Jump to content

Red Barricades


Apan

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag är tyvärr ny både till ASL och detta forumet.

Vi ska köra RB och jag skulle villja ha lite råd. Jag spelar tysk och är inte sugen på att köra en blitz taktik men jag kan inte bestämma mig om jag ska köra historiskt och sätta in det stora anfallet längs med järnvägen eller om jag ska lägga mycket trupper på att ta chemist´s house. Om jag har förstått rätt av tippsen man får på folks hemsidor är det mina bästa alternativ men finns det andra vägar att gå?

 

Tacksam för snabba svar för vi spelar på lördag (4 feb)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det finns väl egentligen fyra huvudattacker dag 1 (17 oktober).

 

1: Att anfalla längst järnvägen. Historiskt, skyddat, men denna front kommer ändå öppnas av sig själv dag 4 och 7.

 

2: Mot Apoteket. Ont om skydd, men Apoteket är en nyckelbyggnad.Bra terr'ng för pansar.

 

3: Norrifrån rätt mot fabriken. Ont om skydd, korseld, fanatiska ryssar, men kan vara överraskande.

 

4: Från norr och väst mot fabriksområdets norvästra hörn. Två anfallsvägar ger gott om utrymme, bra skydd, anfaller en svag punkt i det ryska försvaret, men man tar knappast någon viktig position.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2: Mot Apoteket. Ont om skydd, men Apoteket är en nyckelbyggnad.Bra terr'ng för pansar.

 

 

Janusz

Hur går jag bäst tillväga för att plocka apoteket?

Hushelvetet står i vägen för min frammarch mot Volga. måste man in o gröta i fabrikerna för att kunna omringa det?

Finns det några viktiga punkter jag kan använda för att slå ner ryssen i hans slitna kängor?

Link to comment
Share on other sites

För att omringa apoteket måste du naturligtvis gå genom fabrikerna. Du kan dock sända en tank genom fronten för att (om den överlever) hindra rout, rally och ett ordnat tillbakadragande, samt skjutande encirclement.

 

Jag rekomenderar OBA-rök på själva apoteket eller rätt framför det, samt OBA på trähusen framför. En off-board observer sitter finfint. Stukas hindrar omgruppering från fabrikerna ut till stenmuren. Om ryssens AT-förmåga anses låg, eller man är lite dristig, kan halvbandvagnar snabbt ta mycket terräng och avgöra slaget.

 

Ryskt OBA i shellholes gör dock ont, så se upp.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med om att tysken måste gå genom fabrikerna. Det borde räcka med en kraftsamlad styrka direkt norr om apoteket, med två stödstyrkor på vänstra och högra flanken om denna centrala styrka.

Naturligtvis beroende på hur ryssen satt upp.

Stenhuset längst norrut på kartan kan användas till mycket, tysken förbiser ofta dess strategiska position (iallafall de tyskar jag spelat mot)...

post-1-1141938804_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med om att tysken måste gå genom fabrikerna. Det borde räcka med en kraftsamlad styrka direkt norr om apoteket, med två stödstyrkor på vänstra och högra flanken om denna centrala styrka.

Naturligtvis beroende på hur ryssen satt upp.

Stenhuset längst norrut på kartan kan användas till mycket, tysken förbiser ofta dess strategiska position (iallafall de tyskar jag spelat mot)...

tyvärr brinner den kåken till 90% säkerhet när jag kommer fram till den :( (om han inte tänker spränga den i ansiktet på mig.)

och av trä husen norr om apoteket är det nu bara lite rester kvar av så det blir en ganska öppen framryckning

Link to comment
Share on other sites

He he he jag läser också forumet

 

jerry

 

Ps jag har spelat barrikaderna sedan det introducerades så försök inte med apoteket.

