Jump to content

AAR of 3x AoO scenarior


CTABKA

Recommended Posts

Tjena, Har de senaste 12 dagarna spelat 3 scenarior från AoO.

Texten efter varje Scenario titel är förslag för en mer balanserad

(dvs spännande , rolig) spelning av varje scenario.

 

ASL 119 ANCIENT FEUD

Delete one Zrinyl II AFV and also delete one 40M Turan ® AFV

from the Hungarian OB.

................................................................................

...........

 

ASL 113 LIBERATING BESSARABIA

Replace the four 4-2-6 squads with four 4-4-7 in the Russian OB.

................................................................................

...........

ASL 112 OUT OF COWARDICE

Delete two 4-3-7 Squads from the Yugoslavian OB.

Add the following sentence in the end of SSR 2,

"The second part of this SSR is not in effect the first Turn.".

................................................................................

..........

 

notera att förslagen inte riktigt gäller om man spelar med den defekta IIFT(CTC)

 

"A7.3 Any excess FP factors have no effect"

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Hur många ggr spelade du scenariot för att komma till slutsatsen att scenariot är obalanserat?

I det här fallet så behövde jag bara spela scenariot en gång för att inse att det med stor sannolikhet var väldigt obalanserat. Melvin behövde inte ens spela det för att inse detta. Han sa redan innan vi börjar något i stil med ett "fordonen måste göra underverk".

 

Har du spelat det?

 

15-2 på ROAR ger väl också en fingervisning om att allt inte står rätt till.

Link to comment
Share on other sites

I det här fallet så behövde jag bara spela scenariot en gång för att inse att det med stor sannolikhet var väldigt obalanserat. Melvin behövde inte ens spela det för att inse detta. Han sa redan innan vi börjar något i stil med ett "fordonen måste göra underverk".

 

Har du spelat det?

 

15-2 på ROAR ger väl också en fingervisning om att allt inte står rätt till.

 

Har inte spelat det. Men jag fascineras däremot av mina kamraters förmåga att identifiera trebenta hundar så snabbt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kan nån förklara hur Out of Cowardice kunde komma igenom MMPs speltest så obalanserad?

 

 

 

Antar att kreatören spelade det en gång och drog slutsatsen att

det var balanserat (inte en tre-bent hund iallafall kanske lite skelögd bara).

Link to comment
Share on other sites

Det är ju stort, som många scenarion i AoO är. Och stora scenarin tar längre tid att speltesta, vilket innebär att det (troligen) blir färre spelningar.

 

Eller så finns det någon speciell taktik som ingen använde bara. Falk och Mattias, är det något tricks som är nyckeln till jugoslavernas övertag?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har precis spelat Out of cowardice och måste tillstå att ungrarna har det väldigt svårt.

  • Underläge i FP

  • Svår terräng att avancera genom

  • SSR 2 gör det ännu värre

  • MOL

Det krävs nästan att partisanerna får det minsta antalet squads och att man har extrem tur i alla sina tärningsslag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
och definitivt bättre på den punkten än det andra AoO-scenario jag spelat (113 Liberating Bessarabia).

 

Jag lägger mitt svar här, eftersom det passar bättre än under J7-tråden.

 

Vad menar du med ovanstående? Jag vill gärna höra om AOO-scenarion, för de är ju ganska nya just nu.

 

Jag är rädd att Sixth blow är ordentligt komplicerat, och att ett misstag i strategiskt tänkt är ödesdigert. Inte så kul att upptäcka om man redan spelat två-tre timmar.

 

 

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag lägger mitt svar här, eftersom det passar bättre än under J7-tråden.

 

Jag menar att det känns starkt viktat i rumänens fördel (och har även nära på 2-1-statistik på ROAR). Ryssen mer eller mindre tvingas till ett väldigt statiskt försvar givet att det t ex knappt finns utrymme att reträttera utan att släppa upp VC; bryter rumänen igenom på någondera flank så är det kört sen--och t ex låg ELR för ryssen gör även ett statiskt försvar ganska ohållbart.

 

(Och nej, det är inte "jag förlorade, scenariot är obalanserat"-gnäll; jag vann, följaktligen måste något vara fel., :-))

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

ASL 113 Liberating Bessarabia var inte heller något vidare scenario. Ryssarna är alldeles för underlägsna, möjligtvis om man använder den föreslagna balansen så kanske de skulle ha en chans. De har i princip förlorat två hus innan scenariot ens börjat och har inte speciellt stora valmöjligheter i sin setup. Möjligen om de skulle elda upp sina egna hus för att hindra (kommer inte riktigt ihåg om SSR tillät det). Hur som helst är det inget scenario jag kommer att återvända till.

Link to comment
Share on other sites

Möjligen om de skulle elda upp sina egna hus för att hindra (kommer inte riktigt ihåg om SSR tillät det).

 

Kindling is NA.

 

Är av ungefär samma åsikt--väldigt statiskt för ryssarna och därmed inte speciellt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...