Jump to content

Att köpa...


cbdurietz

Recommended Posts

Jag har kollat runt lite efter en så banal sak som tärningar, men det verkar stört omöjligt att hitta några vettiga tärningar. På de flesta ställen jag kollar finns det bara Warhammer-tärningar at köpa - eller rollspelstärningar där den gamla hederliga prickiga sex-sidiga är ersatta med tärningar med nuffror på.

 

Antingen är det mig det är stofil-varning på eller så är det något fel i världen...

 

Till saken hör att jag får flera år sedan lånade ut mitt SL/ASL och inte riktigt fick tillbaka allt jag hade lånat ut. Däribland tärningarna (och kartorna) som kom med i BV. :-(

 

Jag har förstått att Trojan tycks vara "the place" om man ska handla ASL-prylar, men vad finns det mer?

 

Det är nästan så att man saknar gamla hederliga Tradition. Tacka vet jag på den gamla goda tiden... :-)

 

 

Så - vart tar man vägen om man bor i Stockholm och vill köpa vettiga tärningar - eller andra gamla hederliga spelsaker? Eller är det nätet som gäller - och i sådana fall vilka sajter?

Link to comment
Share on other sites

Det är nästan så att man skäms för att vara Stockholmare. På Tradition i Gallerian hänvisade de mig till Warhammer-väggen.

 

Eventuellt skulle det finnas tärningar i någon Tradition i Farsta, men det har jag inte fått bekräftat. Det blir väl till att ta sig ut dit någon gång...

Link to comment
Share on other sites

Antingen är det mig det är stofil-varning på eller så är det något fel i världen...

 

Det kan vara både och ...

;)

 

Tärningsjakt tar lång tid och slutar först efter några år när man köpt precisionstärningar i alla behövliga färger. Det ska visst finnas någon bra handlare i Danmark som tar emot beställningar. Eftersom jag själv behöver komplettera efterlyser jag adressen med detta brev. Någon som kommer ihåg?

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Ska jag vara riktigt ärlig så gillade jag Avalon Hills gamla tärningar. Hade ett par dussin sådana tidigare, men nu är det bara några enstaka kvar, och enbart vita. :(

 

Hittade den här uppsättningen på nätet

 

Det känns bara så fånigt att behöva beställa från Frankrike när man bor i en storstad. Dessutom skulle jag som sagt föredra tärningar som inte är fullt så rundade, men det är nog mer av ett lyxproblem. :P

 

Är det fortfarande en rekommendation att använda fyra olikfärgade tärningar, eller är det en relik från mina gamla 1st edition-regler?

 

Kanske är tärningsjakten ett lyxproblem i största allmänhet - det kan ju inte vara särskilt svårt att tillverka egna d6:or. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ska man ha ASL-tärningar så måste man ju ha Precision Dice och inget annat. ;)

 

Precisiondice har vi diskuterat tidigare i den här tråden:

http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=140

 

Det finns en butik som heter Game i Danmark som ligger precis vid Ströget som säljer Precision dice.

 

Sen så kan man handla på nätet också från den här Backgammon butiken:

http://www.bgshop.com/v130014.htm

Link to comment
Share on other sites

Ska man spela ASL ska man ha Avalon Hill-tärningar!

 

Jag gav upp mina när min favorittärning (grön AH från SL) spårlöst försvann under hårda strider på ett ryskt slagfält i ett kök i Skokloster. En belåten hund under köksbordet är misstänkt. För att inte reta andarna i mina andra AH-tärningar lät jag dem sörja i fred, och när jag sedan började vinna (mer än tidigare) med precisionstärningar var valet inte så svårt ...

:)

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Än så länge känns det som att Chessex smakar bäst (tänker då inte på hunden).

 

Ska försöka utröna huruvida det går att få tag på utan att lämna hufvudstaden.

 

Jo, jag är tämligen geocentrisk - eller vad sjutton det heter - men i just det här fallet mest för att jag ju måste bevisa för mig själv att det faktiskt går att få tag på den här sortens livsnödvändigheter i stan. Annars kan man ju lika gärna bosätta sig på toppen av Teletöjsentuntura.

 

Dessutom känns det rätt dumt att lämna ut sitt kreditkort i ett email till Chessex för att de ska debitera mig $1 + frakt för fyra tärningar.

 

Hoppas jag inte förolämpade någon Teletöjsentuntura-bo nu. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ehum, hittade på em4 sidan... ;)

 

"Loaded Dice x 2 Ref: LOADED

You cannot be serious? How could you even contemplate buying loaded dice? Gamers don't cheat! Oh, I see; you're just getting them out of interest. OK - that's fine. No problem.

2 x 18mm, dice. Two types: 1 designed to roll mainly "6"; 1 designed to roll mainly "1". "'

 

snakeyes galore!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...