Oj oj stora ord, vi får väll se hur kaxig du är på tisdagkväll

Link to comment
Share on other sites

För att omringa apoteket måste du naturligtvis gå genom fabrikerna

 

 

 

Jag menade att för att omringa, så är det svårt att komma från et håll. Det blir liksom ingen omringning då. Man kan dock skära av huset genomm att avancera aggressivt på flankerna, men det tvingar tysken läskigt nära fettofabrikens hörn, och alla de ryssar som sprungit dit.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Janusz verkar vara en RB räv. så vad har ni för inköpstipps för första dagen?

Och jag vill gärna veta för både tysk o ryss och inte bara från dom självutnämda experterna

Link to comment
Share on other sites

En av styrkorna med RB-kampanjen är att det finns så många sätt att lösa uppgiften på! Vad man köper beror väldigt mycket på sina egna preferenser, och hur man vill attackera eller försvara.

 

Det finns dock en nyckel som man bör ha i åtanke: Infanteri. Utan infanteri kan man inte ta några positioner.

 

Senast vi spelade ryss första dagen köpte vi enbart infanteri (plus fortifieringar), vilket kändes som en ganska bra köttmur mot tyskarna. Men det hade antagligen fungerat lika bra med andra roliga saker också. Men infanteri behöver man köpa, och jag skulle tro att om man vill ha nån form av beräkning på det bör ungefär 50% av poängen läggas på infanteri varje dag. Det gäller båda sidorna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kul att det verkar vara så många som spelar RB och har förslag på vad man kan köpa

 

Starten på vår nya kampanj var ju intressant. Det är nästan så man känner för att lägga ut en after action report här på forumet. Jag och Carl-Johan smider nya planer på hur våra tyskar ska krossa dina och Jerrys ryssar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Vi ska nu starta ytterligare en RB kampanj och jag undrar vart man ska sätta in sitt pansar om ryssen har en roadblock eller at-ditch i V5?

vågar man satsa rakt in i trähusen för att ta mark ner mot volga eller bör man använda dom längs med järnvägen?

Link to comment
Share on other sites

Vi ska nu starta ytterligare en RB kampanj och jag undrar vart man ska sätta in sitt pansar om ryssen har en roadblock eller at-ditch i V5?

vågar man satsa rakt in i trähusen för att ta mark ner mot volga eller bör man använda dom längs med järnvägen?

 

Inte helt lätt att svara på, eftersom det är från fall till fall.

 

Men enligt min mening så är pansar understödsvapen, och ska alltså inte vara i frontlinjen. Därför bör infanteri ta in området runt diket, varvid du nästa dag flyttar ditt pansar till andra sidan.

 

Å andra sidan, om du vill spela aggressivt och överraska din fiende, är en rush genom ett hus/över ett rubble aldrig fel! :D

 

Notera också att du torde kunna Bypassa W5.

Link to comment
Share on other sites

Inte helt lätt att svara på, eftersom det är från fall till fall.

 

Men enligt min mening så är pansar understödsvapen, och ska alltså inte vara i frontlinjen. Därför bör infanteri ta in området runt diket, varvid du nästa dag flyttar ditt pansar till andra sidan.

 

Å andra sidan, om du vill spela aggressivt och överraska din fiende, är en rush genom ett hus/över ett rubble aldrig fel! :D

 

Notera också att du torde kunna Bypassa W5.

går det att bypassa när ena hexsiden är rubble utan att boga, för roadblocken i v5 går väl fram till huset i w5 enligt RB-reglerna
Link to comment
Share on other sites

Kollade lite snabbt i SSR.

 

En roadblock borde man kunna bypassa.

 

Ett AT ditch eller en trench går hela vägen fram till huset i W5.

 

Kan dock ha helt fel här. Är grönare en Apan om vi säger så. ;) Men det är intressant då jag kommer att spela på samma sida som Apan i den kommande kampanjen!

Edited by mindriot
Link to comment
Share on other sites

Roadblocken går fram till huset, men fortsätter inte på andra sidan av huset. Således kan man bypassa där.

 

Förresten, hur har han ställt Roadblocken? Den ställer man ju längs med hexsidan, vilket innebär att det blir svårt att placera en Roadblock på ett lämpligt sätt i V5... :huh:

 

post-1-12961204355576_thumb.png

 

Blev osäker på Trench nu; Den täcker väl enbart hexen den är i, den går inte fram till husen som ligger bredvid så som Roadblock/Wire gör!?

