Jump to content

Lite mera frågor..


dNis

Recommended Posts

Hej igen, här har jag lite mera frågor jag undrar över.

 

#1 Hur många gubbar (squads, HS, SMC och SW) kan man ha placerade uppe på varandra i en "stack" ??

 

#2 När tar man bort en "PIN-marker"??

 

#3 Under MPh: SMC 8-0 flyttar sig till en hex där han blir beskjuten med Defensive First Fire och klarar sig,

får man skjuta på han i samma hex igen med Defensive First Fire lr måste han flytta sig till en annan hex

innan man får skjuta igen på han?? hoppas ni förstår....

 

#4 Residual FP, vad är det och när inträffar det?

 

#5 "An unbroken unit that fails a MC by more then its ELR might be replaced by a lesser quality unit." Vad

menar dem med detta?

 

#6 Om man slår en "original 12" i self-rally, vad händer med enheten?

 

#7 Vad är Subsequent-fire och Final Protective Fire?

 

#8 Kan man andvända Assualt-Movement efter man redan har andvänt 2 MF och det kostar inte allt att gå

in i denna hex?

 

Tack i förhand.

Edited by dNis
Link to comment
Share on other sites

(Referenser efter ASLSK2-regelhäftet.)

 

Hej igen, här har jag lite mera frågor jag undrar över.

#1 Hur många gubbar (squads, HS, SMC och SW) kan man ha placerade uppe på varandra i en "stack" ??

 

Sida 5, under "Stacking Limit". Det är tyvärr lite mer gömt i ASLSK än i ASL, där stacking limit åtminstone fått en "riktig" regelparagraf... Mao, upp till 3 squads, där en half-squad (som man kan gissa) räknas som en halv squad, och utöver det upp till fyra ledare.

 

Ingen begränsning vad gäller support weapons, utöver då gränserna för vad folk kan bära, så på marken skulle det teoretiskt sett kunna ligga ett smärre sopberg med kulsprutor.

 

I ASLSK finns inga möjligheter att överskrida dessa gränser, någonsin, så du får t ex inte ens "tillfälligt" kliv in i en redan full plats på vägen vidare.

 

#2 När tar man bort en "PIN-marker"??

 

3.8, längst ner i vänstra spalten på sid 14. Återigen något som är lite väl dolt och man kan tycka att det kanske kunde nämnas även i stycket om Pin Task Checks. Ett tips är även på färgen på markören--grön text (infanterirök, residual) försvinner efter MPh, lila text (first/final fire) försvinner efter DFPh, orange text (prep fire) firstvinner efter AFPh, röd text (CC (nåja), pin) försvinner efter CCPh.

 

#3 Under MPh: SMC 8-0 flyttar sig till en hex där han blir beskjuten med Defensive First Fire och klarar sig, får man skjuta på han i samma hex igen med Defensive First Fire lr måste han flytta sig till en annan hex innan man får skjuta igen på han?? hoppas ni förstår....

 

Obegränsat antal enheter får skjuta på honom när han kliver, men bara en gång vardera; därefter får de vänta på nästa kliv. Spenderar han 2 MF (t ex går in i en byggnad) uppstår det två separata "kliv" och därmed två chanser (för varje enhet som ser det) att skjuta (givetvis avhängigt om de blir markerade final fire efter första skottet, osv). Du måste dock hantera ett "kliv" i taget, dvs du kan inte skjuta två gånger med en enhet, sen två gånger med en annan osv utan isåfall en gång vardera följt av en gång till vardera. (Likaså räknas t ex rökkastning som ett/två kliv för detta syfte.) Se sida 10.

 

#4 Residual FP, vad är det och när inträffar det?

 

3.3.1, tredje stycket (och framåt) på sida 11.

 

#5 "An unbroken unit that fails a MC by more then its ELR might be replaced by a lesser quality unit." Vad

menar dem med detta?

 

Se "Nationality chart" på sida 20. En tysk 467a eller 548 ersätts med en 447a, en 447a ersätts med en 436a, etc. En enhet med understruken moral (amerikansk 747a el 337a) ersätts inte alls, vilket står längst ner under 5.1 men jag nämner det eftersom jag själv missade det till en början.

 

#6 Om man slår en "original 12" i self-rally, vad händer med enheten?

 

Samma sak som för ett vanligt rally, dvs casualty reduction. Sid 6, mellanspalten. Self-rally är samma mekanism som rally utöver +1 DRM, att ledaren inte får ge bonus till sig själv och att mmc self rally kan skapa ledare på original 2.

 

#7 Vad är Subsequent-fire och Final Protective Fire?

