Jump to content

critical hits


Jerry

Recommended Posts

Blir dessvärre inte riktigt på det klara med hur det fungerar.

 

När den där snakeeyen kommer från ett oba , låt säg 2kia är det då en 2kia eller dubbleras tabellen innan man konstaterar vilka som dör dvs en dubblering av ett 80mm oba blir ju säkert en 4kia eftersom snakeeyen ju gäller för effekten oxå.

 

slår man verkligen inte en gång till för effekten ??

gäller verkligen dubbelettan som effekt oxå ??

Link to comment
Share on other sites

Blir dessvärre inte riktigt på det klara med hur det fungerar.

 

När den där snakeeyen kommer från ett oba , låt säg 2kia är det då en 2kia eller dubbleras tabellen innan man konstaterar vilka som dör dvs en dubblering av ett 80mm oba blir ju säkert en 4kia eftersom snakeeyen ju gäller för effekten oxå.

 

slår man verkligen inte en gång till för effekten ??

gäller verkligen dubbelettan som effekt oxå ??

Jo då. Står i klartext i slutet på regel C3.7:

"...The effects of a HE FFE CH are resolved using the same Original 2 DR that caused it."

Link to comment
Share on other sites

Dubbelettan gäller för effekten också. Känns ibland lite skevt, men så är det.

 

Notera dock:

- Det är Random Selection mellan vilka enheter, och ev våningar, som blir drabbade.

- För att avgöra om det blir Rubble och/eller Flame så gäller *original*tabellen. Dvs 16 FP för en 80mm.

 

Exempel:

Ett 80mm OBA får in en CH mot en Hex som innehåller en Multistory Stone Building Hex. Det finns 1 Squad och 1 Ledare på Nivå 0, och 2 st Squads på nivå 1.

 

Först ser vi om det blir Rubble; 1,1 på 16-tabellen är en 2KIA. Man ska slå under eller lika med KIA-resultatet med 1 dr, men eftersom det är ett stenhus lägger vi till 1. Vi slår 3 vilket efter modifikationen blir 4 vilket blir för högt.

 

Inget Rubble alltså, men eftersom vi fick KIA-resultat kanske det börjar brinna; Vi slår på Kindling-tabellen för Stenhus. Man behöver 8 eller mer för att en Flame ska bildas, vi slår 5,6 = Det börjar brinna. Men VAR börjar det brinna? Random Selection mellan våningarna (färgad tärning uppifrån och ner); 4,1 = En Flame placeras på Level 1.

 

Nu till det intressanta, Critial Hit:en; För att avgöra vem som drabbas så slår vi först Random Selection mellan våningarna; 6,6 = Minst en enhet från varje våning drabbas!

Nu slår vi RS mellan enheterna: På övervåningen; 2,1 = Den översta Squaden drabbas av CH. För Undervåningen slår vi 6,2 = Den övre enheten drabbas, vilket är Ledaren i detta fall. Dessa två drabbas alltså av en CH, dvs 1,1 minus 3 på 30-tabellen = 7KIA. Ruggigt. Notera att det inte spelar nån roll om det blir en 1000KIA, det är ENBART enheterna som drabbas av CH:n som drabbas av detta resultatet. (I detta fallet blir det dock också en följdeffekt i form av en LLMC för den undre enheten eftersom befälet, som hade högre moral än Squaden, dog.

Övriga enheter drabbas av 1,1 +3 respektive +4 (en vånings extra skydd) på 16-tabellen, dvs 3MC för Squaden på Nivå 1 och 2MC för Squaden på Nivå 2.

 

 

Inga konstigheter va? :)

Link to comment
Share on other sites

Notera dock:

- Det är Random Selection mellan vilka enheter, och ev våningar, som blir drabbade.

- För att avgöra om det blir Rubble och/eller Flame så gäller *original*tabellen. Dvs 16 FP för en 80mm.

 

Exempel:

Ett 80mm OBA får in en CH mot en Hex som innehåller en Multistory Stone Building Hex. Det finns 1 Squad och 1 Ledare på Nivå 0, och 2 st Squads på nivå 1.

 

Först ser vi om det blir Rubble; 1,1 på 16-tabellen är en 2KIA. Man ska slå under eller lika med KIA-resultatet med 1 dr, men eftersom det är ett stenhus lägger vi till 1. Vi slår 3 vilket efter modifikationen blir 4 vilket blir för högt.

När man kollar rubble via OBA för multi-story buildings så slår man först Random Selection för att avgöra vilken våning som ev. blir rubblad.

Det är viktigt eftersom det är ytterligare +1 för varje våning över den man slår först.

 

Så i exemplet ovan om vi antar att det endast finns Ground Level och Level 1 så avgör man först vilken våning som ev. rubblas, B24.11:

"...The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit...."

 

Blir det Ground Level kan det intle bli rubble eftersom drm är +1 sten +1 antal våningar över.

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar.

Jo det är så jag har spelat , men.

När det nu omvandlas i exemplet till en 7 kia då har detta inget att göra med antalet döda, utan antalet döda har man alltså kollat tidigare vid RS

Link to comment
Share on other sites

När man kollar rubble via OBA för multi-story buildings så slår man först Random Selection för att avgöra vilken våning som ev. blir rubblad.

