Jump to content

HP upp på pre-order


Klas Malmström

Recommended Posts

Tänkte lägga en Preorder på HP men frakten klipper in på 52 dollar. Är det verkligen rätt? Om det blir så dyrt med frakt så blir jag tvungen att vänta tills det hamnar i en svensk eller europeisk butik. Det blir ju nästan 400 spänn i frakt på ett 550krs spel.

Man vill ju gärna få ut spelet i tryck men det känns som vansinniga fraktkostnader.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att fraktpriset tills vidare är ett uppskattat pris. Men jag tror inte att det kommer att bli under $40, dessutom skrev Brian Youse nyligen på CSW att UPS skulle höja priserna med c:a 4% i december.

 

Frakt från USA har varit dyrt/absurt som senaste 5+ åren, även efter att MMP tog bort sin $3 kostnad för S/H. Faktum är att det porto som står på paketen från MMP, ganska bra stämmer överens med vad man får betala, så det är inte så att MMP "tjänar extra" på fraktpriset.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte. Jag vet att vissa bolag i USA har något dom kallar för "fuel surcharge" (eller liknande) - som jag tror att någon sorts kompensation för bensinpriset.

 

Förr kunde man ju skicka med båtfrakt, vilket var betydligt billigare.

 

Problemet i Europa är ju att man kan åka dit på tull och momsavgifter också om man har otur.

Link to comment
Share on other sites

Ryktet på fejan sa att de räknat om frakten lite eller att det blivit fel på siffrorna från början så nu är priset på HP med frakt 109 dollars. Med dagens kurs enligt Forex blir det jämnt under 800. Nu kanske det faktiskt blir billigare än att köpa från exempelvis World of Boardgames. Tror inte det kommer skilja många tjugor men det är värt att nämnas i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Har förbeställt ett gäng till Trojan Games också! Vet inte utpriset än dock. Mer info kommer i helgen till alla som är med på maillistan. :)

 

Apropå frakt så kan jag som handlare säga att det nu börjar likna svenska priser. För några år sen så skiljde sig fraktpriserna många hundra procent om jag skickade från Sverige jämfört med från USA.

T ex går en Raaco Handybox på 960,- SEK att skicka till USA. Det är många potentiella handlar som blivit skrämda av det...

Link to comment
Share on other sites

Priset på WoB blir ca 1000 spänn så med den obligatoriska strafftullen så är priset ungefär det samma gissar jag.

MMPs pre-order pris: $72.00 + frakt $31.55 = $103.55. Dagens $-kurs: 7.425.

769 SEK.

 

Då värdet understiger 1300 SEK, blir det ingen tullavgift, dock blir det moms (25%) om paketet "fastnar".

769 * 1.25 = 962 SEK. Sedan är det en Importdeklarationsavgift på 100 SEK också, så det landar på 1062.

 

WoB: 999 + 99 (frakt) = 1098.

 

Så WoB blir c:a 30 SEK dyrare, om paketet fastnar i tullens nät. Sedan beror det ju givetvis på vad $-kursen vid

betalningstillfället.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...