Jump to content

T-34 i klistret


TSUN

Recommended Posts

Min T-34 har hamnat i klistret och behövs dessutom på ett annat ställe. Det är början av rysk Prep, året är 1944 och T34-M43 har ingen rök.

Squaden är kanske det största hotet med chans på 2 Panzerfaust, medan 247 villigt offrar sig om den kan få iväg en PF. Uppe på kullen finns en elak, men för tillfället trasig 75L ATG.

 

1. Om T34 utnyttjar sin Prep med MG och MA mot 468:an så kanske det värsta hotet försvinner, men AFV står kvar och riskerar DFPh + tyskens Prep i nästa fas (ev. med en lagad ATG). Klarar sig 468:an är det dubbelt värre.

 

2. Om T34 försöker dra iväg så smäller det nog av PF:ar med en gång vid start MP:n, men om den kommer undan kan den skjuta på ett bättre ställe.

 

3. T34 deklarerar Delay 1MP och BFF mot 468:an. Final TH#=8-4(BoundingFire)-1(BU)+1(PB)=4 och en liten 2FP+1 attack med MG:arna. Liten chans att få någon effekt. Dessutom: 468 & 247 kan väl i det läget deklarera Gun Duel och fortfarande få lov att skjuta PF först?

 

4. Gå CE för att försöka få Vehicle Smoke grenade dr 1-2, men då inte kunna skjuta i AFPh eftersom AFV:n måste vara BU för MA&CMG. 468 & 247 får väl skjuta först efter det försöket?

 

Finns det fler alternativ?

Verkar #4 vara det smartaste alternativet?

post-82-1182936471_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

I min mening är det först och främst rök du behöver. Om alt 4 är din enda chans så hade jag nog gripit den. Det ger ju dig iallafall 33% sannolikehet till rök, vilket kommen hjälpa dig mycket mot sannolika PFs. Även om du misslyckas med rökslaget så är du egentligen inte i ett sämre läge än om du hade valt att starta och köra för att sedan BFF:a!

 

Mvh Tom

 

 

Min T-34 har hamnat i klistret och behövs dessutom på ett annat ställe. Det är början av rysk Prep, året är 1944 och T34-M43 har ingen rök.

Squaden är kanske det största hotet med chans på 2 Panzerfaust, medan 247 villigt offrar sig om den kan få iväg en PF. Uppe på kullen finns en elak, men för tillfället trasig 75L ATG.

 

1. Om T34 utnyttjar sin Prep med MG och MA mot 468:an så kanske det värsta hotet försvinner, men AFV står kvar och riskerar DFPh + tyskens Prep i nästa fas (ev. med en lagad ATG). Klarar sig 468:an är det dubbelt värre.

 

2. Om T34 försöker dra iväg så smäller det nog av PF:ar med en gång vid start MP:n, men om den kommer undan kan den skjuta på ett bättre ställe.

 

3. T34 deklarerar Delay 1MP och BFF mot 468:an. Final TH#=8-4(BoundingFire)-1(BU)+1(PB)=4 och en liten 2FP+1 attack med MG:arna. Liten chans att få någon effekt. Dessutom: 468 & 247 kan väl i det läget deklarera Gun Duel och fortfarande få lov att skjuta PF först?

 

4. Gå CE för att försöka få Vehicle Smoke grenade dr 1-2, men då inte kunna skjuta i AFPh eftersom AFV:n måste vara BU för MA&CMG. 468 & 247 får väl skjuta först efter det försöket?

 

Finns det fler alternativ?

Verkar #4 vara det smartaste alternativet?

Link to comment
Share on other sites

3. T34 deklarerar Delay 1MP och BFF mot 468:an. Final TH#=8-4(BoundingFire)-1(BU)+1(PB)=4 och en liten 2FP+1 attack med MG:arna. Liten chans att få någon effekt. Dessutom: 468 & 247 kan väl i det läget deklarera Gun Duel och fortfarande få lov att skjuta PF först?

Om du först deklarerar en Delay MP så kommer 4-6-8/2-4-7:an att få skjuta först.

Du kan dock deklarera en BFF attack innan du spenderar den första MPn. Det är i det läget som 4-6-8/2-4-7 kan deklarera en Gun Duel, som dom kommer att vinna misstänker jag.

En BFF attack är inte kopplad till en viss MP.

 

 

4. Gå CE för att försöka få Vehicle Smoke grenade dr 1-2, men då inte kunna skjuta i AFPh eftersom AFV:n måste vara BU för MA&CMG. 468 & 247 får väl skjuta först efter det försöket?

Fast du spenderar ingen MP (fast du är fortfarande CE) om du inte lyckas lägga rök. Misslyckas du återstår endast att starta och hoppas på det bästa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Vi är ännu i tyskens player turn (MPh) och det ser inte riktigt ut som på bilden än, men jag tror denna situation kommer att uppträda.

Jag skall försöka komma ihåg och tala om hur det gick. :-)

Det är PBEM VASL och min motståndare träffar det mesta, så jag är rädd för de där PF:ena.

Link to comment
Share on other sites

Då kan jag komma med lite tips:

1: Om det är vår -44 så har PF bara 1 i räckvidd.

