Jump to content

Tigers Whiskers


Martin Svärd

Recommended Posts

Igår var jag över hos Matts och spelade Tigers Whiskers inför ASO. Förutom att det var ett riktigt kul parti, var det jättetrevligt att vara där. Efter scenariot reflekerade vi över scenariot. (Matts var tysk och kom ut med 25 VP (30 behövdes för vinst)).

 

Så här reflekterade jag om Tigers Whiskers.

 

- Scenariot är ett riktigt svårt. Kan man inte behärska fordon har man en enorm nackdel.

 

- Ryssen får inte glömma bort Deliberate Immobilisation. En 45LL kanon > 6 rutors från en tiger har ingen chans.

 

- Tyska vagnarna får inte glömma rök. Att åka fram defensivt och gömma sig bakom rök kan vara ett bra alternativ om man åker in på det öppna brädet.

 

- Tysken kan vinnan innan ryssens KV vagnar ens kommit in på banan. Som ryss måste man tänka på det när man sätter upp.

 

- Ryssen kan stoppa tyskens två halftracks genom att lägga ut trench på strategiska ställen. Trench kräver ju även bog-check för fully tracked fordon.

 

En fråga som dök upp precis på slutet var hur många VP en tysk halftrack är värd. Normalt är den värd 5 VP, men eftersom den inte har en crew utan en halfsquad, så borde den vara värd 4 VP. Stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

En fråga som dök upp precis på slutet var hur många VP en tysk halftrack är värd. Normalt är den värd 5 VP, men eftersom den inte har en crew utan en halfsquad, så borde den vara värd 4 VP. Stämmer det?

 

Det är inte en inf crew i halftracken, det är en HS utöver den normala besättningen, se kap H.

Såvida du inte avlastar har du alltså 6 VP.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Tigers whiskers var ett mycket trevligt scenario och Martin en väldigt rolig motspelare. Tack för besöket! Det förgyllde helgen.

Ang scenariot i sig slog det mig efteråt att ryssen måste kunna använda sig av bore-sighting för att lättare få träffar i inledningen.

Min taktik som tysk blev att "rulla på till det tog stopp" (Se boken "Tigers in the mud"). Tigrarna visade sig svårstoppade medan båda PzIVH blev utslagna redan tidigt. Två tigrar med 9-1 och 9-2 rullade av brädet på slutet, de andra två slogs båda ut av shock-resultat (och hade dessutom malf:at sina kanoner; en lagades dock). Det mesta tigrarna sköt på gick sönder, inte helt oväntat kanske ...

 

Ryskt försvar? Martin och jag kikade på ett par luriga fällor, bla med någon kanon i östra skogskanten riktad norrut, för att alltså få skott i aktern på de tyska vagnarna.

Det finns klara fördelar med att ställa upp T34:orna på lvl2-kullarna, men eftersom effekten inte är så där rasande bra (och det faktum att de snabbt kan bli inrökta/utslagna) kanske det vore idé att placera dem på ground lvl på så sätt att de inte syns för andra än de vagnar de skjuter på?

 

Scenariot rekommenderas hur som helst varmt - det var jätteroligt!

 

Matts

Link to comment
Share on other sites

Oj, där ser man! Förutom detta var vi också osäkra på hur man tog bort vapnet från half-trucken.

 

Det är en halftrack (halvbandvagn) och inte en half-truck (halv lastbil?). ;)

 

Urlastning är enkel, se kap H (tysk vagn 58):

 

* 7 FP CMG kan tas ut (remove) av crew som LMG (alla MP i samband med abandon).

* 3 FP AAMG kan tas ut (remove) som dm HMG av crew (alla MF i samband med abandon) eller

av passagerare (1 MF i samband med urlastning).

* Båda vapen kan scroungas som LMG.

 

/Robert

Link to comment
Share on other sites

Ang scenariot i sig slog det mig efteråt att ryssen måste kunna använda sig av bore-sighting för att lättare få träffar i inledningen.

Eftersom en tysk SS pluton börjar på kartan är bore-sighting NA.

 

* 7 FP CMG kan tas ut (remove) av crew som LMG (alla MP i samband med abandon).

* 3 FP AAMG kan tas ut (remove) som dm HMG av crew (alla MF i samband med abandon) eller

av passagerare (1 MF i samband med urlastning).

* Båda vapen kan scroungas som LMG.

Så, om jag vill åka så långt som möjligt och lasta av med en halvbandvagn, så får det inte kostat mig mer än hälften av min halvbandsvagns Movement Points om jag vill ta bort AAMG med passagerarna och samtidigt kliva av?

 

Om jag däremot också vill ta med mig CMG så kan jag inte åka någonting med halvbandvagnen?

Link to comment
Share on other sites

Så, om jag vill åka så långt som möjligt och lasta av med en halvbandvagn, så får det inte kostat mig mer än hälften av min halvbandsvagns Movement Points om jag vill ta bort AAMG med passagerarna och samtidigt kliva av?

 

Om jag däremot också vill ta med mig CMG så kan jag inte åka någonting med halvbandvagnen?

 

Att lasta av passagerare kostar 25% för fordonet och 1 MF för passagerarna. Så en tysk ht (har väl 16 MP) kan åka upp till 11, stanna 12, last av 13,14,15,16. Passagerarna kan ta med sig AAMGn som en dmHMG i samband med avlastningen. Att ta med MG kostar inget extra utöver kostnaden för själva urlastningen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...