Jump to content

ASL Oktoberfest 2005


Klas Malmström

Recommended Posts

En vecka efter ASLOK börjar den värsta abstinensen släppa och man börjar få lite distans till det som skedde. Man kommer väl inte ifrån att skriva ner sina intryck i form av någon slags AAR.

 

Tillsammans med Klas Malmström och Mattias Rönnblom ramlade jag sent på lördagskvällen in på Hotellet där ASLOK huserade. På plats fanns då redan bl a Mel Falk, Lars Thuring och Michael Hastrup-Leth. Denna skandinaviska styrka skulle sedan förstärkas av Claes-Erik Rydberg. Inget spelande för min del på lördagen utan det lilla som återstod av kvällen gick åt till att hälsa på gamla bekant.

 

På söndagen började sedan själva spelandet, så i form av en turnering mellan USA och resten av världen. Denna turnering hölls för tredje året i rad och amerikanerna var riktigt sugna på att vinna då de förlorat de tidigarea två åren. Nå, det ville sig inte i år heller då de till slut (efter tre dagar sön-tis) fick bita i gräset. I ärlighetens namn skall sägas att de allra bästa amerikerna nog inte hunnit komma ännu. Kommer inte ihåg det exakta resultatet men det var ungefär 44-37. Positivt var att detta var mer än vad som spelats under motsvarande turneringar 2003 och 2004 tillsammans. Man bör av detta kunna dra slutsatsen att fler deltagare väljer att anlända tidigt. Positivt och högst överraskande var att undertecknad lyckades vinna alla sina 6 matcher i denna turnering. Under året tituleras jag därmed Herr Dr World MVP. :lol:

I vanlig ordning mycket trevliga och duktiga motståndare. Höjdpunkt - I mitt scenario (out of Order) mot Psycho skjuter hans stack bestående av 2 st SS squads med LMG och 8-1 ledare mot min partisansquad med LMG som assaultmovar från ett trähus till ett annat. Partisanen går berserk, springer över öppen terräng, äter elden, in i huset med SS-gänget, tvingar dessa till FPF. Efter avslutad AFPh finns under denna hjälte partisan en pinnad SS ledare samt en-och-en-halv bruten SS-squad. B)

 

På onsdagen fortsatte sedan mini-turneringarna som höll på fram till lördag. Den första "Take that Bridge" gick bra och jag tog mig till final (3:e omgången), men där gick jag bet. På torsdagen valde jag att sova på morgonen så då blev det ingen mini. På min fredagsmini (Hand-to-Hand) blev jag utslagen redan i första omgången som Fransman i "Ultimate Treachery" vilket inte hindrade mig att njuta av scenariot. På Lördagens mini ("King of the Jungle" för min del) vann jag första omgången men blev slagen av Lars Thuring i andra omgången. Lars gick då till final mot Klas som senare också vann minin.

 

Totalt sett var det hela en fantasktisk upplevelse som jag verkligen rekommenderar de som har möjligen att unna sig detta. Antalet deltagare verkar ha slutat på 144, vilket är mer än förra året men mindre än de bästa åren som har haft omkring 180 deltagare. Jag är också mycket nöjd med mitt egna resultat då jag slutade på 10-6 (jämfört med 2-12, 2003). :)

 

Mycket bra ifrån sig gjorde också Klas som vann två minis, bl a den prestigefyllda Natt-minin.

Han tituleras Mr. Black resten av året.

 

Extremt bra ifrån sig gjorde Michael Hastrup-Leth som vann Grofaz-minin och som slutade tvåa i Grofaz. Han tituleras Herr Kleinfaz unnder resten av året.

 

Vad sägs om åka 2007?

Link to comment
Share on other sites

Lars Thuring spelar mot Paul Sidhu på 3D-versionen av Nhum-Ga kartan. Mycket vacker karta som inte återges rättvist på bilden. Killen som gjort denna karta har enligt utsago över 100 st scenariospecifika 3D-kartor. Definitivt gott om tid, stor bil och förstående fru.

 

post-5-1129585357_thumb.jpg

 

 

 

Chas Argent mot Klas Malmström i favoriten "Mazcek Fire Brigade". Detta scenario (och andra ur FrF-packen) såg en hel del spelande under ASLOK.

 

post-5-1129585619_thumb.jpg

 

 

 

Klas, Psycho och Mike Faulkner (Schwerpunkt) spelar tyska sidan på den stora Rösselsprung-kartan. Av någon anledning släppte dom ned sina SS-Fallskärmsjägare på de skogiga kullarna i mitten. Nåväl, dom var ju ett strafförband trots allt.

 

post-5-1129585699_thumb.jpg

 

 

 

Klas mot Dave Ginnard i första omgången av "King of the Jungle" minin. Dave såg inte riktigt lika glad ut när Klas ur ett hopplöst läge slog snakeeyes i en CC, dödade hans trupper, skapade en ledare och för fulla muggar sprang in i VC-området. Ginnard kunde senare ses irra omkring utanför spelsalen och svära över dubbel-ettor.

 

post-5-1129585915_thumb.jpg

 

 

 

Steve Pleva mot Melvin Falk i ett testscenario för ett kommande Schwerpunkt nummer - Red Valentines.

 

post-5-1129586216_thumb.jpg

 

 

 

"Wild" Bill Hayward mot Lars Thuring i ett scenario från Hero Pax 3. Undrar vem det går bra för?

 

post-5-1129586310_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Coola bilder! 3-D kartorna verkar tuffa men är de inte svårare att spela på?

Njae, man vänjer sig rätt snabbt. LOS är lite pilligare, men som Klas sade med en extra kartaär det inga problem. Men det är mer coolt än praktiskt - ta med 52x geo till turnering...! :lol: Fast killen (Jeff de Young) som gör dom är schysst nog att låna ut dom till vem som helst som vill spela.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...