Jump to content

Soldiers Of Destruction


ON TOP ASL

Recommended Posts

Hej!

 

Blev inspirerad av Falk som skrev någonstans tidigare på Forumet att detta scenario inte alls är obalancerat. :blink:

 

Soldiers of Destruction [N] German 77 Russian 16

 

Så nu tänkte jag testa det igen, planen verkar ju vara att slaviskt följa Victory Conditions och undvika strid till alla medel. Kanske tom lite sleaze med Voluntarily Break/Rout. Tror heller inte att det är någon ide att ta balansen eftersom denna ger långsammare tanks, B11 (istället för ROF) + mindre rök.

 

Nåväl Falk och övriga, kunde man få några tips?

Link to comment
Share on other sites

Tja, vet inte om det är så mycket mer att säga än det du redan sagt. Det som är kritiskt är som sagt att koncentrera sig på VC och inse att uppgiften inte är att ta strid med tyskarna.

 

Jag gjorde en gång ett knep&knåp baserat på det här scenariot, just eftersom det har rykte om sig att vara obalanserat. Ryssarna har förlorat två vagnar och står c:a 15 rutor från kanten när det är en omgång kvar. Tyskarna har bara förlorat någon squad, men en av vagnarna står så att den inte kan täcka exit area (eller så hade jag låtit den också bli utslagen). Alla slag blir "5" eller "6" (kommer inte ihåg vilket). Hur skall ryssarna vinna?

 

Även med så här pass hårda förutsättningar så går det att vinna som ryss!

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en gång ett knep&knåp

Fantastiskt, här finns det allt. KNEP&KNÅP ASL. :P

 

Hur skall ryssarna vinna? Även med så här pass hårda förutsättningar så går det att vinna som ryss!

Röd drar rider's matt i 2 drag. :)

Har inte en aning, men det verkar ju som att det går att vinna. Tror jag satsar på min egen taktik, bara slå snake's. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ryssarna har förlorat två vagnar och står c:a 15 rutor från kanten när det är en omgång kvar. Tyskarna har bara förlorat någon squad, men en av vagnarna står så att den inte kan täcka exit area (eller så hade jag låtit den också bli utslagen). Alla slag blir "5" eller "6" (kommer inte ihåg vilket). Hur skall ryssarna vinna?

Lite vag beskrivning... Kanske en VASL bild skulle uppmuntra till en god diskussion. (Vore kul att se lite olika förslag på lösningar.)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde en gång ett knep&knåp baserat på det här scenariot

 

SUPERBRA! Ge oss den!

 

Lite vag beskrivning... Kanske en VASL bild skulle uppmuntra till en god diskussion. (Vore kul att se lite olika förslag på lösningar.)

 

Ja ja! Ge oss något att diskutera!

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Lite vag beskrivning... Kanske en VASL bild skulle uppmuntra till en god diskussion. (Vore kul att se lite olika förslag på lösningar.)

Sorry, det var inte meningen att någon skulle kunna lösa det utifrån den beskrivningen! Jag vet inte om jag har kvar en mer detaljerad beskrivning; det publicerades på ASLML i samband med flera andra problem. Det fanns alltså (minst) en lösning, men den var ganska krånglig att lista ut.

 

Situationen var ungefär som på bifogad bild. Ryssen är i motion och vill ta sig ut på västra kanten. Det finns två ryska vagnar till i M4/M5 som också måste komma ut. Alla DR är 6, alla dr är 3. Tysken har inte LOS till P4. Hur kan ryssen lyckas med det?

post-18-1095860134.ibf

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Den första vagnen kommer ut utan problem. När han väl syns i Q4 efter att ha bypassat skogen i Q5 och åkt genom P4 vidare till Q4 har tysken +4 på TH (+4 case J2). Slår han sex missar han med 1 på det avståndet.

Sedan luckar ryssen upp och kommer precis ut på sitt 16:e poäng när han åker längs med vägen.

 

Problemet som jag ser det är de två andra ryssarna. Tysken kan mycket väl ha fått ROF (DR 1,5) och då går det inte köra genom Q4 längre, eftersom ryssen i det läget träffar med sin befintliga ACQ på den hexen. Kanske har den första ryssen lagt sD med en DR 6, men då får jag inte ihop poängen.

 

Det verkar inte omöjligt i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

OK, jag har ingen aning. Jag hade fel. Tar vi med ROF så ligger ryssen riktigt illa till.

 

Näshörningen kan ju vrida och skjuta på första vagnen vid W2, för att få AQ, och så plockar man vagn 2, när vrid +3 är borta.

 

Det känns som om Patrik menade att alla slag är 3,3. Då blir det lättare.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att ROF inte kommer i spel eftersom alla slag är 3,3 (=6). Däremot så kan tysken alltid skjuta IF. På en vagn som rör sig blir det totalt +3 (+2 moving, +2 IF, -1 Acq) så det är inte så lätt att smita förbi trots allt.

 

Ett tips till är att vagn 1 måste slå ut tysken för att det hela skall gå ihop. Ja, det är i alla fall vad jag har räknat med...

Link to comment
Share on other sites

Tricket måste väl vara att man ser till att vara i Noshörningens VCA LOS så kort stund att han inte kan träffa på en 6:a. Om första vagnen kan åstadkomma detta så borde ju även de två nästföljande vagnarna kunna utföra detta så länge som deras MP räcker. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Jo, det stämmer. Jag har för mig att det var så att man måste slå ut noshörningen i det ursprungliga problemet, men det är det inte i det här fallet. Miss av mig.

 

MEN, det innebär ju inte att det är omöjligt att fixa det hela. Ny förutsättning: en av de T-34or som skall ut står i S5 i motion och måste kunna komma ut!

Link to comment
Share on other sites

Nog med knep o knåp! Jag spelade scenariot och vann, helt otroligt.

Min motståndare hade lämnat en liten lucka så jag drog en chansning och körde fullt med T-34's.

Tyvärr så blev det en K/ recall på en CE T-34 direkt i första turn (snakes, hmmmm :-( och jag trodde aldrig att jag skulle vinna scenariot.

Men så lyckades Jagdpanther hamna utan inf.support, ett flankskott senare med APCR, (snakes, Crit och balansen? var återställd. :-)

Resten av scenariot vart ett riktigt krångligt manövrerande för att hålla Noshörning borta + att få ut mitt infanteri.

Well, det gick - jag vann Soldiers Of Destruction! :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...