Aha, hittade det i RB SSR:

RB6. Trenches (including A-T Ditches) are considered to “connect” to (but not through) all ADJACENT building/rubble Locations. Infantry entering such a building/rubble Location need not pay an extra MF to leave the trench in that Location, but must still pay applicable building/rubble COT. Infantry leaving such a building/rubble Location need not pay an extra MF to enter a “connecting” trench. Infantry may not enter such a trench while using Bypass Movement; nor may they use Bypass Movement while in such a trench, nor may they exit such a trench to directly use Bypass Movement. A unit entering/leaving a building/rubble Location via a “connecting” trench is not subject to Snap Shots as it does so. A vehicle must pay the appropriate MP-costs/penalty to cross such a trench while using VBM; hence those vehicle types not allowed to cross a trench may not do so while using VBM. Infantry may enter a Fortified Building Location as if that Location were not Fortified provided they enter it from a trench/AT-Ditch that is “connected” to that building Location.

 

Dvs, den måste väl funka exakt likadant som Roadblock? Lite synd att det bara är RB SSR, hade varit bra om det var samma i hela systemet.

Edited by carlsson
Link to comment
Share on other sites

Förresten, hur har han ställt Roadblocken? Den ställer man ju längs med hexsidan, vilket innebär att det blir svårt att placera en Roadblock på ett lämpligt sätt i V5... :huh:

 

Måhända har han två roadblocks som täcker upp hexen.
Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det då om han sätter roadblocken i V5 mot hexsiden som vetter mot V4, då täcker den in mot träbyggnaden i W5 men mot U5 som har lite shellholes i sig? Går den även ute till mitten här? Även om den gör det så blir ju där blir ju även en lucka mellan roadblocken och stenrubble i U6. Kan man köra en tank i denna lucka?

Link to comment
Share on other sites

Hur funkar det då om han sätter roadblocken i V5 mot hexsiden som vetter mot V4, då täcker den in mot träbyggnaden i W5 men mot U5 som har lite shellholes i sig? Går den även ute till mitten här? NEJ, endast fram till vertex, enda gng den sträcker sig förbi vertex är om U5 (shellhole) hade varit Skog/Hus om den gör det så blir ju där blir ju även en lucka mellan roadblocken och stenrubble i U6. Kan man köra en tank i denna lucka? Ja (kanske har du nedgrävda AT-mines där ;))

Tvä roadblock behövs för att täcka upp V5 (kostnad 24 FPP, stor fördel HIP), en AT-Ditch (kostnad 21 FPP, stor nackdel ej HIP).

Båda Ryska AT-Guns lär staffa ut ett tyskt försök på en snabb svepande rörelse i området.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Det går inte att bypassa en rubble hexside med ett fordon, så två i V5 funkar ok. Jag sötter dem heller i V6 och W6, för som jag förstått regeln så måste man stå i rutan som roadblock ÄR i för att kunna göra clearence attempt. Är de i V6 får man skydd av dem när man plockar bort dem.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte att bypassa en rubble hexside med ett fordon, så två i V5 funkar ok. Jag sötter dem heller i V6 och W6, för som jag förstått regeln så måste man stå i rutan som roadblock ÄR i för att kunna göra clearence attempt. Är de i V6 får man skydd av dem när man plockar bort dem.

Tror inte man behöver vara i rutan där roadblock-brickan är. Enligt B24.76 räcker det att man är "...in a Location containing a roadblock hexside..." och roadblock hexsidan tror jag anses finnas i båda Locations.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dock gäller det ju enligt O11.6097 endast non-Factory terrain Blaze.

 

Fortifications i en Factory hex (som blir Gutted enligt O11.6095) blir kvar när fabriken har brunnit ut - sista meningen av O11.6097.

Det stämmer missade att det var två frågor men bara ett ?
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...