Jump to content

ASLSK 2


Klas Malmström

Recommended Posts

Det er veldig vanskelig/tidkrevende å spillteste scenarioer ordentlig, noe listen til Janusz vitner om.

 

Jeg tror ikke MMP (eller noen andre) er kapable til å gi ut 24 balanserte og gode scenarioer i året, simplethen fordi det er utrolig vanskelig å balansere alle scenarioer. Jeg tror simplethen at ved å bare gi ut 12 i året, så vil andelen gode og balanserte scenarioer bli høyere, fordi de kan bruke enda mere tid på å finpusse hvert scenario.

 

Jeg vil heller ha 12, hvorav 10 er gode, enn 24 hvorav 15 er gode.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha mängd med lägra krav på kvalitet kan man ju alltid köpa allt som CH! publicerar... 

 

Om man vill ha fler scenarion, kan man ju bata leta lite på nätet. Tactique, Pravance pack, ASLUG, Franc-Tireur o.s.v. Jag har ungefär 1573 scenarion, och spelat 148 stycken. Det är nästan en per vecka i tre år.

 

Så om hälften av mina scenarion bara är skit (vilket många är, otestade hemmakonstruktioner) har jag fortfarande 600 till. Jag klarar mig när det gäller antal. Från journal väntar jag mig riktigt bra, balanserade scenarion som kräver lite mer, är historiskt ovanliga, eller tar upp nya/sällan använda trupper.

 

Journal är ett bra sätta att presentera nya modulers trupper och situationer, samt att diskutera runt design och liknande. AH gav alltid ut en artikel när en ny nation släpptes, där de diskuterade landets historiska situation i och under kriget, varför man deisgnat som man gjort och så lite kuriosa detaljer så klart.

 

För er som inte läst dem kan jag varmt rekomendera dessa artiklar (finns nog hos en veteran nära dig).

Janusz

Link to comment
Share on other sites

AH gav alltid ut en artikel när en ny nation släpptes, där de diskuterade landets historiska situation i och under kriget, varför man deisgnat som man gjort och så lite kuriosa detaljer så klart.

Det här håller jag med om, har läst artikeln om "japs" i ASL, otroligt bra läsning och då spelar jag ju inte ens PTO. (Tror det var Steve Swann som skrev dessa).

Link to comment
Share on other sites

De om USA och Italien, tyckte jag särskilt om.

Angående USA tog de en titt på dersa metod för mönstring (armén fick de sämsta grabbarna), på överreklamerade halvbandvagnar, stridsovana bland befäl samt doktrin.

 

Italien fick en titt på deras omoderna industri, omoderna stridsdoktin, organisation m.m. Man förstod liksom varför Italienska armén gjorde så dåligt ifrån sig, och varför de fått så usla trupper i ASL.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Sorry Klas! :unsure:

 

(Från Consimworld - Brian Youse/Scott Holst)

We have one extra ASLSK scenario which we'll probably post online sometime soon. It needs some more playtesting first.

We are totally commited to supporting the ASLSK boards as new boards, they will be used in future products.

Brian

(let the flames begin)

 

Ok, Brian, you mean just for ASLSK scenarios right?

Why would I mean that?

 

Ja, detta betyder ju att "ASL veteraner" måste skaffa sig Starter Kit om de vill spela alla scenarios i kommande Journals etc...

 

Detta gör inte mig nåt, men MMP borde släppa SK Board's till försäljning, annars kommer Sterter Kit ta slut för newbies - och det var väl inte meningen :blink:

Link to comment
Share on other sites

Tje, krasst ekonomiskt så vore väl MMP dumma om de släppte brädena separat - på ett tag. Att trycka upp många starter kits (så länge de vet att de kan sälja dem) är ju egentligen inget problem, och de gör säkert större vinst på ASLSK än på brädena separat...

 

Om någon tycker att jag är elak... Kom ihåg att MMP faktist är ett företag som måste ta hänsyn till sådana "smutsiga" frågor som lönsamhet...

Link to comment
Share on other sites

Bara att hoppas att scenario designers väljer att inte använda ASLSK kartorna då.

 

Tja, än så länge kan Klas få rätt. Bräde Z är skittråkigt för ett ASL. Allt som finns är en- och tvåvånings stenhus, samt ett par fabriker. Inga trapphus markerade, inga walls eller hedges, inga alléer, raviner eller annat kul. Otroligt monotont.

 

Y är lite mer kul, med små bygrupper lite varstans på en slätt. Men inte direkt spännande tror jag.

 

Får se om ASLSK2 har mer för designers.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Bara att hoppas att scenario designers väljer att inte använda ASLSK kartorna då.