 

Sida 10. Enhet som redan har skjutit first fire (utan att behålla rof) och därmed markerats med en "first fire"-markör får skjuta igen, men bara om det inte finns någon fientlig enhet som är närmare än den som just flyttade, och med halv styrka; därefter markeras den final fire. Enhet som är markerad final fire får endast skjuta "final protective fire", vilket endast kan ske mot enheter som går in i angränsande plats, och samma slag som används för att avgöra attacken räknas även om som ett moralslag mot den skjutande enheten (tärningsslaget, inte resultatet; terräng påverkar inte slaget för detta syfte, bara ledarskap). FPF kan användas obegränsat antal gånger om anfallaren nu skulle fortsätta flytta in nya enheter i angränsande platser och enheten inte bryter.

 

#8 Kan man andvända Assualt-Movement efter man redan har andvänt 2 MF och det kostar inte allt att gå in i denna hex?

 

Nej, assault movement måste deklareras innan enheten börjar flytta öht. Se sid 10, näst sista stycket. (Allt intressant verkar visst hända på sida 10. :-)) Tänk dock på att om du har tillräckligt med MF kan du även inkludera t ex rökkastning i en Assault Move--eftersom enheten inte flyttar det--och du skulle t ex även kunna deklarera AM för att kasta rökgranater men inte röra dig alls.

Edited by thark
Link to comment
Share on other sites

Obegränsat antal enheter får skjuta på honom när han kliver, men bara en gång vardera; därefter får de vänta på nästa kliv. Spenderar han 2 MF (t ex går in i en byggnad) uppstår det två separata "kliv" och därmed två chanser (för varje enhet som ser det) att skjuta (givetvis avhängigt om de blir markerade final fire efter första skottet, osv). Du måste dock hantera ett "kliv" i taget, dvs du kan inte skjuta två gånger med en enhet, sen två gånger med en annan osv utan isåfall en gång vardera följt av en gång till vardera. (Likaså räknas t ex rökkastning som ett/två kliv för detta syfte.) Se sida 10.

 

Är du säker på att ASLSK hanterar en förflyttning som kostar > 1 MF på detta viset ?

 

Antag att en enhet förflyttar sig in i ett hus och det kostar 2MF.

 

I detta fallet är jag tämligen säker på att det i ASL är helt ok för en enhet att först skjuta Def. First Fire (på den första MF:en) och sedan skjuta en SFF (på den andra MF:en).

Sedan kan en annan enhet skjuta Def. First Fire på den första MF:en fast ett den första enhet redan har skjutit på den 1:a MF:en spenderad.

 

Skall ta mig en titt i ASL regelboken för att se om jag hittar något i frågan, men jag skulle bli förvånad om det var någon skillnad mellan ASL och ASLSK i en sådan viktig/central regel.

Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker om ASLSK har är så tydligt kring just denna aspekt av DFF/SFF. I ASL kan man skjuta DFF/SFF/FPF och snap shot i vilken ordning som helst, vilket är mycket lustigt.

 

För övrigt brukar jag påpeka att First/Final fire-brickan bör ligga kvar tills efter AFPh, på grund av Sniper-checks. Gäller så klart inte ASLSK.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Är du säker på att ASLSK hanterar en förflyttning som kostar > 1 MF på detta viset ?

 

Skall ta mig en titt i ASL regelboken för att se om jag hittar något i frågan, men jag skulle bli förvånad om det var någon skillnad mellan ASL och ASLSK i en sådan viktig/central regel.

 

Nu när du säger det så är det förstås mycket möjligt att det kan vara något jag fått om bakfoten.

 

ASLSK2, längst ner på sid 10/överst sid 11 har vi "only by different attackers or if it expanded at least 2 MF in that hex".

 

I A8.14 står det heller inte mer än "but only by different attackers or if it expended more than one MF in that hex".

 

Inget mer specifikt, så jag antar att det var någon dum "nämen så måste det ju vara"-tolkning jag fått för mig. Eventuellt ser du kanske den vridna logiken bakom mitt tankesätt och jag skyller på att... ehm... det finns inga defensive fire-exempel med flera försvarande enheten inblandade...

 

...

 

(Det var nog på tiden att jag yttrade en grov felaktighet nånstans.)

Edited by thark
Link to comment
Share on other sites

Jag är osäker om ASLSK har är så tydligt kring just denna aspekt av DFF/SFF. I ASL kan man skjuta DFF/SFF/FPF och snap shot i vilken ordning som helst, vilket är mycket lustigt.

Fast å andra sidan så sker ju simuleringen under hela turnen simultant, så så lustigt kanske det inte är.

Kanske blir reglerna enklare på detta viset också.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt brukar jag påpeka att First/Final fire-brickan bör ligga kvar tills efter AFPh, på grund av Sniper-checks. Gäller så klart inte ASLSK.

 

Fast sådant gäller ju flera saker, t ex fordon som räknas rörliga mål för Case J trots att de hunnit stanna sen dess. Kanske enklare att komma ihåg till DFPh, förvisso.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...