Jump to content

Vilka moduler ska man köpa?


carlsson

Recommended Posts

Jag har en kund som vill köpa regelboken och börja spela lite, men eftersom Beyond Valor inte går att få tag i så undrar han om det är en bra idé att köpa PTO-modulerna och börja från den riktningen i stället?

 

Jag sa att man kan börja med ASLSK och enbart köra infanteriscenarion, men finns det egentligen något hinder för att börja med PTO?

 

Vad tycker ni?

Link to comment
Share on other sites

Jag har en kund som vill köpa regelboken och börja spela lite, men eftersom Beyond Valor inte går att få tag i så undrar han om det är en bra idé att köpa PTO-modulerna och börja från den riktningen i stället?

 

Jag sa att man kan börja med ASLSK och enbart köra infanteriscenarion, men finns det egentligen något hinder för att börja med PTO?

 

Vad tycker ni?

 

Ett problem är väl att man måste ha counters från tidigare moduler - men det kanske han kan låna. Annars är det väl bara en massa mera regler att lära sig.

 

"CODE OF BUSHIDO is not a complete game. Ownership of ASL Rules, BEYOND VALOR, YANKS, and WEST OF ALAMEIN is required."

 

"GUNG HO! is not a complete game. Ownership of ASL Rules, BEYOND VALOR, YANKS, WEST OF ALAMEIN and CODE OF BUSHIDO is required."

Link to comment
Share on other sites

Reglerna har han alltså, så det är inte så att han bara kommer ha PTO-reglerna.

 

Vilka markörer saknas? De jag kommer på är de vanliga spelmarkörerna, men vissa av dem får man ju i så fall i ASLSK.

 

Modulerna han har tänkt sig är

Code of Bushido

Gung Ho

Yanks

 

 

Det blir så att säga en annorlunda väg in i ASL. Men fullt fungerbar tror jag...?

 

I så fall kommer vi ha en jävel på PTO nästa turnering! :D

Link to comment
Share on other sites

Reglerna har han alltså, så det är inte så att han bara kommer ha PTO-reglerna.

 

Vilka markörer saknas? De jag kommer på är de vanliga spelmarkörerna, men vissa av dem får man ju i så fall i ASLSK.

 

Det är systemcounters som jag främst tänkte på.

Sedan behöver ju han en binge kartor också förstårs.

 

Modulerna han har tänkt sig är

Code of Bushido

Gung Ho

Yanks

 

Det blir så att säga en annorlunda väg in i ASL. Men fullt fungerbar tror jag...?

 

Tror jag med, men kanske inte det enklaste vägen in - men vem har sagt att man måste ta den ? :D

 

Han har ju alltid detta forumet om han behöver fråga om något.

Link to comment
Share on other sites

Jo, alltså, det han kommer sakna är ALLA systemcounters. I ASLSK får han en del , men saknar (som jag kommer på såhär på sittande rumpa):

All rök förutom inf-grenades

firelanes

Berserk-heroic-fanatic

TI

disrupt

encircled

wall adv

MG CA

prisoners (dock inte så vanligt i PTO)

blaze

mines

labour

 

och det var 1/2" för infanteri. Han kommer sakna allt till fordon, samt en del fortifications.

 

Scenarion:

59 kräver ryssar

60 -"- britter

61 -"- bräden 2 och 25

62 -"- britter

63 -"- britter

64 -"- partisans

65 -"- ryssar

66 The bushmasters kan spelas

67-70 och 73 Från Gung Ho kan spelas, det är ofta Marines, Phillipines eller Kineser.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Hej alllihop!

 

Det är jag som är kunden, vågade inte riktigt ställa en kanske lite dum fråga här, utan frågade Andreas istället när han ändå hörde av sig ang. en beställning. Men när jag ser hur hjälpsamma alla verkar vara så ska man väl våga träda fram... :D

 

Min tanke var ju alltså att eftersom inte Beyond Valor finns tillgänligt att jag så länge kunde skippa dom tyska och ryska counterna och komma igång "från fel håll" så att säga. Men då det alltså är så pass mycket som saknas så är det kanske ingen mening?

 

Vad tycker ni att jag ska göra? Har alltså beställt starter kit, så det kan jag lira med ett tag, en kompis till en kompis har det mesta till ASL, så där ska jag få gå en första liten "kurs" ev. nu till helgen :) . Har även fått låna 1st edition reglerna som jag dräglar över just nu... Ska jag beställa reglerna och sen avvakta och se när/om beyond valor kommer ut? Är sugen som fasen på att kunna komma igång lite själv så snabbt som möjligt, har ännu en kompis som är sugen på att prova på asl så det vore ju rätt kul att ha sina egna prylar...

 

Får passa på att tacka Andres för vänligt bemötande och kanonsupport! (Och givetvis tack till alla er andra som svarat i denna tråden)

 

/Peter "Preben" Thorwaldsson

 

PS Ingen som har ett bättre beg. Beyond Valor till salu antar jag? ;) DS

Link to comment
Share on other sites

Bra tänkt, Klas!

I Paratroopers finns systembrickor för såväl infanteri som fordon. Du får dessutom en rad trevliga scenarion, och tyskar också.