2: Har du en chans att ta en motion attempt under tysk MPh? det kan vara en helt irrelevant enhet som kommer in i LOS på andra sidan brädet. Men då får du inte ha skjutit ännu.

 

janusz

Link to comment
Share on other sites

Alas, juni-44 så precis 2-hexrange, men tack i alla fall Janusz! Jag hade inte tänkt på det.

En så länge har tysken bara visat sig 1MP i denna MPh, så jag har en 1/6-dels chans att göra Motion Attempt i slutet av MPh.

Kruxet är att jag gärna vill skjuta i min DFPh på crew/trasigATG uppe på berget som har förstört så mycket för mig så att de inte lagar ATGn före jag har kört undan från den. Min T-34 står för tillfället med VCA&TCA mot DD8 med en -1 Aqu på ATG:n. Hade tänkt spara BMG:n till att svänga runt som det ser ut på bilden.

 

En annan fråga dock: Crew får väl inte vrida på den trasiga ATG:n (ändra CA utan att skjuta C3.22) eftersom den inte är "still able to fire without using IF/Sustained Fire"?

Link to comment
Share on other sites

En så länge har tysken bara visat sig 1MP i denna MPh, så jag har en 1/6-dels chans att göra Motion Attempt i slutet av MPh.

Tänk på att ett Motion Attempt skall göras i slutet på MPh för den enheten som du ser - inte slutet av hela MPh.

Detta har ändrats fram och tillbaka ett par gånger i reglerna/Errata/Q&A.

Link to comment
Share on other sites

Aj då! Är det det senaste som gäller nu? Ännu en av tilläggen i RBv2?

 

D2.401 May a Motion Attempt dr be made at the end of the opponent's MPh using the MF/MP expenditure of any qualifying enemy unit?

A. Yes. [An95w; An96; Mw] {This is N/A with the ASLRBv2 wording of D2.401. SR}

Link to comment
Share on other sites

Aj då! Är det det senaste som gäller nu? Ännu en av tilläggen i RBv2?

 

D2.401 May a Motion Attempt dr be made at the end of the opponent's MPh using the MF/MP expenditure of any qualifying enemy unit?

A. Yes. [An95w; An96; Mw] {This is N/A with the ASLRBv2 wording of D2.401. SR}

Ja det ändrades (eller ändrades tillbaka från tiden innan Q&A:n). Det var lite oklart förut om jag minns korrekt.

 

Dock så får du räkna alla MF/MP en enhet spenderar i LOS, dom behöver inte vara i följd - t.ex. en enhet spendera 3 MPs i din LOS och

kör sedan ur LOS och sedan tillbaka in i LOS för ytterligare 2 MPs. Då har han spenderat 5MPs i din LOS för Motion Attempt försöket.

 

2: Har du en chans att ta en motion attempt under tysk MPh? det kan vara en helt irrelevant enhet som kommer in i LOS på andra sidan brädet. Men då får du inte ha skjutit ännu.
Motion attempt får försökas så länge man inte är markerad med First/Final/Intensive bricka, så man man ju ha

skjutit med MA och behållt ROF och fortfarande försöka en Motion attempt - jag tror det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Om du skjuter med kanonen på PaK, har du två problem:

1: Skottet är 8TH, med -1 för AQ, +2 Eplaced, +1 BU, +1 small =+3 Du behöver slå lågt för att träffa (men har förvisso ROF 1). Om du träffar och inte slår 2 eller 3, så ger gunshield +2, så du snittar bara precis en NMC mot en moral 8 enhet. Jag skulle skata chansen att bryta crew eller bättre till runt 10%.

2: Om du vrider upp med BMG så står antingen tornet eller skrovet fel, dvs. din prepfire kommer inte att ha maimal eldkraft.

 

Jag tror att en central fråga egentligen är:

Är det superbra för dig om tanken står kvar och lyckas bryta den tyska gruppen? För om du skjuter och missar har han sedan två hela eldfaser att ta ut din tank på, och risken stiger snabbt till ca. 45% eller så. Sannolikheten är också stor att inget händer, alla missar, och ni står ungefär likadant om en hel runda. Är det en framgång eller ett misslyckande för dig?

Är det superbra att få loss en levande tank? Är det värt risken att den dör med 25% sannolikhet för at köra iväg den till en mycket bättre position?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Om du skjuter med kanonen på PaK, har du två problem:

1: Skottet är 8TH, med -1 för AQ, +2 Eplaced, +1 BU, +1 small =+3 Du behöver slå lågt för att träffa (men har förvisso ROF 1). Om du träffar och inte slår 2 eller 3, så ger gunshield +2, så du snittar bara precis en NMC mot en moral 8 enhet. Jag skulle skata chansen att bryta crew eller bättre till runt 10%.

Det ser i och för sig ut som om Kanonen inte är vänd mot T-34:an så att den får skydd av sin Gunshield.

 

Men eftersom det nu är tyskens MPh, med resten av hans turn kvar, så är ju inte alla parametrar kända.

T-34 kan ju t.ex. bli bortskjuten i AFPh, själv skjuta bort något med def. fire, kanonen kan lagas i nästa Rally.

Så frågan hur T-34 skall göra kanske kan ställas igen när ryssens Prep Fire fas skall till att börja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...