Det är viktigt eftersom det är ytterligare +1 för varje våning över den man slår först.

 

Så i exemplet ovan om vi antar att det endast finns Ground Level och Level 1 så avgör man först vilken våning som ev. rubblas, B24.11:

"...The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit...."

 

Blir det Ground Level kan det intle bli rubble eftersom drm är +1 sten +1 antal våningar över.

 

Ja, att det är RS mellan våningarna stämmer, men är det verkligen +1 för varje våning över?

Har kikat lite på regeln i fråga och har hittat en väldigt dåligt skriven regel, B24.11

 

"Before normally resolving the HE attack against any affected occupants, make a subsequent dr, adding a +1 drm if the building is of stone construction. If the result is ≤ the KIA# of the Original DR, that building level (and all levels above it in that hex) has been rubbled."

Japp, det känns klart. Det är alltså direkteld vi snackar om (vilket man inte förstår förrän man fortsätter att läsa)

 

"The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit."

Låter sunt.

 

"All unarmored occupants (including SW) of a rubbled building level are eliminated (see 24.121 for effects on an AFV)."

Wtf står den här meningen här för!!? Borde ju stå i början eller i slutet av regeln. :blink:

 

"Even if the KIA occurs in a higher building level, there is still a possibility that the entire building will collapse."

Då är frågan, avser detta Direct eller Area, eller båda?

 

"Roll one die. On a dr ≥ 6 the entire building hex is rubbled. There is a +1 drm for ever non-rooftop building level above the one in which the rubbled occurred."

Japp, så för att se om HELA hexen blir rubble så är det +1 för varje våning. Men jag skulle vilja påstå att det avgörs först efter att man sett VILKEN våning som har förvandlats till Rubble.

 

Eller har jag missat nåt (känns inte som det var detta du menade)? :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabba svar.

Jo det är så jag har spelat , men.

När det nu omvandlas i exemplet till en 7 kia då har detta inget att göra med antalet döda, utan antalet döda har man alltså kollat tidigare vid RS

 

Är detta en fråga eller ett konstaterande? Förstår inte riktigt vad du menar... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Är detta en fråga eller ett konstaterande? Förstår inte riktigt vad du menar... :lol:

 

 

Måste återknyta till denna tråden.

När man kollar vilken våning som drabbas av "critical hit" skall man väl som vanligt slå "random" med olikfärgade tärningar , men kan verkligen flera locations få samma "crit" ??????

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

blink.pngblink.pngblink.pngblink.pngblink.pngblink.png om det blir en "crit" då dubbleras FP och alla + modifieringar blir - ????????????

Det är väl så även vid en "crit" på ITT o inte bara på ATT ?????

 

Håller på att bli gammal på riktigt

blink.pngblink.pngblink.pngblink.png

Link to comment
Share on other sites

Någon messade mig sent inatt under pågående RB-kampanj om vad som gällde vid en ITT critical hit o jag förklarade enligt C3.71."nä det kan inte bli dubbelt minus-skydd eftersom det räknas bort i träffchansen"

ni vet att allt skall diskuteras 37 ggr innan dom kan gå vidare i spelet.

 

 

TACK ! trodde nästan jag drömde då jag fick frågan o svaret från RB-gänget

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

När man kollar vilken våning som eventuellt blir Tibble och var st eventuellt börjar brinna ...... är det också endast occupied locations som kan bli rubble / börja brinna ??

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Se ovan , jag vet den verkar långsökt men.......

Kan det bli rubble i en byggnads-location även om den är TOM ???

Jag hoppas o tror att det kan bli rubble även i en "un occupied Location"

 

Men..... jag vill ha svar från någon mer än jag själv

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

När man kollar rubble via OBA för multi-story buildings så slår man först Random Selection för att avgöra vilken våning som ev. blir rubblad.

Det är viktigt eftersom det är ytterligare +1 för varje våning över den man slår först.

 

Så i exemplet ovan om vi antar att det endast finns Ground Level och Level 1 så avgör man först vilken våning som ev. rubblas, B24.11:

"...The level affected in an Area-Target-Type/OBA attack vs a multi-level building is determined via Random Selection among those levels hit...."

 

Blir det Ground Level kan det intle bli rubble eftersom drm är +1 sten +1 antal våningar över.

Men är inte detta fel ??

Om det blir rubble i ground level, o det är två levels OVANFÖR ground level , då borde det väl bli ett ras på 4+ på en dr

På en modifierad 6:a på en dr ,så är ju hela hexen rubblad , o det är väl +1 på varje level ovanför den rubblade leveln ??

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Det är inte fel, eftersom Klas beskriver ett hus med Ground Level och en (1) våning till, medan du beskriver ett hus med Ground Level och två (2) våningar till.

Du har helt rätt i ditt exempel att det är 4+ som gäller, medan det i Klas exempel är 5+ som gäller.

 

...men jag är sjuk och skittrött så jag kan ha missuppfattat nåt..! 😝

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...