 

Det som då hindrar dej mest från att ge dig på de mssvis med scenarion från annual, journal osv. är bräden. Men just detta är ganska lätt att låna, tror jag. Man lånar hellre ut ett par bräden än brickor, för de försvinner liksom inte.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om, så har vel jeg egentlig et eks av Beyond Valor til overs, siden jeg har kjøpt både v.1 og v.2 (den med Red Barricades). V.2-boksen er åpnet, men brikkene er ikke trykt ut og brettene er ubrukte. Jeg har tatt ut, og vil beholde kapittel H (vehicle/ordnance notes) fra denne, men kan i stedet legge ved kapittel H fra v.1, som er synlig, men ganske pent brukt. Forskjellen på disse er vel først og fremst at kap. H v.2 har med alle de spesielle vognene fra KP, PG osv.

 

Så hvis du er interessert, kan vi sikkert få til en ordning. Jeg er ikke ute etter å tjene penger på salget, men vil ha tilbake omtrent det den kostet meg (minus en rabatt pga. kap. H). Hvis du er interessert, men det ikke haster alt for mye, så skal Ola helt sikkert til Sverige i sommer, jeg vet ikke om du bor i reiseavstand til Borås eller andre steder Ola har tenkt seg.

 

Er det noen som aner en fornuftig pris (jeg husker ikke hva den kostet meg).

Link to comment
Share on other sites

Ole, det låter ju helt lysande!

 

Nu är jag både nyvaknad OCH oinsatt, så just nu har jag ingen aning om vad förkortningarna KP och PG är... :)

 

Men om det fortfarande är går bra för en nybörjare att spela med, så är jag jätteintresserad! Bor lite dumt till längst ner i sydöstra hörnet av Sverige, så jag har lite problem att enkelt ta mig till Borås, men säg ett pris, så betalar jag naturligtvis porto-kostnader om det hade gått att skicka det med post istället!

 

Tack för svaren/förslagen allihop!

 

Preben

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag både nyvaknad OCH oinsatt, så just nu har jag ingen aning om vad förkortningarna KP och PG är...  :)

KP står for Kampfgruppe Peiper, den andre historiske modulen. PG står for.... vel, jeg mente i hvertfall Pegasus Bridge (skulle ikke det vært PB da?) :rolleyes:

 

Forklaringen til disse vognene, som du kun får hvis du kjøper disse modulene, står jo i modulene i tillegg til i kap. H v.2.

 

Men om det fortfarande är går bra för en nybörjare att spela med, så är jag jätteintresserad! Bor lite dumt till längst ner i sydöstra hörnet av Sverige, så jag har lite problem att enkelt ta mig till Borås, men säg ett pris, så betalar jag naturligtvis porto-kostnader om det hade gått att skicka det med post istället!

Jeg kan sjekke hvor mye den vil koste å få sendt til Sverige, og prøve å finne ut hvor mye den kostet meg.

Edited by theNiceOne
Link to comment
Share on other sites

KP står for Kampfgruppe Peiper, den andre historiske modulen. PG står for.... vel, jeg mente i hvertfall Pegasus Bridge (skulle ikke det vært PB da?)

 

KP skulle vart KGP och PG skulle vart PB! ;)

 

Ole, kul att du löser detta för Peter!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Jeg har sjekket litt. For det første, når det gjelder pris, så ser jeg at Bosses Hobby solgte BV (2. utg) som jeg har, for 950 kr (men de er altså utsolgt). Jeg tror nok 950 svenske var omtrent det jeg ga for den. Som sammenligningsgrunnlag ser jeg at en prisanalyse fra ebay sier:

Beyond Valor 1st 40-60 dollars

Beyond Valor 2nd who knows - generally stratospheric prices (only thing you can't get elsewhere is grey Finns), you can get Red Barricades for 40 dollars.

Altså stratosfæriske priser for denne, alt. BV 1st ~50 dollar, pluss RB for 40 dollar. Nå er jeg først og fremst ute etter å dekke egne utgifter, så jeg synes i utgangspunktet at 950 kr. virker fornuftig. Det koster i tillegg 210 nkr å sende pakken til Sverige, altså til sammen 1160 kr. Merk at denne inkluderer Red Barricades som er en fantastisk bra modul.

 

Så er det det som trkker ned prisen: Du får nesten alt helt nytt, med u-uttrykte (unpunched) brikker. Unntaket er reglene (kap H og O (for RB)) hvor du får v1-reglene (fordi jeg har tatt i bruk v2-reglene i et nytt system sammen med v2-regelboka), og De finske brikkene, hvor du får (pent brukte) v1-brikker som har tysk farge i stedet for de nye med grå farge.

Merk at alle som har kjøpt BV før 2000 eller der omkring har v1, så det er på ingen måte noe problem å spille med.

Jeg så for meg at 1050 totalt inkl porto er en fornuftig pris. Hva synes du om det?

 

Hvis noen andre synes dette er feil priset, så si gjerne i fra, særlig hvis dere synes prisen er for lav ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så for meg at 1050 totalt inkl porto er en fornuftig pris. Hva synes du om det?

 

Var på lite "utbildning" idag, och var med och körde ett par scenarior med starterkitet, jätteskoj! Och där stod även Red Barricades uppställt som dom andra håller på och spelar... Såg riktigt roligt ut det oxo!

 

Så jodå, det låter bra! Jag tar det!! :)

 

Ska jag maila dig, så vi kan ordna betalning och adresser och så?

 

/Preben

 

PS Ni som tycker priset är för lågt, får gärna hålla tyst... ;):D DS

Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker på om kap H är med i BV. Jag fick i alla fall nytt kap H med min nya regelbok.

 

Hur var det nu, har Trojan regelboken inne?

 

Grattis Preben! Du har just skaffat dej tusentals timmars underhållning (fråga Mel)

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...