Ja det är ju möjligt. Kartorna är ju spelbara men inte speciellt snygga, grafiken på en del av husen är otroligt dålig + att en del byggnader har blivit "klippta" vid montering. :angry:

Hade ju helst sett att Don Petros!? målat kartorna för att få ordentlig standard.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är ju möjligt. Kartorna är ju spelbara men inte speciellt snygga, grafiken på en del av husen är otroligt dålig + att en del byggnader har blivit "klippta" vid montering. 

 

vad menar du? Jag har inte sett efter så noga, men kan du ge exempel på vad du menar med bägge klagomålen?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har ett par goda exempel, men har inte kartorna tillgängliga nu!

 

Under tiden lite info om vad scenario designers tycker om SK kartorna.

 

SingleManPublishing

I took a long look at these yesterday and came to the conclusion that they just don't feel very much like ASL mapboards. I guess I need to see some mix of wooden/stone buildings and walls/hedges to feel at home on a board. Of course, their primary purpose was for the ASLSK for which they probably work very well. But I don't see myself using the boards in a normal ASL scenario without overlays or something to jazz them up a bit.

Schwerpunkt

I like the new ASL SK maps. I am already considering them for future scenarios. They are a little bland but that is ok. I like vanilla. As for the building size, they are fine. As far as Iam concerned they are just more ASL board that I can use for scenarios and there is nothing that stimulates scenario design ideas like new boards.
Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Kommer ASLSK #2 inkludera kartorna från ASLSK #1, alltså?

 

Nä, har jag skrivit något som kan tolkas så?

 

Janusz

Ja, du skriver att #2 innehåller allt i #1 (och mer därtill).

 

Även om jag kanske inte har tänkt igenom det speciellt mycket, så tror jag att jag tycker

att det faktum att ASLSK är självstående är en ganska bra ide. Det är inte som ASL, men

ASLSK är inte ASL. Visst kostar det några $ extra, men det är pengar som man kan ta

från marginalen om man tror att man får sälja fler av just anledningen att man inte

behöver ASLSK #1 för att köra #2.

 

Det bästa, tycker jag, vore om de olika startpaketen var inriktade på olika saker, med #1 mot

infanteri, #2 mot ordnance, #3 mot fordonsstrider (t ex). Då blir inte överlappet i regler och

blippar lika stort som om det var frågan om rena utökningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om det mesta ni skrivit. Jag tycker dock att #2 och #3 skall ha egna lådor - det finns nästan inget tråkigare än ett spel i en påse! De som inte gillar lådor kan ju kasta sina. Dessutom har MMP redan sagt att de inte vill gå "pås-vägen" eftersom affärer helst inte tar in spel utan låda (de syns ju dåligt på hyllan).

Link to comment
Share on other sites

Inte för att jag ämnar att köpa ASLSK 1, 2....n men jag tycker faktiskt att

det är bättre med helt separata moduler.

 

Dessutom kommer inte allt i ASLSK 1 att finnas med i ASLSK 2. Vad jag har

förstått så kommer det att vara nya nationaliteter i ASLSK 2 - så de ryssar, tyskar och amerikanare som finns i ASLSK 1 kommer inte att vara med i ASLSK 2.

 

Jag ör dock helt för att synpunkter framförs till MMP, dock är jag tveksam till att hävda all vi på ASL Sweden Forum har samma åsikter i frågan.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se, om jag kan lyckas svara på alla trådar :o)

 

Ja, du skriver att #2 innehåller allt i #1 (och mer därtill)

En miss där. Jag menar att #2 kan lära ut allt som #1 kan, och mer därtill. Den innehåller inte exakt samma saker, men delar som fyller samma syfte.

 

Och visst får man två fina kartor i #1, som man kan spara. Men eftersom de inte används igen annat än i möjliga scenarion i journal, känns det som en tveksam investering, särskilt för nybörjare som tvekar lite. Men jag ändrar i mitt brev så det blir tydligare.

Det bästa, tycker jag, vore om de olika startpaketen var inriktade på olika saker, med #1 mot infanteri, #2 mot ordnance, #3 mot fordonsstrider (t ex). Då blir inte överlappet i regler och blippar lika stort som om det var frågan om rena utökningar.

Det är nog så det är tänkt. Att de har olika inriktning. Men eftersom näsntan alla scenarion behöver infanteri, så måste #2 innehålla en karta INF om kittet ska vara självständiga.

 

det finns nästan inget tråkigare än ett spel i en påse!

Mattias, får jag med dig om jag stryker punkten om påsar?

