Jump to content

En sista charge


Janusz

Recommended Posts

Detta handlar om sista rundan (8) i Death at Carentan (A59).

 

Bilden visar läget inför PFPh. Tysken måste ta ifrån jänkarn 2 VP. Tre av husen är värda 1 VP, det stora i mitten är värt 3 VP. Alla murar och häckar är bocage (och kostar 2 MF att gå över). Alla byggnader är av trä.

 

Jag vill veta hur DU skulle gå tillväga som anfallande sida.

 

Hur tänker du? Vad har du för plan? Vad skjuter och vad rör sig?

 

Janusz

post-19-1132789898_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lämnar inte ut något, ifall vi möts på ASO! B)

 

Snabbt, antagligen deploy'a tyska squads, köra en typ av HS-bump och stanna adjacent för att förhindra annat än First Fire. De andra trupperna stormar huset med 3 VP. HS arme kommer från de mer avlägsna Hex och rusar blint mot försvararna runt om 3VP building. med mina låga tärningskast är det en lätt match, för ovanlighetens skull (när det gäller mig) skulle man kanske också slänga in lite rök, men troligen inte!

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

De andra trupperna stormar huset med 3 VP. HS arme kommer från de mer avlägsna Hex och rusar blint mot försvararna runt om 3VP building.

 

Det stora huset (3VP) är svårt att ta, för jag antar att övervåningen fortfarande finns. Att stoppa dom amerikanska trupperna att routa till övervåningen (och fortfarande hålla huset) är svårt.

 

Antignen måste man skjuta bort dom;

eller se till att dom blir encircled och ha egna enheter bredvid som brutna ger sig till, förutsatt att No Quarter inte är i effekt förstårs.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog satsa på hus R5 och P2.

 

Hus R5:

2-3-8 i Q7 rör sig först till Q6 och får antagligen äta en 12 -2 attack från P5.

Om 2-3-8 mot förmodan överlever detta (och ingen annan kan väl se dom i Q6 eftersom enheten i P5 har WA över bocagen) så fortsätter dom in i R5 och har då tagit det huset.

 

Mer troligt är dock att 2-3-8:an bryter/dör i Q6. Är den kvar bruten så räcker det - är den borta (K/, KIA, 6,6 MC) så skickar vi fram 8-0 från R6 in i Q6, som då tar en 6-2 attack om inte enheten i P5 har cowerat redan.

 

Om nu det finns någon tysk enhet i Q6 så kan inte P5 skjuta bortom denna hexen och enheten i Q7 kan valsa bort och ta hus R5 genom att gå R7-R6 (tror inte att Q4 ser R6), R5 = huset taget (fram med schnapsen ! ).

 

Vad gäller hus P2 så är jag lite mera osäker ännu. Ev. skulle jag försöka skjuta bort/bryta enheten i P1 med eld från R2 först.

 

Oavsett vad man gör kommer tyskarna att få äta en massa -1, -2, -3, -4 attacker från Q4, P2 och antagligen O6 (om man försöker att att komma runt huset).

Link to comment
Share on other sites

Liksom Klas skulle jag nog också satsa på R5 och P2. Frågan är väl om jag skulle skjuta MMG/548 i R2 först på P2 i hopp om att bryta den eller om jag tror mig behöva alla trupper tillgängliga för CC i P2.

8-1/LMG/548 i T0 kanske kan gå till R1 och lägga rök i Q2 först för de andra 9-1/238/238 att assaulta in i.

LMG/548 i T4 kanske får offras, går till S4 (bypass), R3, lägger rök i Q3 om den överlevt så länge.

Känns som det kommer att bli tufft att ha någon överlevande som kan CC i P2 till slut.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... , även om man kan skjuta så mycket att alla i Q4 bryter och dessutom ha kvar någon som överlever att springa över vägen, så kan man väl inte komma in i Q4-huset och göra moping-up med mindre än att någon ground-level hex är tom? Går det att gå in i bypass av Q4 om trupperna där är brutna och göra mopping-up?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... , även om man kan skjuta så mycket att alla i Q4 bryter och dessutom ha kvar någon som överlever att springa över vägen, så kan man väl inte komma in i Q4-huset och göra moping-up med mindre än att någon ground-level hex är tom? Går det att gå in i bypass av Q4 om trupperna där är brutna och göra mopping-up?

 

Mopping Up är inget alternativ eftersom man endast kan utföra det i Prep Fire fasen (om jag inte är helt ute och cyklar).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...