Jump to content

Speed is (not) Armor


Olsson

Recommended Posts

Skulle vilja ha lite tips hur ni hanterar de snabba och kanske välbestyckade, men pansarklena, AFV:na på ASL slagfältet.

Tänker t.e.x på ryska BT-7:or. Påbörjade igår spel av AP41 The Meat Grinder, där ryssen på Turn 1 får förstärkning av en platoon sådana. Hur hanterar man dessa ?

Igår blev det som det brukar gå. Tysken fick in sina Pz IIIH och ryssen blev mos.

Generella förslag till taktik med dessa typer av fordon emotses.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Om man är i underläge rent tekniskt får man lösa situationen på annat sätt.

 

Kan inte specarna på BT-7:an, men om den inte kan slå igenom Pz III:ans pansar, så är det ju bara att hålla sig undan och koncentrera sig på infanteriet.

Aldrig visa sig för den överlägsna styrkan är också ett bra knep.

 

En sak som jag fått lära mig av ett pansarbefäl som jobbade i FN, och är allmänt duktig på militärhistoria och taktik: Gruppera pansar tillsammans. Dom gör betydligt mer nytta i grupp än var för sig. Kanske gäller även det BT-7:orna? (Dom torde iofs inte ha ett val med tanke på avsaknaden av radio)

Link to comment
Share on other sites

...så är det ju bara att hålla sig undan och koncentrera sig på infanteriet.

 

Ja, du har nog rätt. Med sina många MP:s lämpar den sig ju väl för overruns t.e.x..

Jag antar att man ibland blir lite ivrig att sätta in vagnarna mitt i smeten bara för att de har en förmåga att ta sig dit.

Det är nog bättre att avvakta lite i periferin. För att sedan snabbt kunna kasta sig över ett lättare byte. I likhet med forna tiders kavalleri som sattes in med bäst effekt först då fienden var i gungning.

 

Om man nu ändå stöter på fientligt pansar får man väl försöka påverka det som man kan påverka, d.v.s fiendens To Hit. Man kanske ska utnyttja rörligheten till att dundra in i skogar och hus. TH 10=92% chans, TH 9=83%. Eller varför inte hålla sig i konstant motion (TH 7(+1 woods,+2 motion)=58%). Du binder upp din fiende medan han försöker träffa dig, och eftersom du själv behöver snudd på en CH för att slå ut fienden, kan du ju lika gärna slå den CH:n (TH 2=2,8%) när du är i motion.

 

Ihopklumpning fungerar nog bra om du har ett numerärt överläge, då du får flera To Kill chanser på din motståndare. Kanske får du även möjligheten att svärma honom. Är man lika många kanske man bara gör det lättare för fienden att eliminera alla dina vagnar på ett och samma ställe. Man kan ju iofs gruppera på led och få skydd av framförvarande vrak :).

Link to comment
Share on other sites

Eller varför inte hålla sig i konstant motion...

En utveckling av detta kan vara att i sin MPh, gå in i rutan (gärna då hus eller skog), stoppa, och starta upp i Reverse motion ! I din nästa MPh börjar du med att försöka lägga någon form av SD (ej glömma Vehicular Smoke Grenades), backa ur rutan, skaka av Acquisition, och köra tillbaka in igen. Trail break:en ifrån föregående MPh fritar dig ifrån Bog. Alternativt omgruppera till annan plats.

 

Din motståndare (förutsatt missad ROF) kommer aldrig att ha mer än TH=8 72%(I efterföljande PFPh,-1 ACC,normalstort rörligt mål i skog, 1-6 hexes). Är han BU är du nere på 7:ans 58%.

En form av Vehicular skulk.

Din egen Hotfaktor reduceras förstås, men är dock högre än ifrån ett brinnande vrak. Ditt fordons MG:s kan ju t.ex. väl förhindra Moving in Open i motståndarens MPh trots halv FP.

Link to comment
Share on other sites

För att kunna utvärdera detta på bästa möjliga sätt skulle det vara bra att se scenriot och kartan framför sig. Kan du fota, scanna eller VASL:a in det här tror du?

AP41 var egentligen bara ett exempel där snabba svaga vagnar finns, och aktualiserade problemet med att kunna hålla sådana vid liv. Motion teorin är bara fritt spånande. Kan den fungera tror du ?

Link to comment
Share on other sites

Vagnar i pluton som står i motion skulle jag gissa får stora problem med en enda PzIII. Och även om du lyckas köra i i skog utan att bogga, och får sD (ryssar har la ingen rök) så kommer en fiende med ROF 2 ändå att ha ganska schysta odds på att döda dej under två eldfaser.

 

Ibland kan det vara bra att leta upp nåt ställe på brädet, som spelar mindre roll, men där motståndaren inte har nåt pansar. Antingen kommer dina BT att regera, eller så måste en Pz lägga en MPh på att åka efter dig. Även om din skruttank dör direkt så kostar det 2 rundor borta från huvudstriden för Pz att rensa upp, vilket kan vara bra.

 

En gång i Hill 621 så skickade jag en PzIV med skadad kanon på en lååång sväng runt kartan för att ta position bakom de ryska linjerna, på en av de kullar där ryssen kan starta sitt anfall. Hans pansar var inte så bra, men på det avståndet kunde inte ryssen träffa. Sen jobbade han sig dagen lång på det ryska infanteriet med sina kulsprutor och FTR.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan det vara bra att leta upp nåt ställe på brädet, som spelar mindre roll, men där motståndaren inte har nåt pansar. Antingen kommer dina BT att regera, eller så måste en Pz lägga en MPh på att åka efter dig. Även om din skruttank dör direkt så kostar det 2 rundor borta från huvudstriden för Pz att rensa upp, vilket kan vara bra.

Sideshow taktik läggs till Kavalleri- och Motion taktik.

 

Och även om du lyckas köra i i skog utan att bogga, och får sD (ryssar har la ingen rök) så kommer en fiende med ROF 2 ändå att ha ganska schysta odds på att döda dej under två eldfaser.

Inser att oddsen fortfarande är emot, men det är ändå ett sätt att försöka påverka dem till sin fördel i en tank vs tank situation. Eftersom vagnarna på förhand kan klassas som kanonmat tyckar jag att man ska unna sig lite mera chanstagning med dem.

Vad gäller rök, sa jag inte, glöm inte Vehicular Smoke Grenades :) .

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...