Jag gillar tanken på att verkligen hålla nere priset (kan nog göra 50,- skillnad) men kartorna kan bli skadade, och jag vet väl att MMP inte vill köra påsar. Kanske en del av pre-order av #2 kunde vara i påse, då de inte ska stå i hylla. Är det en bra idé?

nya nationaliteter i ASLSK 2 -

Detta skulle vara skitkul, om och du har ett citat från Brian (inte Brain) som du kan ge mej, blir jag jätteglad. Men jag tror inte riktig på det.

Vilken annan axelmakt kan man ha med? Finnar och Japaner bryter så många regler att de är otänkbara. Övriga axis är så obskyra, och det finns så få scenarion att designa med dem, att det skulle bli svårt att marknadsföra. Vilka allierade kan vi ha? Britter och fransmän är kvar, och det är egentligen inga problem (men kräver tyska motståndare). Däremot är jag osäker på om fransmän är så populära i USA, och till #3 har vi inte mycket nytt at välja på. Tank vs tank 1940? Free french kör med massa konstiga SW:s, och har få scenarion.

Så britter fungerar, men till #3 måste vi nog ta tillbaka ryssar och jänkare. Tyskarna lär bli kvar hela vägen. Men jag blir glad om jag har fel, och det blir rumäner mot Stuarts körda av Titos partisaner, italienare mot fransmän sov.

 

Någon annan som är med på brevet. Om vi inte kan få till "the members of ASL sweden community" så kanske "concerns of most members of ASL sweden community". Eller våra namn underst.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

nya nationaliteter i ASLSK 2 -

Detta skulle vara skitkul, om och du har ett citat från Brian (inte Brain) som du kan ge mej, blir jag jätteglad. Men jag tror inte riktig på det.

Vilken annan axelmakt kan man ha med? Finnar och Japaner bryter så många regler att de är otänkbara. Övriga axis är så obskyra, och det finns så få scenarion att designa med dem, att det skulle bli svårt att marknadsföra. Vilka allierade kan vi ha? Britter och fransmän är kvar, och det är egentligen inga problem (men kräver tyska motståndare). Däremot är jag osäker på om fransmän är så populära i USA, och till #3 har vi inte mycket nytt at välja på. Tank vs tank 1940? Free french kör med massa konstiga SW:s, och har få scenarion.

Så britter fungerar, men till #3 måste vi nog ta tillbaka ryssar och jänkare. Tyskarna lär bli kvar hela vägen. Men jag blir glad om jag har fel, och det blir rumäner mot Stuarts körda av Titos partisaner, italienare mot fransmän sov.

 

Någon annan som är med på brevet. Om vi inte kan få till "the members of ASL sweden community" så kanske "concerns of most members of ASL sweden community". Eller våra namn underst.

Janusz

 

Från consimworld:

"I'm hopeful it's the Americans, British, Germans, and Italians.

 

Generally, however, the scenario designs will select the nationalities. We're keeping our options open until the very end...

 

Brian"

 

Verkar som om dom inte har bestämt sig ännu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
Jag läste också lite av Brians andra inlägg.

ASLSK2 ska enligt Brian vara "To hit", dvs AT-vapen, granatkastare och liknande, förmodligen lvl 1 kullar, men inga övervåningar.

 

Så ingen avancerad LOS. Inga infanteriregler som hoppades över i #1 (concealment, firelanes m.m.) dyker upp.

 

De siktar tydligen på att göra varje ASLSK fristående. Känns inte detta lite fel?

1: Kommer det finnas spelare som hoppar in direkt på #2?

2: Alla systembrickor som var med i #1 måste vara med i 2:an, så man betalar för något man redan har.

3: Allt infanteri för scenariona trycks igen. Så ASLSK1 kan man bara lägga undan, slänga eller sälja. Brickor, regelbok och kartor blir överflödiga.

4: När väl tvåan kommer blir också #1 passé. Varför köpa #1? För de sex scenariona? Lite dyrt för 220,-

1. Det gör det säkert

 

2. Troligen

 

3 Nope, ryssarna är inte med i SK #2

 

4. Se ovan, och så får man ju karta Z och Y i SK #1. En kul grej vore om de kunde göra en add-on till de 6 SK #1 scenariona med de nya grejorna, ungefär som Streets of Stalingrad kombinerade de 3 första Squad Leader scenariona. Inte särskilt troligt kanske, men men.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny information om ASLSK 2 från Youse på Consimworld:

http://talk.consimworld.com/WebX?14@89.NQl...@.ee6b46b/16141

 

 

I remain hopeful that ASLSK2 will come out in April/May timeframe. We're working on playtesting scenarios now. The maps are done and in final form. Perry/Ken are brushing up the rules. The scenarios are laid out, only being tweaked as playtesting requires. The countersheet needs to be finalized and done, but that's not much more than a Saturday job.

 

Its in good shape in other words.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...