som finns i dag går out-of-print

 

Guys,

 

As the modules go out of print we intend to streamline the system.

 

Problem is Yanks isn't even close. 8(

 

The rest are, to varying degrees. Even the ones we reprinted (ie., Doomed Battalions).

 

We've already implemented getting "rid" of Partisan and putting those units in AOO. We've already discussed merging DB and TLH. If CdG goes out before that happens (quite possible) then throw 'em in too. And COB/GH in one module is a fine idea too.

 

We could get the ASL system down to 6 main modules: BV, DB/TLH/CDG, GH/COB, AOO/PART, Yanks, and FKAC/HL with North Africa stuff someday.

 

There'd be a whole lot of game in each box, that's for sure.

 

Brian

Link to comment
Share on other sites

Ok, For King and Country låter trevligt. Annars funderade jag på om man skulle börja med de modulerna som är på väg att bli OOP trots att det rent spelmässigt inte skulle vara logiskt. MMP verkar ju ta tid på sig att trycka nytt.... ( vilket kanske iofs inte är ett problem om informationen som The Emperor's Finest citerar är ackurat )

 

 

Hur är det med materialet från de andra tillverkarna ( Schwerpunkt, Critical Hit osv..)?

 

Trojan Games tar 590:- om man förhandsbeställer 2nd ed reglerna. 790:- om man väntar...Har ni någon pejl på när de anländer? Värt att beställa 2nd ed reglerna innan FKaC ( rätt förkortning?) och således tjäna 200 pix?

 

Tack för hjälpen....

Edited by Superstar
Link to comment
Share on other sites

Senast jag läste på Warfarw HQ ASL Forums från Keith Dalton angående regelboken var att MMP (Perry) höll på att korrekturläsa den nya tryckningen och det var någon layout/format-fråga som var olöst.

 

"Okay, latest update I have is that Perry is working his way through the proofs and found a few things that needed fixing due to formatting. "

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...